Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april (Jernbanen i dag)

af Ranslirpa, 1/3 2012, 12:25 (4481 dage siden)

Et bredt flertal bestående af Regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten offentliggjorde i dag kl. 12.00 en ny politisk aftale, der markant sænker taksterne i den kollektive trafik.

"Vi har valgt at sænke taksterne, så det kan mærkes" udtaler statsminister Helle Thorning-Schmidt. "Jeg er især glad for, at det lykkedes os helt at fjerne taksterne for rejser fra Enghave station."

Statsministeren afviser samtidig, at de gratis rejser fra Enghave station skulle have sammenhæng med, at hun er valgt i Enghave Storkreds.

[image]
Allerede få minutter efter at den nye politiske aftale om bl.a. fuldstændig fjernelse af taksterne for afrejse fra Enghave station var blevet offentliggjort, samlede en større menneskemængde sig på Enghave station og udbragte et trefoldigt hurra for de nye takster.

Avatar

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/3 2012, 12:52 (4481 dage siden) @ Ranslirpa

Et bredt flertal bestående af Regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten offentliggjorde i dag kl. 12.00 en ny politisk aftale, der markant sænker taksterne i den kollektive trafik.

Financieringen af takstnedsættelsen i den kollektive trafik den 1. april sker ifølge et hemmeligstemplet notat fra regeringen ved at indføre en ny betalingsring omkring Brande.

[image]

På Vejlevej i Brande er de første bomme i forbindelse med den nye betalingsring allerede opsat.

--
[image]

Avatar

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af Gert, Aalborg, 1/3 2012, 13:01 (4481 dage siden) @ Ranslirpa

Takstnedsættelserne financeres ved at modificere en af den tidligere regerings ideer, idet man vil bruge tanken om den øgede grænsekontrol i en ændret form. Nu vil man simpelt hen sælge billetter ved alle grænseovergange - så skal alle uden dansk pas betale for at komme ind i landet. Det bliver på samme måde som at komme i f. eks Fårup Sommerland.
Danmark er jo et stort "sommerland".

Gert

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af UTJ, 2/3 2012, 09:08 (4480 dage siden) @ Gert

Takstnedsættelserne financeres ved at modificere en af den tidligere regerings ideer, idet man vil bruge tanken om den øgede grænsekontrol i en ændret form. Nu vil man simpelt hen sælge billetter ved alle grænseovergange - så skal alle uden dansk pas betale for at komme ind i landet. Det bliver på samme måde som at komme i f. eks Fårup Sommerland.
Danmark er jo et stort "sommerland".

Danmark skiftet navn til Legoland og Legolands betalingsanlæg i Billund flyttes ned til grænsen. For at gøre det til en fair løsning indføres der et gebyr på 2000,- for danske statsborgere som ønsker at forlade landet i kortere eller længere tid. Det nedsætter trængslen ved grænsen og dæmper lysten til at køre med trailer ned til Harreslev og købe ind til ikke sukker- og fedtafgiftsbelagte priser.

For at billiggøre elektrificeringen fjernes det ene spor til Esbjerg. Dermed kan udgiften til elektrificeringen halveres. De tiloversblevne skinner kan så bruges på banen mellem København og Ringsted.

Er kalenderen løbet helt løbsk, eller . . . . ??

af Svend, 1/3 2012, 13:17 (4481 dage siden) @ Ranslirpa

Ikke nok med at DSBs stempelautomater i går ikke kunne finde ud af, at det var skuddag (eller i hvert fald den 29. februar), men nogle kalendere er muligvis løbet helt løbsk og har sprunget marts over.
Eller har jeg bare sovet over mig, så det virkelig er den 1. april....? Når jeg ser ud af vinduet - og på termometeret - kan jeg godt få den opfattelse, at foråret er på sit højeste og at sommeren står lige for døren ;-)

--
Svend

Er kalenderen løbet helt løbsk, eller . . . . ??

af UTJ, 2/3 2012, 12:06 (4480 dage siden) @ Svend

Ikke nok med at DSBs stempelautomater i går ikke kunne finde ud af, at det var skuddag (eller i hvert fald den 29. februar), men nogle kalendere er muligvis løbet helt løbsk og har sprunget marts over.
Eller har jeg bare sovet over mig, så det virkelig er den 1. april....? Når jeg ser ud af vinduet - og på termometeret - kan jeg godt få den opfattelse, at foråret er på sit højeste og at sommeren står lige for døren ;-)

Med rejsekortet har man fornemheds skyld kun en dato: 1. april. Det er meget lettere for mellemregningen og statistikken.

Kun de rejsende bliver frustrerede når de skal hitte rede i hvilken af de 365 eller 366 1. april'er de befinder sig på i løbet af et år. Men det er jo ikke derfor rejsekostet er indført. I virkeligheden er rejsekortet jo kun et stort og dyrt statistiksystem for udligning mellem underskudsgivende selskaber.

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af Georg Schmidt, 1/3 2012, 13:25 (4481 dage siden) @ Ranslirpa

Nyheden er nu også nået København.
[image]

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af Leif Jørgensen, København Ø., 1/3 2012, 13:39 (4481 dage siden) @ Ranslirpa

Der bliver også råd til nye tog:

I erkendelse af at en række jernbaneentusiaster foretrækker tog af ældre dato, vil man anskaffe nedenstående velprøvede tyske model, der er blevet let modificeret til danske forhold. Antallet af siddepladser er ganske vist begrænset, men der er til gengæld en enestående friluftsbar og overlegen motortrækkraft.

[image]

Leveringen påregnes at kunne ske, så snart Grindstedbanen er forlænget til Billund, hvorefter det nye tog med fordel vil kunne indsættes i tilslutning til Englandsbåden.

Med venlige klodsede hilsner
Leif Jørgensen

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af Ekaeli007, 1/3 2012, 13:59 (4481 dage siden) @ Leif Jørgensen

Pudsigt nok , medens jeg stadig arbejdede på Helgoland og MA erne ikke mere kørte, faktisk bare manglede et sted at køre, der var en af mine tanker at man kunne køre med den til Esbjerg Havn fra København og retur som lyntog Englænderen, og resterende stammer kunne så køre København-Kalundborg og retur som forbindelsestog til jyllands færgen en mester derude syntes det lød fornuftigt men som han sagde det går DSB planlægning eller hvad det nu hed dengang ikke med til.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af Willie Garvin, 1/3 2012, 15:54 (4481 dage siden) @ Ekaeli007

Hvis man ser bort fra den formodentlig bedre komfort for passagerer, så manglede der vel ikke materiel til de nævnte strækninger dengang?
Aftenbådtoget fra Kalundborg, mener jeg havde nummer 4078 og afgang fra Kalundborg 18.26, husker jeg som ganske pænt belagt;-) Så det dubleringstog ville have været passende fra tid til anden.

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af KimC, 1/3 2012, 15:33 (4481 dage siden) @ Leif Jørgensen

Der bliver også råd til nye tog:

I erkendelse af at en række jernbaneentusiaster foretrækker tog af ældre dato, vil man anskaffe nedenstående velprøvede tyske model, der er blevet let modificeret til danske forhold. Antallet af siddepladser er ganske vist begrænset, men der er til gengæld en enestående friluftsbar og overlegen motortrækkraft.

Den front bliver svær at vaske i et almindeligt vaskeanlæg. Men så må DSB naturligvis have sådan et spcialfremstillet.

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af Ekaeli007, 1/3 2012, 15:50 (4481 dage siden) @ KimC

Vi vaskede da fronterne pæne i sin tid på Helgoland, med håndkraft at forstås der var ikke så meget som en fluelort når vi havde været igang (godt med salmiakspiritus og lidt vand og så en spuleslange) sundt hmmm måske ikke???

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af KimC, 2/3 2012, 11:41 (4480 dage siden) @ Ekaeli007

Vi vaskede da fronterne pæne i sin tid på Helgoland, med håndkraft at forstås der var ikke så meget som en fluelort når vi havde været igang (godt med salmiakspiritus og lidt vand og så en spuleslange) sundt hmmm måske ikke???

Ja, men de fronter i vaskede var heller ikke lavet af legoklodser!
Knopperne og de mange hjørner og vinkler ved at lave en tilnærmelsesvis strømlinieform i Lego vil være en udfordring for ethvert vaskeanlæg. Jeg går ud fra at de vil bruge Duplo klodser når det er i stor størrelse, og der er knopperne altså hule ovenpå.

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af UTJ, 2/3 2012, 12:01 (4480 dage siden) @ KimC

Et legotog kan skilles ad og puttes i vaskemaskinen. Meget lettere end pudseklude. Hvis man er bange for at klodserne er for små kan de jo lægges i en vaskepose.

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af KimC, 2/3 2012, 14:38 (4480 dage siden) @ UTJ

Åja, og så kan feks man samle det til et MR tog efter vask, hvis der er mere brug for det.
Begrebet flexvogne har fået en hel ny dimension.

Avatar

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af Per Hauberg, 1/3 2012, 23:22 (4480 dage siden) @ Ranslirpa

Hvad vil I egentlig få tiden til at gå med den 1.4. ??
-Vil I også rykke juleaften frem, fordi I ikke kan vente ??

Massiv takstnedsættelse i den kollektive trafik pr. 1. april

af gamle ole, 3/3 2012, 16:16 (4479 dage siden) @ Per Hauberg

He, He, godt spørgsmål. Har allerede oplevet en uofficiel-går jeg ud fra- nedsættelse på sidste rejse Nyk.F-KH på pensionist rejsekort: kr 1.16!
Det var squ da noget der vilo noget!:-D


Hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak