Finansiering af Togfonden DK's projekter (Generelt)

af Niels Bak, fredag 16. april, 2021, 21:24 (22 dage siden) @ andersj

Og i forlængelse heraf - artiklen slutter med at Engelbrecht siger, at regeringen står ved indgåede forlig. Altså at han reelt giver forligspartierne vetoret (hvis det ellers hedder det, når det noget man skal have ind i transportforhandlingerne og ikke ud)
Dermed har han givet sig selv et politisk nederlag på forhånd og Thulesen mulighed for en tiltrængt lokal sejrsrunde, som han på ingen måde selv har hevet hjem.


Togfonden mangler stadig finansiering for at kunne realiseres. Det skal forligskredsen bag "fonden" ud at finde.
Hvis de ville nasse på finansieringen i "Danmark Fremad" skal der forhandles om det


Nja. Engelbrecht har meddelt, at der er sat penge af til togfondsprojekterne (i hvert fald de del af dem, som ligger inden for forhandlingsperioden), men at de ikke er til forhandling i de aktuelle forhandlinger, da de er vedtaget. I stedet aftaler forligspartierne rækkefølge mm separat.

Men det gælder så givet ikke Billundbanen, da han har meddelt at den er pillet ud. Så ja, der skal findes en pose penge.

Det er virkelig altsammen meget uklart, hvad det kan ende med.

Som jeg har forstået det, lægger regeringen også op til, at Lindholm-Frederikshavn og Vejle-Struer ikke skal elektrificeres men i stedet køres med batteritog. Det må vel også lette finansieringspresset på Togfonden DK som sådan?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Det er korrekt og det er den anden del af togfondsprojekterne, som er kommet med over i forhandlingerne her. Men her er grunden snarere pragmatisk end politisk. Batteriteknologien har udviklet sig siden forliget om togfonden, og derfor er der grund til at kigge på det igen. Det tror jeg ikke nogen af togfondspartierne vil brokke sig over, om end de vil forvente at have "vetoret" over den del.


Formålet med elektrificeringen var vel at sikre direkte forbindelse med fjerntog til Frederikshavn og Struer. Men nu har Region Nordjylland jo selv sagt pænt nej tak til direkte fjerntog også er der jo heller ingen grund til at elektrificere længere. Man har også lige en 15 års tilbagebetalingstid på lån til 17 dieseltogsæt i det nordjyske, samt en 25-30 års afskrivningsperiode.

Godstog er der trods alt stadig til Herning, men det kan næppe forsvares at elektrificere blot til et dagligt godstog eller færre.

Hullet er godstog til Hirtshals, som der er ret store potentialer i, hvis ellers der var en ordentlig infrastruktur med kapacitet til at køre, når godset ankommer med færgen, og med el hele vejen. Det har man så nu droppet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen