Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vi sukker stadig... (Generelt)

af Aleman, 14/8 2011, 21:25 (4647 dage siden)

Fornyligt havde Erik MY 1 2 87 en reportage fra Sukkerkogeriet i Odense - eller rettere fra sporene dertil, i anledning af, at de denne sommer blev pillet op. Vi har dog ikke hørt det sidste suk endnu, for der ligger faktisk stadig skinner på det allersidste stykke på fabrikkens område (langs gaden med navnet Vesterbro). Ud for den store bygning, der nu huser et revisionsfirma, ligger der skinner under asfalten - på billedet fra i dag søndag kan man lige ane en stump i det andet parkeringsfelt, set nedefra.
[image]
Det er nok ikke så tydeligt, men jeg kan trøste med, at når man er på stedet, ser man tydeligt konturerne af skinnerne under asfalten.

Sporet fortsatte hen forbi den lyseblå bil, og ved gavlen af fabriksbygningen (hjørnet af Fælledvej) lå en vogndrejeskive, så vognene kunne føres vinkelret på stamsporet hen langs bygningens gavl. Selvom jeg tit kom forbi fabrikken i min taxa dengang for 30 år siden, hvor der stadig var gang i foretagendet, skænkede jeg det ikke en tanke at tage billeder - desværre. Her er et fra den modsatte side, også i øsende regnvejr i eftermiddag.
[image]
Her kan man tydeligere se resterne af sporet.
I øvrigt er det ikke det eneste sted i Odense, hvor man kan se rester af længst nedlagte sidespor. Havnen er stadig fuld af spor, der er lemfældigt overasfalterede, og selv i Ridehusgade, hvor Thrige byggede jernbanemateriel (men hvor der sker ganske andre ting i dag!), ligger der stadig nogle meter spor i gaden. Sporene fører ind til en nu blændet port i facaden på en af fabriksbygningerne. Ved lejlighed skal jeg tage et billede af stedet (hvis ikke en anden kommer først!).

Venlig hilsen,

Aleman


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak