Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB MY 1148

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 30/12 2011, 11:59 (4501 dage siden) @ Jens C. Norup

Undskyld at jeg "roder op" i denne henslumrende tråd om MY 1148.
Jeg har lige "juleferiehygget" mig med at læse bl.a. På Sporet Af 2007 igennem, og på side 54 står noget om renoveringen af MY 1148 i Haldensleben.

Citat, Jens C. Norup:

Den har henstået i haldensleben i meget lang tid i noget ala' NSBs DI 3 bemaling. Den er foriøvrigt blevet frarøvet sin originale GM-motor, men fi her sidste år eller sådan noget ny Motor fra Søværnets gamle minelægger "Møen"

Ifølge På Sporet Af 2007 og Jernbanen.dk skulle det således være sket i tidsrummet 2007-2009.

Ifølge oversigten over MY 1148 stammede den "originale" motor fra MY 1120 - som den havde haft siden 2000, hvor PBS ejede begge maskiner, og SRP MY 1148 skulle således stadig være i drift.

Alt dette fik mig til at tænke (ja, det sker en gang imellem) på, at der i hver af minelæggerne af Falster-klassen (Falster, Fyen, Møen og Sjælland) lå to stk. GM 567C-motorer (og at Søværnet af den grund havde et vist samarbejde med DSB omkring rserevedele til disse), og på, om der blev bevaret flere af de motorer ved ophugningen af skibene ?.
Ifølge dette blev Møen og Fyen som de sidste af klassen ophugget i 2006 her i Frashawn - og den ene af Møen's motorer skulle således være kommet til Scandic Rail Partners ApS og ilagt MY 1148.
Men hvorfor kun den ene ?
Løber de to motorer i minelæggerne ikke den samme vej rundt ?. Eller er den ene højregående og den anden venstregående (á la Frichs MO'erne) ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak