Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

G 644 ved Katterød i 1953 (Generelt)

af Georg Schmidt, 3/9 2011, 17:08 (4620 dage siden) @ Georg Schmidt

For lige at gøre damplokobenyttelsen på Sydfyn 1953 færdig, der kunne jo komme flere spændende billeder.:-D
Først lige en rettelse til det forrige skriv. G-maskinerne i Odense Syd kørte ikke direkte tog Odense-Ringe-Fåborg, ville man den vej måtte man altid skifte i Ringe.

I 1953 havde Nyborg 4 A-maskiner stationeret og 3 i tur, det var A 133, 157, 158 og 159. Disse maskiner fremførte persontog på Hesselagerbanen samt en enkelt dobbelttur Svendborg-Odense med togene 215 og 228. Tog 215 var et Iltog med afgang fra Svendborg 10.50 og ankomst i Odense 11.50 kun med standsning i Ringe og Ods. En opgave A'eren var velegnet til. Tog 228 var et standsende persontog. Togene 215-228 var det eneste personførende damptog på Svendborgbanen på det tidspunkt, Sydfyn havde jo været udsat for hård motorisering.

Odense Syd havde 4 DF stationeret og 3 i tur med numrene 129, 130, 131 og 132. En var fast beskæftiget med godstoget til Assens. Der var stationeret 3 sæt lokopersonale i Assens til at køre med DF,eren. Under opholdet i Assens kunne DF,eren i roesæsonen nå en tur til Tommerup med vogne inden hjemturen med godstoget til Odense. Der blev udgivet særlige tjenesteplaner for banen i roesæsonen. Om søndagen kørte Df,eren en dobbelttur med persontog Odense-Assens.

Til Svendborgbanen havde Odense Syd 2 DF i tur til godstogene. Dengang havde man både et morgen og aftengodstog på denne bane så der var godt med arbejde til disse loko. Om søndagen kørte den ene maskine en tur til Svendborg med persontog.

Odense Syd havde også en enkelt AF stationeret (Nr 125) til et enkelt lørdagstog til Svendborg (tog 7220), toget der efterhånden blev optaget i publikumskøreplanen var sikket et tog der skulle tage toppen af presset med rejsende lørdag eftermiddag (afg Odense 14.15 og ank Svendborg 15.24). Ser man i kilometerbogen var 125 faktisk ret godt benyttet i sommeren 1953 med hele 5500 km fra 1/3 og frem til hensættelsen 28/9-53, og må således have været benyttet til meget mere end det ene lørdagstog. Hjemkørslen fra Svg var E.n.o. (Efter nærmere ordre). En anden AF-maskine var 122 der formentlig i hele perioden har stået kold i remisen i Fåborg som yderste reserve. AF 122 viser 200 km kan have været fyret op et par gange, reserveholdstimer tæller jo også i bogen maskinen hensattes 15/9-53. Kilometerbogen findes i øvrigt på Landsarkivet For Nørrejylland.

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak