Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Igen igen (Generelt)

af Hedegaard, 4/12 2011, 16:09 (4530 dage siden) @ Per Hauberg

IC 190 bruger næsten 7 timer på at nå til Frederikshavn (omkring 6 timer til Aalborg)
Hvis man lod folk få adgang til dette tog en time før, og give længere ophold på visse stationer, så ville vi være op på 8-9 timer, og DET synes jeg passer glimrende til et nattog.

Som sagt, så bliver det allerede praktiseret i udlandet, hvor man lader nattogene holde op til 2 timer på en station, så folk kan få nok søvn.

Nu er det ikke alle der bor tæt ved Kjøvenhavnstrup. Jeg tror der er mange forretningsmænd i Nordsjælland der ville synes om tilbudet hvis det var billigt nok.
Se på alternativet:

Du skal op før Fanden får sko på.
Sidde i kø på motorvejen for at nå til stationen/lufthavnen
Spilde tiden på at finde en ledig parkeringsplads.
Skal du med fly til fx. Aalborg, skal du igennem alle køerne i lufthavnen.

Med et nattog skal du afsted om aftenen efter myldretids-trafikken er ovre, og hvor der er frie parkeringspladser.
Så stiger du ombord på toget, får en god nats søvn, og så kommer du udhvilet frem næste morgen og kan gå direkte til mødet.

Hvad angår vognmateriel, så ville det ikke være nødvendigt at købe nyt materiel.
DB Autozug har rigeligt med liggevogne og sovevogne, som kunne lejes til formålet.
Og ingen siger at toget behøver at køre dagligt.
Det ville være nok med fx. 3 afgange om ugen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak