Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB MO 1846 får ATC (Jernbanen i dag)

af Leif Jørgensen, København Ø., 21/7 2011, 11:45 (4672 dage siden) @ karl fut

Problemet er at DSB Museumstog først og fremmest kører på de lange skinner, herunder en række hovedbaner med ATC. Og her gælder altså en hastighedsbegrænsning for materiel uden ATC på 80 km/t (eller er det endda kun 70 km/t?). Noget der ikke harmonerer særligt godt med, at de samme spor også skal bruges til regionaltog, der må køre 120 km/t, og intercitytog der må køre 180 km/t eller mere end dobbelt så hurtigt som veterantoget.

Men i modsætning til de fleste klubber, så har DSB Museumstog faktisk en del materiel, der er bygget til at køre hurtigere end 80 km/t. Lige nu må de bare ikke. Men en MO med ATC vil derimod kunne køre 120 km/t og vil dermed ikke tage mere plads op i køreplanen end et regionaltog. Det giver også bedre mulighed for lange ture, når man ikke længere skal bruge det halve af dagen på at komme frem.

Endelig: folkene hos DSB Museumstog vil da sikkert også hellere bruge tiden på at restaurere. Men de er altså også nød til at forholde sig til, at forskellige myndigheder løbende kommende med nye regler, begrænsninger, kontroller, registreringer, krav osv. Ting man ikke tænkte så meget på, da damp var hverdag, men som frivillige nu stort set overalt er nød til at bruge en masse tid på og så ellers håbe, at der ikke kommer for mange nye sindssyge regler. For hvad for eksempel hvis en eller anden verdensfjern bureaukrat beslutter, at kun tog med ATC må køre på ATC-strækninger?

Med venlige ATC-hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak