Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sidespor til "Terminal 1" i Aalborg Øst (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/5 2021, 19:27 (1077 dage siden) @ Lasse Duusgaard
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 17/5 2021, 20:25

I dag havde jeg planlagt en lille fotosafari i nærområdet - den gik fuldstændig i vasken: Det ledvogterhus, jeg ville fotografere, var revet ned inden for den seneste måned og skybrud og vedvarende regn gjorde det komplet umuligt at få fotograferet et stykke interessant jernbanespor, som jeg ellers også havde udvalgt til lejligheden.

Jeg havde dog lidt tid til overs og sidst på dagen begyndte vejret at arte sig og jeg slog et slag forbi den nye (genåbnede) Terminal 1 i Aalborg Øst. Terminalen var tom - så det umiddelbart ud til - og jeg havde ikke tid til at vente på dagens godstog, om hvilket jeg i øvrigt intet vidste (aflyst, omlagt eller "til tiden").

Jeg havde aldrig set terminalen "fra bagsiden" og kørte derfor hen for enden af Rørdalsvej for at se, om man kunne køre ind bag terminalen. Det kunne man ikke - som sådan. Men da jeg kørte ad Rørdalsvej, kunne jeg ane nogle godsvogne inde på Terminal 1. Jeg drejede ned ad Savannevej og det viste sig nu, at jernbanesporet på Terminal 1 var blevet forlænget betragteligt i forhold til det oprindelige. Jeg havde godt nok for længe siden læst noget om en forlængelse, men det havde jeg glemt alt om.

Faktum er, at sporet er blevet forlænget, således at det nu er mere end dobbelt så langt som det oprindelige og det ender helt ud ved Savannevej. Området er indhegnet, men fra Savannevej har man faktisk et glimrende overblik over Terminal 1 - meget bedre end det oprindelige indblik fra Rørdalsvej.

Alle de billeder, jeg hidtil har set fra Terminal 1, er taget fra Rørdalsvej, så nedenfor følger et billede taget fra Savannevej. Er der nogen, der kan fortælle, hvilke vogne, det er, vi ser på billedet og hvad de befordrer og om der er tale om ankommende eller afgående gods?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Nederst i billedet ses Savannevej og med rødt er markeret forlængelsen af terminalsporet. Vejen i billedets venstre side er Rørdalsvej. I øverste venstre hjørne anes de tre jernbanespors passage af Rørdalsvej.

[image]17. maj 2021. 5 ukendte vogne på Terminal 1, Aalborg Øst, fotograferet fra Savannevej set fra sydøst mod nordvest. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak