Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MX 1009, 1038 og 1041 solgt (Jernbanen i dag)

af AL, 18/1 2012, 15:31 (4514 dage siden) @ Ekaeli007

Desværre vel ingen tvivl om at der snart kun er et par museumstog lokomotiver tilbage, i og med
det er stærkt begrænset hvad der er af indenlands godstrafik, så må man se i øjnene at der ikke er økonomi til at beholde disse prægtige maskiner. desværre kun, men jeg tror at det er sandheden.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Hej Bent.. M.fl.

Følgende der er skrevet, er min egen holdning og skal ikke danne grundlag for nogen virsomheds holdninger m.v

1. Hvorfor og hvem skal betale for at, maskinerne bare står på sidespor og ruster op istedet for at finde anvendelse i et andet land enten som res.dele eller kørende enheder, omvendt set kan de også skrottes og så hyler TT´erne også op.

2. De virksomheder der skal leve af at udleje matriel til eks. sporvedlige hold, transporter m.v. ligger i konkurrence til bla. Museet, hvilket selvfølgelig er godt for alle entuiasterne men noget skidt for brancen for hvis de små firmaer ikke længere er der til at byde ind, hvem skal så ???
DSB, DB Schenker???.. Næppe, idet både tjenester og langtidsplanlægning er en by i Rusland i denne branche.
Det kræver i øvrigt også at, man stiller med matr. og personale med meget kort varsel til tider, nogle gange ned til få timer inden det skal bruges.
DSB og Schenker tager iøvrigt også en noget anden pris end de små firmaer kan leje maskiner ud til, så her bliver det altså endnu dyrere at indleje trækkraft til sporarb. m.v. Altså et samfundsmæssigt problem.

3. Disse 3 maskiner er ikke udstyret med ATC og da det koster mange penge at bygge ATC i et lokomotiv så er valget tilsyneladende faldet på at sælge.
Det er nærmest umuligt at få lov til at køre uden ATC, så maskinerne har meget begrænsede anvendelses muligheder.

Jeg vil her til slut pointere at jeg IKKE vil ud i diskussioner vedr. ovenstående men blot lade et par ord falde om min personlige holdning.

Må de tre Mx´ere få et godt og langt liv hinsidan.

AL


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak