Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Og damplokomotivet .....

af Bent Hansen, 1/12 2011, 15:02 (4541 dage siden) @ Niels Munch

Angående roe- og cikoriebanen på Basnæs
Dette emne har også for nogen tid siden været behandlet her i forummet. Der går dog nogen tid, inden nogen gør mig opmærksom på, at her er et interessant emne.

Lad mig straks sige, at der efter min bedste overbevisning er en fejl i indlæggene her. Jeg kan dog ikke bevise noget, men jeg læner mig op af nogle af landets mest fremtrædende industribaneforskere med speciale i smalsporede damplokomotiver. De er desværre nu afdøde, se de kan ikke mere udtale sig.

I indlæggene bringes et foto af et damplokomotiv fra Basnæsbanen. Billedet er en skanning formentlig af billedet i Jernbanebladet i sin tid? Det er nu ligegyldigt, hvor det er fra, bare det ikke er fundet i Basnæs, for så vælter korthuset. Der gøres dog tydeligt opmærksom på i indlægget, at billedet ikke er fra Basnæs, men fra stenlejerne på Sjællands Odde, men at lokomotivet kom sener til Basnæs.

Så længe man kun kender et lokomotiv på Sjællands Odde, kan der ikke være nogen tvivl om, at det var det, der kom til Basnæs. Men På Sjællands Odde er der registreret fire kedler hos Kedeltilsynet. Det er stadig rigtigt, at O&K 12214/1927 kom til Basnæs, men så går det galt, når der sluttes, at billedet fra Sjællands Odde viser lokomotivet, der kom til Basnæs. Når der på Sjællands Odde var fire kedler, er der vel kun 25 % chance for, at man netop sidder med det rigtige billede. Skal jeg argumentere, er 12214 fra 1927 i følge sin alder et rimelig moderne lokomotiv, mens billedet i forummet her viser en gammel sag!

Mine fremtrædende kilder har længe været tavse angående identiteten på lokomotivet på billedet i dette Forum. Til sidst har en af forskerne dog skrevet et kedelnummer O&K 6419/1914, der imidlertid viste sig at sidde på en gravemaskine i Stenlejerne. Denne ophuggedes 1952. I stedet kunne billedet så vise den jævnakdrende O&K 7402/1915 med kedel fra 1914. Dette lokomotiv fik kun et kort liv, idet det ophuggedes allerede omkring 1922. Yderligere et lokomotiv fandtes ved stenlejerne, O&K 2947/1908. Det ophuggedes 1941.

Stenlejerne på Sjællands Odde var en overgang på tyske hænder, idet lejerne leverede byggematerialer til Kielerkanalen, som vi kalder den. De tyske ejere havde købt brugte lokomotiver og gravemaskine hos O&K, lokomotiver, der i få år havde været på lager og lejet ud til mergelentreprenører i Sydslesvig.

Men til sagen: Ud fra de givne oplysninger, er der næppe tvivl om, at det var 12214, der kom til Basnæs, men det er efter min bedste overbevisning ikke den, billedet viser. Det må så enten vise 2947 eller 7402. Jeg hælder mest til 2947, selv om de gamle forskere har skrevet noget andet på billedet. Der stod som nævnt 6419, men mentes måske 7402?

Jeg har ingen foto af 12214. Jeg har af både gravemaskinen, 2947 og 7402. Den, der er skrevet 6419 (7402) på, og som er brug her i Forummet, viser et gammeldags udseende lokomotiv med udvendigt damprør, der godt nok er isoleret kraftigt. 2947 viser et mere moderne lokomotiv med indvendigt damprør, så derfor tror jeg, de gamle forskere har byttet om på dataene. Kedlerne var på alle lokomotiver lige store, så den vej fører intet til. Ca. 13,5 m² og gravemaskinen 11 m².

Som en mulig løsning har det været foreslået, at 12214 var en ny kedel til 7402 eller 2947, men det kan afvises. Tyske kedelpapirer viser helt klart, at lokomotivet havde sit eget liv lige fra starten og blandt andet kørte ved Dannevirke.

For at gøre en lang historie kort: O&K 12214 kom til Basnæs, men billedet viser ikke dette lokomotiv! Det viser 2947 eller 7402. Må jeg bestemme, så vælger jeg 2947, men jeg er ikke sikker og kan intet bevise.

Skulle én sidde med originalen, burde byggenumeret kunne læses på billedet, men ikke på min kopi, der som de offentliggjorte billeder er stærkt uldne. Mit foto af 2947 er taget efter en avis, så kvaliteten her er ringe.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere
DSB MH335Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak