Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål vdr. broer/viadukter på Frederiksværkbanen (Generelt)

af UTJ, 11/9 2011, 22:59 (4619 dage siden) @ Hedegaard

Sidste måned åbnede den nye omfartsvej ved Gørløse, som krydser Frederiksværkbanen ved stationens østlige side over en viadukt.
Da jeg var med til indvielsen lagde jeg mærke til, at jernbanepassagen er meget bred. Du har både sporet og et bredt stykke jord der går igennem den.
Siden da har jeg lagt mærke til andre viadukter og broer på strækningen, og sandelig ikke om de også har en ekstra bred passage med et tomrum enten ved højre eller venstre side af sporet.

Mit spørgsmål er, er dette for at gøre det nemmere at anlægge dobbeltspor i fremtiden? Eller taler vi om andre hensyn?

Den opridelige midtbane (Hillerød-Frederikssund) som Frederiksværkbanen benytter tracéen fra indtil efter Brødeskov Station i retning fra Hillerød var projekteret, så der kunne etableres dobbeltspor. Derfor er de oprindelige broer over banen ved Brødeskov og St Hestehave bygget, så der er plads til et ekstra spor. Det forklarer ikke noget om broerne i Gørløse, men mon ikke at broerne koster stort set det samme med et stort og et lille hul til sporet?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak