Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

- eller jernbane i fremtiden. (Jernbanen i dag)

af Dampfmeisteren ⌂, 15/11 2011, 13:35 (4554 dage siden) @ caprani

Lastbiler er bare efterhånden temmelig forældet teknologi. Det er superfleksibelt, men det siger sig selv at det er dybt ineffektivt, når der skal een chauffør til per container.


Udover, at det i sig selv er fuldstændig korrekt observeret, så lavede BNSF (Burlington Northern Santa Fe) i USA for nogle år tilbage en undersøgelse af brændstoføkonomien i virksomheden. Denne undersøgelse, som jeg iøvrigt har nævnt herinde i anden sammenhæng, konkluderede, at en Amerikansk Gallon dieselolie (ca. 3,8 L) transporterer 1/2 ton gods 750 Km på skinner (!)
Da de kører diesel-elektriske loks. i stor stil derovre, kan man kun gisne om, hvor effektivt energien ville kunne udnyttes, fremstillet i moderne kraftværker (og i kombination med sol, vind og vandkraft) og udnyttet af effektive, moderne el-lokomotiver.

Det kommer jo an på om man optimerer mod energiforbruget eller mod virksomhedens bundlinie. Da Burlington Northern Santa Fe er en privat virksomhed, der er gearet mod at skabe maksimalt overskud for pengene, er det 100% sikkert ikke mere omkostningseffektivt at elektrificere. Investeringen kan ikke forrente sig - hvilket iøvrigt også var årsagen til at man stoppede i Danmark.

Det er slående at det eneste sted i verden, hvor jernbanen giver overskud, er der ingen køreledning på banerne (bortset fra NorthEastern Corridor, hvor der kun kører persontog - eller nogle få dieseltrukne godstog)

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak