Nyt interiør i IR4 (Generelt)
Alle ER togsæt skal renoveres både indvendigt og udvendigt, ja.
De hedder nu IR4, og består af ER-FR-FR-ER..
Det er deres "civile" navn, der refererer til "InterRegional 4 vognstog". Deres officielle litrabetegnelse er ER med nummerering 20XX.
Og skal vi gå helt i bund, så er et togsæts oprangering ER1-FR1-FR2-ER2...
Så jeg håber da alle ER og FR skal renoveres.. :)
Det kan du være ganske forvis om at de skal.
Det svare til at MF hedder IC3, men som igen er en "civil" reference til "InterCity 3 vognstog"...
Og ved godt at betegnelserne IR4, IC3, IC4 også bliver brugt blandt ansatte, men det gøre dem ikke mere korrekte, ligesom ET også dagligt kendes som "Øresundstog/Öresundståg".
Det svarer vel i grunden til at kalde de nye lokomotiver EB (dets litra hos DSB) og samtidig kalde dem Vectron (modelbetegnelsen hos Siemens).Så er der vel ikke noget i vejen for både at omtale IR4 (produkt)navn og litra ER.
Begge beskriver samme togsæt, ud fra to forskellige betragtninger.Så din oprindelige rettelse er faktisk ikke helt korrekt - du skulle have rettet til "litra ER" (meget pedantisk set)..
Men ja, jeg gider heller ikke hverken dykke eller svømme mere i aften..God aften til alle :)
Påminner lite om situationen i Sverige. I Sverige finns ju X2000, som är ett produktnamn, men littera är X2
I Sverige har produktnamnet Öresundståg/Øresundstog littera X31K.
Och så sist men inte minst: Littera Y2 som har produktnamnet Kustpilen, som ju i Danmark mer är känt som IC3
--
Niklas Bygdestam