Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Uskrevne/skrevne regler for køb/donation af materiel. (Generelt)

af KimC, 14/9 2011, 13:38 (4619 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hvorfor denne til tider barske tankegang hos ejerne? Bitre erfaringer, både egne og andres. Hvor meget bevaringsværdigt materiel er ikke gået tabt, fordi de fik lov at stå udsat for vejr og vind i årtier? Og mens det kan være nemt kan være nemt nok at skaffe penge og hjælpende hænder, når noget skal erhverves, så kan det hurtigt komme til at knibe, når tingene skal restaureres og vedligeholdes bagefter.

Eller for at vende tingene lidt om og tage et konkret eksempel: hvem her ville i ramme alvor have solgt noget til Esbjerg Jernbane Klub?

Du kan kritisere EJK, og kritikken er berettiget.
Men alle klubber har eller har haft lig i lasten. Eksempelvis HHJ M2 som er meget unik, og alligevel har fåe tlov til at stå og forfalde.
Betyder det derfor at DJK ikke er seriøs, og at man ikke bør sælge noget til DJK?
HHJ M2 er blot et eksempel, der er mange andre eksempler i andre sammenhænge, og det giver ikke mening at opremse dem alle.
Jeg vil dog godt kritisere den holdning jeg har mødt i klubberne, at der nok er penge til dyre specialtransporter for at få materiellet "hjem", men ikke til et par stykker vandfast krydsfiner og noget presenning når først det er "hjemme".

Så var der Jysk Jernbane Klub. Om personerne bag kan man sige hvad man vil, de havde næppe nogensinde fået eget tog på skinner og ville af nogen nemt kunne risikere at blive betegnet som useriøse. Men selv om materiellet ikke var køreklart, endsige udstillingsklart, stod det heller ikke i frit forfald. Der var en eller anden form for opsyn, og der blev gjort noget for at forhindre forfald.
Den holdning kune man ønske var fulgt med noget af materiellet til dets nye ejere, men det ser ikke ud til at være tilfældet.

Hvis jeg som tankeeksperiment havde MY1202 til at stå ude i laden, og nu gerne ville bruge pladsen til noget andet, jeg tror at jeg ville udleje den med forkøbsret til en interesseret klub/privatperson for et symbolsk beløb, mod krav om egnet opbevaring. I modsat fald ville jeg være berettiget til at opsige lejemålet. Når jeg så efter nogen tid havde set at aftalen blev holdt ville jeg genneføre et salg, med lejeprisen som rabat. Og blive yderst skuffet hvis 1202 herefter blev hensat uaflåst, udendørs på Nørrebro..
Man kan aldrig gardere sig helt.

P.S. Jeg har ikke nogen lade, og ingen MY...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak