Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rangerrist og lufthavnstog - løsningen (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2011, 12:42 (4592 dage siden) @ Niels

Hej Thomas

Lufthavnstog på den strækning - ?
Hvad er forklaringen på det - det lyder i hvertfald eksotisk :-)

Venlig hilsen

Niels

Ja, det er faktisk en meget interessant historie, som nogen forhåbentlig en dag får tid til at skrive. Jeg vil selv forsøge at skrive en (lille) del af historien på www.havnebaner.dk på et tidspunkt, når jeg kommer så langt. En lufthavnsbane via en havnebane - det er ikke hverdagskost. Kastrup kunne have haft samme status, hvis der havde været sidespor ind på lufthavnen. Nå, men det er jo en helt anden snak.

Men kort fortalt om lufthavnen for enden af den østlige del af Aalborg havnbane/havnespor:

De første indenrigsfly i Danmark fløj mellem Aalborg og København fra 1936 og i Aalborg anvendtes lufthavnen i Rørdal. I 1938 flyttede lufthavnstrafikken til den nuværende lufthavn. I 1940-1945 var lufthavnen i Rørdal på tyske hænder. At der har været spor ind på lufthavnen i Rørdal fremgår bl.a. af denne bog, hvor der er nogle lidt dårlige kortkopier over sporanlægget. Til gengæld har jeg (endnu) ikke kunnet finde ud af, hvornår sporet ind på lufthavnen blev etableret og hvornår det blev nedlagt.

Emnet har sporadisk været berørt i dette indlæg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak