Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123

af Peter Christensen @, 20/8 2011, 18:00 (4635 dage siden) @ Henrik Thomsen

Da jeg for snart en del år siden gennemgik temmelig mange arkivalier i forbindelse med MM5, var det lidt surt at konstatere at ikke alt var komplet omkring lyddæmpningscirkuset på My.
Dog står det fast at 1116 var første forsøgskanin. Lidt på basis af denne dæmper blev dæmperen i Mx strikket sammen. Men med en kæmpe forskel: på My var dæmperen retrofit (eftermontering), hvor det på Mx var en del af nybygningsprojektet.
Hvorfor 1123 og 1109 senere får nye lyddæmpere - det aner jeg ikke.
En forklaring på 1123 kunne være at der havde været klager over røggas i førerrummet og kombineret med nye forsøg i forbindelse med leveringen af 1145-1159, så kunne 1123 være pillet ud som forøgskanin.
Dermed efterlades 1109 som noget af et mysterirum.

Omkring B-diesel og 1109, så har 1109 haft B-diesel siden 12/65 (hvor lokomotivet udgik fra hovedeftersyn) og hele vejen til ophug.
Den mændge larm som en given dieselmotor frembringer er direkte afhænig af belastningen, idet volumenstrømmen af gas gennem dæmperen har ret meget at skulle have sagt. Heraf følger også at havde 1109 fået C-diesel og beholdt rilledæmperne, så ville lydniveuet (målt i dB) stige.
En C-diesel yder ca. 250 hk mere end en B-diesel (og jeg forudsætter samme virkningsgrader), så brænder C-motoren lidt mere olie af pr. tidsenhed.
Hermed stiger luftbehovet også og grundet den øgede gasmængde, ja så stiger lydniveauet.
Hvormeget lydniveauet stiger har jeg ikke forudsætninger for at beregne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak