Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Samkvemmet med offentligheden (Generelt)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 7/9 2011, 23:09 (4624 dage siden) @ KimC

Kunne det måske tænkes at det er for at højne sikkerheden i området, hvis jeg skal sige det diplomatisk, så har borgerne ikke den store respekt for røde lamper, bomme og klokkeværk, hverken i Svendborg eller andre steder hvor den øvrige trafik krydser jernbanen, det har bl.a. ofte store konsekvenser for de "forkælede" lokomotivfører. Selvfølgelig er det til gene for nogle at en overkørsel / overgang lukkes, at det var en uproblematisk overgang er din påstand, hvilket belæg har du for fremføre den? Jeg har kørt på Svendborg banen siden 1997 og ved at ingen af overkørslerne er uproblematiske på den bane, overkørsler er suverænt det sted på jernbanen hvor der sker flest ulykker, så hver gang en overkørsel lukkes / forbedres er det et fremskridt for sikkerheden. Ikke mindst fordi det der med at se sig for, falder mange rigtigt svært.


Etersom dennne overkørsel ligger i Svendborg By , skulle det ikke undre mig om det er/var en "O" - overkørsel. Udbredelsen af disse medfører lange ventetider for de vejfarende, og de kan næppe se det rimelige i at skulle vente i op til fem minutter på at der langt om længe kommer et tog.
Jeg har set et eksempel ved Gråsten hvor en overkørsel i stationens østende blev til en O overkørsel. Idet man samtidigt benytter AG-drift, medfører det ventetider på op til 8 minutter ved den overkørsel, for tog der kommer vestfra. Lkf skal jo have grønt i F signalet, så skal toget først standse ved perron og udveksle passagerer, dørene lukkes, og så igang. Efter det blev indført mistede folk respekten for bomme og blinklys, og det blev "se til højre, set til venstre - ingen tog, så passerer vi".

Muligvis har intentionen med O overkørslerne været at højne sikkerheden, sådant rent teoretisk. Praksis er noget andet, men det er som jernbanefolks univers ophører på den anden side af fritrumsprofilet.

Der vil kunne ske uheld og ulykker ved alt man foretager sig. Det alene kan ikke være begrundelse for en lukning. Man har heller ikke lukket Næstved station, trods det at der gennem tiderne har været nogle karambolager tog imellem, der. Kølkær og Sorø stationer er der også stadig.

Det er som om jernbanen kun accepterer 100% sikkerhed, det opnår man kun ved at nedlægge alle baner, og ophuggge alt jernbanemateriel. Det er vel den vej man allerede er ved at slå ind på af flere grunde. Det vil på sigt give 100% jernbanesikkerhed. Og så må man lige håbe at ophuggeren ikke kommer til skade ved det.

Kunne man ikke løse problemet med en noget så lavteknologisk løsning som en gangbro eller en tunnel?
Jeg tager dagligt toget fra Skødstrup, og da jeg bor på den 'forkerte' side af banen, har jeg mere end en gang kommet for sent, ved at jeg simpelt hen står på den forkerte side af banen, mens bommene er rullet ned, fordi jeg lige præcis ikke når over.

Jo, jeg kan da tage et tog senere og stadig nå i skole, men jeg forstår godt at folk 'stikker over', da der jo alligevel går nogle minutter inden toget kommer fra Løgten siden af.

En simpel løsning med en lille cykel parkering og en gangbro over banen ville løse mit problem. Selv med bommene rullet ned kan jeg nemt nå over.
Derudover så starter selve overgangs signalet til ø-perronen jo også meget senere end selve bommene. Kunne man ikke lave en til svarende løsning for fodgængere? Der er åbenbart stor forskel på sikkerheds afstanden for gående og for bilister...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak