Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotivfyrbøder/-fører Svend Jørgensen (Generelt)

af John Schmidt, 30/9 2012, 01:43 (4228 dage siden) @ C.J.Kjærsgaard

Godaften.

Det var da sjovt at læse om Svend Jørgensen, eller Svend Fut som han blev kaldt. Ja jeg kendte ham også.
Jeg mødte Svend første gang i 1981 som ung skoleelev. I 1983 var jeg med ham ude at køre mellem Helsingør og København. Jeg husker tydeligt at det var MZ 1422 vi kørte med. Men i den forbindelse lavede jeg et kasettebånds interwiew med ham da vi var kommet til København, hvor han fortæller om sit liv og arbejde ved DSB. Han fortæller bla. om at han var med til at starte DJK, og fortæller bla. en meget spændende historie fra påsken 1956 ( såvidt jeg lige husker ), om et meget stort påske eksprestog fra Gedser og til København forspændt en E og P maskine.Færgen var forsinket, så det skulle gå over stok og sten. Svend kører på den forreste maskine, og fortæller at da de kører gennem Tåstrup har de lukket af for dampen, men kan så mærke at den bagerste maskine skubber på for fuld damp. Svend og lokomotivføren bliver så enige om at de lukker op for dampen igen, og da de kører gennem Tåstrup viser hastigheden 130 km/t.Da de så kommer til KH kommer der en mørklødet udlænding op til dem på maskinen og stikker dem hvert en lang og kulsort cigar som tak for en god kørsel. Ja denne og nogle flere oplevelser fortæller Svend om på båndet.
Har forøvrigt et billed fotograferet nede i Gedser af en ML motorvogn, som Svend i sin tid gav mig sammen med flere andre.
Jeg husker også tydeligt at en dag jeg kørte med ham på LilleNord, det har været i 1983, på en MO vogn ville varmekedlen ikke tænde. Jeg blev så placeret på en skammel ved varmekedlen, og skulle så starte den hver gang den slukkede.
Ja jeg har også siddet sammen med ham i hjemmet på Esrumvej i Helsingør nede i kælderen og set på lysbilleder flere gange.
Svend døde desværre i 1991.

Mange hilsner fra
John.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak