Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et billede uden nogen som helst form for oplysninger (Billedegætterier)

af Poul Andersen @, 16/9 2011, 10:18 (4617 dage siden) @ elblom@mail.dk

Mit indlæg er skrevet før, jeg læste det sidste indlæg, men det glæder mig, at min hukommelse endnu er nogenlunde intakt.

Foreløbig bestemmelse
Billedet viser formentlig tørvekørsel for Urup Tørvefabrik i så fald til Eg Station på VaGJ. Tidspunktet er 1917 - 18. Lokomotivet er en O&K fra 1902 i 600 mm sporvidde. Det havde på et eller andet tidspunkt tilnavnet “Spritten.” Hvorfor, ved jeg ikke. Det kom til Danmark 1910 med en tysk mergelentreprenør, der havde fået merglingsarbejde her i landet. Ved krigsudbruddet skulle entreprenøren egentlig have været hjem til krigstjeneste sammen med de udenlandske mergelarbejdere og det medbragte materiel, men tilsyneladende blev det tyske firma i Danmark under krigen. Merglingen gik dog i stå på grund af høje kulpriser, så materiellet afhændedes efter regeringens anbefaling til tørveproduktionen. Det købtes af en teglværksejer i Ølgod, der samtidig havde interesser i Urup Tørvefabrik. Efter krigen kom lokomotivet igen på mergelarbejde, men nu for en dansk entreprenør. Han var også samtidig teglværksejer og efter firmaets sidste mergling omkring 1926 hensattes lokomotivet på teglværket, hvor det ombyggedes til motorlokomotiv. Vognene kunne godt ligne entreprenørvogne, altså trækassevogne, der kunne tippes. Selv om lokomotivet ikke er større end gennemsnittet for et 600 mm lokomotiv, var det for tungt til en tørvebane ude i mosen, men det kunne sagtens bruges til tørvetransporter fra Urup Tørvefabik til Eg Station. Urup og Eg ligger vest for Grindsted.

Bestemmelsen er foreløbig, da jeg sidder i København uden mit arkiv, som jeg først kommer hjem til om en god uge. Først derefter kan jeg være sikker. Jeg mener nemlig, at jeg har billedet hjemme.

Spørgeren/billedejeren bedes offentliggøre teksten fra fabrikspladen. I hvert fald:
Byggeår
Byggenummer
Eventuelt læseligt navn. (Her Spritten.)

Varde - Grindsted Jernbane blev først åbnet i 1919, så hvis toget har været på vej til Eg station, kan det næppe være i 1917-18.

Mvh. Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak