Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Farvel til LJ Y-Tog (Jernbanen i dag)

af UTJ, 1/11 2011, 19:53 (4567 dage siden) @ Egon Schmidt

Det står godt nok ikke på en bondegård et sted i Jylland.
Jeg kan fortælle dig det hos en vognmand i Rødekro bag lås.
Godt nok uden dørs
Egon

Jens har ret i at udendørs opbevaring af den type køretøjer er den sikre død. Når rusten får fat er der multiple steder som skal svejses op. Desuden vil kablingen hastigt og sikkert blive mørnet. Og det går hurtigere udendørs. Selv om et S-rog, model 1967-75 er en forholdsvis simpel konstruktion er det faktisk ganske kompliceret i forhold til et damplokomotiv eller en "dum" personvogn uden automatiske døre mv.

Men tanken om at køretøjet ikke er ophugget kan jo i sig selv have en vis psykologisk værdi, ligesom det gør materielarkæologiske studier lettere - og det er ikke at foragte.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak