Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB My kunne have været med elbremse? (Generelt)

af Peter Christensen @, 1/9 2011, 19:24 (4622 dage siden) @ Steff

Der er flere ting i det her.

Først og fremmest, så er de Belgiske lok bygget på basis af Nohabs tegninger.
Hvorfor de Belgiske baner har ønsket en elbremse ved jeg ikke; det må belgierne selv svare på, da mine ever udi fransk er for ringe og adgang til fornuftigt arkivmateriale ikke-eksisterende.

På type 202 sidder varmekedlen i modsatte ende af elbremse.
En mulig måde at få plads til elbremsen er derfor at reducere beholdningen af vand (vandtanken til varmekedlen befinder sig jo i den modsatte ende af lokomotivet i forhold til varmekedlen).
På My er der 4500 liter til varmekedlen, som kan fordampe ca. 1200 kg vand/time og så vidt jeg ved vandbeholdningen der kun 2500 liter på type 202 og varmekedlen kan fordampe ca. 750 kg/time.
En elbremse vejer jo også, så den mindre varmekedel og vandbeholdning er jo en klar konsekvens heraf - akseltrykket skal jo ikke for højt op.

Hos NSB, som nok kunne bruge en elbremse, var det netop et svagt spor, som gjorde at NSB ikke rigtig var interesset i elbremsen.

Brugen (eller mishandlingen) af My i Re-tog er en idé, der kom til længe efter at lokomotiverne var leveret.
Re-tog blev indført i 1974 og der er næppe gået længe inden hjulskader og forbrug af bremseklodser er dukket op i statistikken. DSB havde en serie Mz i ordre (1427-1446) men Nohab havde lidt vrøvl med at få elvarmegenerator monteret i dem. Måske derfor har DSB ikke fremkommet med yderligere ønsker, som kunne sinke leveringen endnu mere.
Istedte dukker ønsket om elbremse op i begyndelsen af 1975 i forbindelse med forhandlingerne om Mz 1447-1461.
Noget andet, som også har påvirket My, er hele elsystemet.
Da en del My var omkring 20 år da Re-tog indføres og de brugte isoleringsmaterialer til kabler ikke lige så gode som idag, jamen så kan fejl ikke udgås. Installationen er ganske enkelt "mør" og havde tjent sin tid. De mange kraftige accelerationer, hvor banemotorernes ampereforbrug er højt, vil også udvikle varme i kablerne (P=IxIxR). Netop varmen vil stille og roligt ødelægge isolationen omkring kablerne og da den næppe var for god i forvejen, tja så er resultatet givet.....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak