Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB My kunne have været med elbremse? (Generelt)

af Peter H, Nærum, 1/9 2011, 13:53 (4623 dage siden) @ Peter Christensen

Hej Peter


Tak for svar!

i forhold til pladsmangel tænker jeg på at de belgiske statsbaner SNCB/NMBS type 202 og 203 som begge havde elbremse, vel havde samme indretning af komponenterne i maskinrummet som DSB's My?

Jeg ved at 202'eren var leveret med dampvarme anlæg, 203'erne uden da de skulle benyttes til godstog.

Hvis et af problemerne var at der var for lidt plads i maskinrummet på My til elbremse, hvordan kunne det så lade sig gøre for SNCB/NMBS?

Men ok, det skyldtes sikkert mest - som du skriver - at DSB skønnede at en elbremse ikke ville være nødvendig pga flat landskab.

Nu er belgien nok ikke det mest bjergrige land i Europa - eller verden i det hele taget - men kunne det tænkes at de benyttede elbremsen for at kontrollere hastigheden ned ad bjerge (Ardennerne?) som i USA? eller at der var mange stop hvor elbremsen ville reducere slid på bremseklodser/ hjul?

Belgien er jo et ret tæt befolket land med ca 10mio indbyggere på ca samme plads som i Danmark.

Hilsen
Peter


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak