Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sporplaner Mundelstrup 1911 og Aars 1923 (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2011, 22:18 (4597 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu så jeg lige på kortet igen og fik lige en tanke - der er jo nogle notater skrevet med blyant så ligner det jo lidt en arbejdstegning.Kunne man forestille sig at de stiplede linier der viser fabrikkens sidespor kun er påtænkte spor og måske ikke er anlagt alligevel?

Men svaret er, at stiplede linier og dermed spor på sporplaner fra denne periode betyder, at sporet er privat ejet. Jeg vil lejlighedsvist forsøge at finde dokumentation for min "påstand". Så indtil videre må du vælge at tro på en mand, der har holdt rigtig mange sporplaner fra denne periode i sine hænder:-).

Kære Thomas

Jeg fandt en sporplan fra Aars 1923, der illustrerer, at stiplede linier er private ibrugværende spor. På nedenstående plan vil du kunne se, at sporet mod Hvalpsund, sporet mod Nibe og sporene ved privatbanelokomotivremisen og privatbanedrejeskiven er stiplede. Klik på billederne for højere opløsning.

Når man læser fra side 17 og fremefter i Mundelstrupfabrikken og A/S Dansk Svovlsyre- og Superfosfatfabrik 1902-1925 synes der heller ikke at være tvivl om, at der virkelig var "knald" på Mundelstrup-fabrikken op til 1911 (i mere end én betydning idet fabrikken sprang i luften i både i 1904 og 1906).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Aars, sporplan 1923, nordenden af stationen. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

[image]

Aars, sporplan 1923, sydenden af stationen. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB J8Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak