Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tre frontlanterner på brunt S-tog (Generelt)

af Bjarne Larsen @, Danmark, 16/10 2011, 15:04 (4585 dage siden) @ UTJ

Den eneste gangbare forklaring er vel at projektøren (det ville man vel kalde den i 1930'erne) ikke måtte blænde føreren. Det var vel egentlig først med udskiftningen af MO'ernes cykellygte med den velvoksne nedre frontprojektør at den kom over under førerpladsen.

Det lyder særdeles sandsynligt!

Forklaringen med ikke at blænde passagererne på perronerne er en, har jeg hørt, men finder den ikke sandsynlig, forklaringen med ikke at blænde eventuelt sammenholdt med det enklere i at lave en "skråtstillet" lyskegle til at belyse faste mærker, må være den rigtige!

Tak for hjælpen, allesammen! Og som sædvanlig fører det ene det andet med sig. Den interessante historie om dampmaskinernes frontlygter, f.eks.

Bjarne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak