Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MR-MRD i hvidt/grønt design (3 fotos) (Generelt)

af Niels Munch, 11/11 2011, 10:03 (4551 dage siden) @ Hedegaard
redigeret af Niels Munch, 11/11 2011, 10:50

I januar 1994 besøgte min værkmester og jeg den gode Bent Frederiksen på DSBs ombygningsværksted i Århus. Formålet med besøget var at erfare, hvad værkstedet evt. kunne assistere Østbanen med i f.m. levetidsforlængelse af Y-togene, samt evt. at få nogle idéer ved besigtigelse af prototype-renoveringen af DSB MR-sæt 88.

[image]
Her ses MR 4088 på bedding - den er ganske hvid!

[image]
..... og her den grønne bagende af makkeren - med fastmonteret overgangsbælg til erstatning for de traditionelle gummivulster.

[image]
Endelig bagenden på MR 4088, hvor monteringsskinnen for harmonikaen ses. Harmonikaen selv har et spændebånd, der passer over monteringsskinnen, og som "strammes til" med en snaplås i begge sider.

Østbanen havde indledt sin planlægning af "sammenbygningen" af Ym 2 og Ys 12 (ex LNJ Ys 25), hvor det viste sig, at løsningen med en standard HÜBNER-bælg var billigere end at bygge 2 komplette Y-togsgavle med dobbeltdøre, overgangsbro og gummivulster.

Samme dag besøgte vi for resten også den altid gæstfri Odderbane for med den gode værkmester Ingwersen at drøfte erfaringer med enkeltretning af dobbeltrettede Y-togsvogne, men det er vist en anden historie ;-) .

Mig bekendt kom MR-sæt 88 aldrig ud at køre i grønt design.

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak