Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad dette for en fætter? Reelt sp. og ikke gætteleg. (Generelt)

af Steff, 9/12 2011, 19:19 (4527 dage siden) @ Thomas Jespersen

Når de fleste – lidt ældre – ser en god gammeldags folkevogn siger de uden at tænke, at det er en folkevogn. Det ER det bare, for sådan ser den ud, uden at man faktisk bemærker skærme, den nedgroede front mv. På samme måde havde jeg det, da jeg så Vejlefilmens indledning. Hvad hel…., der var sku da en BR 50´er! Tilbage igen og se og jo, jeg syntes det var en BR 50´er.
Jamen, filmen er fra midt i 1940´erne/slutningen af 1940´erne. Jo, men hvem siger ikke at der er optaget sekvenser før 5. maj 1945? Og 1945 er da sådan rent regne- og talmæssigt ”midt i 1940´erne”. Det KUNNE jo være, at dem der bestilte filmen, gerne ville have en film klar hurtigst muligt efter befrielsen. Man behøvede jo ikke være professor for at finde ud af, at 1000 års riget sluttede et par år før, vel? Men filmens udgivelsestidspunkt er sikkert i ”slutningen af 1940´erne", hvilket jo må være efter 1945 og frem til 1950, ikke sandt?
Jeg kan ikke på nettet finde noget, der giver et nærmere tidspunkt for optagetidspunktet/periode, men den gode Jette måtte jo ernærer sig, når man nu ikke kunne filme på Grønland.
Kan det være en BR 38´er? (eller T). Lokomotivet har tilsyneladende store aflange Wagner røgnedslagsplader og det havde BR 38 og ej helle den kommende T 299 jo ikke. Den havde jo nogle mindre og næsten kvadratiske plader. Og T 299 var som 38 2625 indsat efter krigen fra Mdt. Aarhus hovedsageligt nord på mod Aalborg, men KUNNE teoretisk havde passeret Vejre mod Fredericia, når man ser på kilometerangivelserne. Men røgnedslagspladerne passer jo ikke.
Lokomotivet har – synes jeg – noget der ligner en skorstensforlængelse og det havde DSB lokomotiver ikke (og ej heller BR 38 efter krigen). Desuden ser det ud som om, der er en rektangulær nummerplade under håndhjulet på røgkammerdøren, hvilket jo ej heller DSB lokomotiver havde. Litra S kørte kun 1. Dc og jeg mener desuden, at der er et og andet, der kunne indikere en tender.
Litra H II passer skorstenen ikke. Den er for høj og har som tidligere skrevet en forlængelse. H II skorstenen var lav og bred p.g.a. den specielle Le Mâitre udgang. BR 65 kan jeg overhovedet ikke finde belæg for har besøgt Danmark under krigen og desuden var akseltrykket for stort, selvom det ikke betød noget som helst i april/maj 1945. Der skulle køres og det blev der. Og litra N passer heller ikke rent tidsmæssigt og enten havde de ingen røgnedslagsplader, eller også blev de idriftsat med de originale ÜK røgnedslagsplader type Witte.
Så mit bud er altså en BR 50´er. Hvis rigtigt er det den eneste BR 50 jeg har set filmet kørende i DK. Skulle det ikke være en BR 50, nå, så har jeg da – og sikkert flere andre – haft lidt fornøjelse, ved at prøve at finde ud af, hvad det er for en fætter.
Tak for hjælpen og forhåbentlig fortsat god fredag.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak