Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

- eller jernbane i fremtiden. (Jernbanen i dag)

af Svend Jensen, 15/11 2011, 10:25 (4554 dage siden) @ caprani

Jeg så et andet koncept som var smartere (efter min mening) og som ikke krævede så teknisk komplekse godsvogne:

Man stiller alle containere (tror også det kan være lastbilstrailere) klar på en forhøjning der har en række "transportbånd" med den rette afstand. Et tog fyldt med containere, der skal af kører ind ved siden af. Transportbåndssystemet kobles til vognene. Containerne på vognene bliver nu parralelt med toget skudt ud til den side hvor de ventende containere ikke står, og samtidig erstattes de af de ventende containere. På den måde lastes og losses hele toget på ganske få minutter med et tryk på en knap.

Jeg skal se om jeg kan finde et link til en video et sted ellers kan en anden herinde nok.

Men det er selvfølgelig ikke så fleksibelt som det andet, og det kræver at teknologien er installeret på modtager og afsenderstederne.

Måske en kombination af de to teknologier ville være fint. Kraner, eller trucks eller hvad de nu hedder kræver jo også vedligeholdelse og chauffører, dem vil man i begge tilfælde kunne smide ud, så man kun behøver stackers og de store faste kraner på havnene til at læsse og losse skibe.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak