Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rangerrist og lufthavnstog - løsningen (Billedegætterier)

af John Marnov @, 27/2 2012, 10:48 (4445 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.
Du efterlyser noget mere konkret om banen øst ud af Aalborg. Det kan jeg hjælpe dig med. I 1936 etablerede den daværende direktør ved Aalborg Portland, Gunnar Larsen, en flyveplads nord for fabriksanlægget. I 1938 blev nuværende Aalborg Lufthavn etableret. Det primære formål med tyskernes besættelse af Danmark i april 1940, var netop disse to flyvepladser(Flyveplads Vest og Øst). De skulle være base for transporterne til Norge. De to flyvepladser bliver besat og en omfattende udbygning af begge flyvepladser tager form. Øst bliver udviddet til næsten tre gange sin størrelse, dog stadig med græs bane.

Der bliver bygget et stort hangaranlæg ude på Øst(ligger der endnu). Der blev også udbygget med andre hangarer dog mindre. Endvidere blev der også bygget en jernbanestation (ligger der endnu) som lå lige op til flyverfeltet. Jernbanesporet gik på den sydlige side af stationen, i en ret linie hen nord om Rørdal skole. På den østlige side af skolen går der en rullebane ind (her lå i tidernes morgen en gammel tysk vagtbygning som senere blev til Rørdal Boldklub). Hvis man gå ind langs banen mod nord, vil man se at betonen er brudt. Her gik banen igennem. Lige nordvest for skolen ligger der en bunker som var hovedbunker for flyveledelsen (ligger der endnu). Banen gik syd om bunkeren som også havde læsserampe. Banen fortsatte i en let bue hen syd om Portlands kulplads og drejede mod syd langs med Rørdalsvej parallet med Portlands pakkeri mod vest . Dette sporanlæg eksisterer ikke mere. Helt op til nyere tid gik der stadig et enkeltspor inde fra Østre Allé og ud til Portlands pakkeri. Sporet stoppede ved pakkeriet, men som sagt fortsatte det under krigen ud til janbanestationen. Der var tale om et enkeltspor som blev til et dobbeltspor ved staditionen. Gammelt kortmateriale viser at sporet fortsatte parallet med flyvefeltets rullebane mod øst og videre ud til et støttepunkt (Bunker som ligger der endnu). Det har efter alt at dømme ikke eksisteret, men var planlagt. Tegninger kan ses ved Nørretranders Lokalhistoriske Forening.

Der blev i 1957 anlagt en havekoloni i midten af flyvefeltet gående fra syd mod nord, hvor jeg trådte mine barnesko. Det meste af flyvepladsen lå intakt, bare med 11 års forældelse, men et eldorado for en flok knægte. Bl.a. lå svellerne til banen i en stor bunke lige ved siden af jernbanestationen i mange år.

Jeg håber det kan hjælpe dig en smule.

Med venlig hilsen
John Marnov


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak