Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CAF køber/overtager TALENT 3 og Coradia Polyvalent platforme (Generelt)

af andersj, Aalborg, 25/11 2021, 23:30 (883 dage siden) @ steenth

I forbindelse med fusionen mellem Alstom og Bombardier skulle Bombardier Talent 3 og Alstom Coradia Polyvalent platformene sammen med Alstoms fabrik i Reichshoffen udskilles fra koncernen af konkurrencemæssige hensyn.

Det var længe spekuleret at Skoda var interesseret i Talent 3 platformen, men Alstom har netop offentliggjort at de to platforme og den franske fabrik overtages af spanske CAF.


Jeg kunne se overskrifterne for mig hvis de var AnsaldoBreda der havde købt Coradia platformene.


Det er kun Coradia Polyvalent der er solgt. Coradia Stream + Lint + Continental + Liner beholder Alstom.


Er Coradia Polyvalent en platform, som er uafhængig af de andre Coradia modeller? Udefra ligner den nogle af de andre...

Det jeg lige kan finde hurtigt er at det startede med testtoget Coradia LIREX i år 2000. Coradia Nordic til Sverige blev første serieproducerede togsæt i denne familie. Coradia Continental til det tyske marked er en videreudvikling af Nordic. Coradia Polyvalent til det franske marked er en videreudvikling af Continental. Coradia Liner er en videreudvikling af Polyvalent som fjerntog til det franske marked.

Coradia Stream er så nok næste niveau i videreudviklingen og måske en måde at få standardiseret en del teknik og design på tværs af markederne. Her er det selve motormellemvognen man standardiserer og lader endevognene tilpasse til den enkelte ordre (doubledeck/singledeck og front)

Her er et klip med det første Stream High Capacity til CFL hvor "styrevognene" afviger kraftigt fra de Stream High Capacity der er bestilt i Tyskland: https://www.youtube.com/watch?v=GNdI5gv97Vk

Coradia Lint har sin egen selvstændige historie.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak