Mordet i Orient Expressen, observationsvogn! (Generelt)

af Steff @, onsdag 07. april, 2021, 10:22 (11 dage siden) @ Steff

Godformiddag

Så var der alligevel to vogne med observationsplatforme hos CIWL, nemlig nr. 209-210. De blev begge byggede som Salonvogne (WS) efter amerikanske forbilleder med en observationsplatform (åben endeperron) i den ene ende af vognen. De blev byggede i Belgien af firmaet ”Ragheno à Malines” ved Bruxelles i Belgien i 1888 for ruten Basel-Milano via Gothard. Og det giver jo mening med en udsigtsvogn på denne strækning.
Der var plads til 15 i salonen og 11 på almindelige pladser. Vognen havde som sædvanligt en vognkasse beklædt med lakerede teaktræslister, men med almindeligt hvælvet tag. Vognen havde en længde over pufferne på 16,075 m. Vognen løb på 2 bogier type Z (som DSB Berlinerbogier). Opvarmning og belysning med gas. Vognen blev senere ombygget til spisevogn med plads 30 pladser. Jeg kan ikke finde yderligere informationer.
[image]

Tegning og informationer: La Compagnie des Wagons-Lits, side 281, La vie du Rail 2009, ISBN 978-2-915034-97-4.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen