Genindsættelse af EC-tog til Prag (Generelt)
I Januar 2020 sendte jeg dette til både DSB, DB og CD, s ledelser.
Tog samarbejde over grænser.
Det er i Danmark besluttet at købe nye elektriske lokomotiver af mærket Siemens Wectron, det samme lokomotiv som langt de fleste af vore samkørsels lande har købt og kører med.
Lokomotiverne er godkendt til at køre 200 km. i timen et ønske hele Europa deler, blandt andet kører de Tjekkiske jernbaner (CD) tog direkte imellem Prag og Hamburg flere gange dagligt med vogne og et Wectron lokomotiv der nemt kan køre hele strækningen fra København til Berlin, Dresden og Prag og omvendt, uden tog skifte.
Et eventuelt samarbejde imellem DSB, DB og CD om denne form for kørsel vil kunne spare den danske stat for mange penge samtidig med at forbindelsen i mellem disse byer vil kunne oprettes hurtigere end hvis vi skal vente til DSB har fået leveret nok lokomotiver til også at sætte dem ind på den i dag eksisterende rute til Hamburg med tog skifte til tog mod Berlin, Dresden og Prag.
I dag kører mange i bil eller bus frem og tilbage til Berlin dagligt, med et gennemgående tog vil denne rejse kunne gøres hurtigt, billigt og mere miljø rigtigt i moderne bekvemme vogne, hvilket vil skabe bedre plads på både vore og de tyske veje.
Dette lokomotiv kan køre til langt de fleste storbyer både nord på og syd på til langt de fleste storbyer i Tyskland, Tjekkiet, Slovakiet og Østrig med flere, hvorfor der vil kunne oprettes flere forbindelser der kan udgå fra København til langt det meste af Europa.
Det vil være et godt klima tiltag at flytte flere kunder fra fly og landevej til et elektrificeret jernbane net.
Peer Pedersen
Baggersvej 43
3300 Frederiksværk