Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kunne ikke købe returbillet! (Jernbanen i dag)

af Ove N., Gribskov kommune, 4/3 2012, 16:37 (4488 dage siden)

For nogle måneder siden oplevede en kunde, at ekspedienten i 7-Eleven på Kokkedal Station ikke kunne finde ud af at udstede en returbillet til Holbæk! Den unge svenske medarbejder forstod hverken dansk, vidste hvor Holbæk lå eller hvad en returbillet var! Ifølge kunden så hverken den svenske kvinde eller hendes kollega ud til at kende systemet.

- Hun så fuldstændig måbende på mig, jeg kunne lige så godt have bedt om billet til bagsiden af månen! Mit indtryk er, at når man spørger på stationen, så opfatter de det ikke som deres opgave. De skal sælge pølser og sodavand og ugeblade. At de også er billetkontor, det misrøgter de fuldstændig siger kunden.

Kunden ente med at tage til Hovedbanegården på sit klippekort for at købe billetten (retur!).

7-Elevens regionschef for kystbanen udtaler dog, at kioskerne på Kystbanen holder et flot niveau i virksomhedens egen kontrol af den generelle service!

Kilde: "Frederiksborg Amts Avis" den 3.3.2012

Kunne ikke købe returbillet!

af Willie Garvin, 4/3 2012, 17:04 (4488 dage siden) @ Ove N.

Jeg forstår slet ikke, at en person ikke forstår det danske sprog, når vedkommende nu er ansat på en dansk arbejdsplads. Der burde da være mulighed for, at få en smule service i forbindelse med billetkøb; praktiske spørgsmål om rejsen og såfremdeles.
Det virker også bekymrende, at foretagenets egenkontrol ikke har givet udslag; den er åbenbart ikke god nok?
Desværre tror jeg ikke, at de mennesker som oftest er ansat til at "sælge pølser og sodavand" er intelligente nok til også at kunne beherske salg af billetter samt al service i forb. hermed. Så når ideen med at købe billetter i en kiosk for alvor er blevet udbredt, hægter det nok en del mennesker af. De mest ressourcestærke, laver deres egen billet hjemmefra, men resten kører selv.
Jo, det går sgi´godt.

Kunne ikke købe returbillet!

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/3 2012, 17:10 (4488 dage siden) @ Ove N.

For nogle måneder siden oplevede en kunde, at ekspedienten i 7-Eleven på Kokkedal Station ikke kunne finde ud af at udstede en returbillet til Holbæk! Den unge svenske medarbejder forstod hverken dansk, vidste hvor Holbæk lå eller hvad en returbillet var! Ifølge kunden så hverken den svenske kvinde eller hendes kollega ud til at kende systemet.

- Hun så fuldstændig måbende på mig, jeg kunne lige så godt have bedt om billet til bagsiden af månen! Mit indtryk er, at når man spørger på stationen, så opfatter de det ikke som deres opgave. De skal sælge pølser og sodavand og ugeblade. At de også er billetkontor, det misrøgter de fuldstændig siger kunden.

Kunden endte med at tage til Hovedbanegården på sit klippekort for at købe billetten (retur!).

7-Elevens regionschef for kystbanen udtaler dog, at kioskerne på Kystbanen holder et flot niveau i virksomhedens egen kontrol af den generelle service!

Kilde: "Frederiksborg Amts Avis" den 3.3.2012


---------------


Med mine erfaringer fra 7-Eleven i Ballerup (er "luftet tidligere" her i Forum), kan jeg sagtens forestille mig situationen - til gengæld nåede de så toget ! ! ! Det gør man ikke i Ballerup, når man skal stå og vente på, at ham/hende foran skal have tre ristede med brød, eller hvad der nu skal serveres.

I Ballerup kan man så samtidig ikke se, hvad klokken er. Det store ur mod stationspladsen (er dog ikke banernes og ikke 7-Elevens), er enten gået i stå, eller er to timer forud/bagud, og urene på perronerne er taget ned (jfr. en anden tråd om ur i Hillerød).

Neeejjj, --i "gamle dage", da var der tog og stationer til.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

Kunne ikke købe returbillet!

af Willie Garvin, 4/3 2012, 17:22 (4488 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Sålænge billetter kun er et sekundært produkt, vil man aldrig opleve en ordentlig service i forbindelse hermed.
Årsagen til at 7Eleven nu også skal sælge billetter, er sikkert af økonomisk art. Hvis den generelle service bliver, som det allerede er beskrevet herinde i et par eksempler, så håber jeg der bliver så meget ævl og kævl og ballade; gerne på højt niveau, så det kommer til at gøre rigtig ondt.
Hvis man skal have folk ind i togene, så skal det altså være godt og nemt at være kunde, og kan man dårligt nok købe en billet, så er det altså den værst tænkelige start på en rejse.

Kunne ikke købe returbillet!

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 4/3 2012, 18:15 (4488 dage siden) @ Willie Garvin

Sålænge billetter kun er et sekundært produkt, vil man aldrig opleve en ordentlig service i forbindelse hermed.
Årsagen til at 7Eleven nu også skal sælge billetter, er sikkert af økonomisk art. Hvis den generelle service bliver, som det allerede er beskrevet herinde i et par eksempler, så håber jeg der bliver så meget ævl og kævl og ballade; gerne på højt niveau, så det kommer til at gøre rigtig ondt.
Hvis man skal have folk ind i togene, så skal det altså være godt og nemt at være kunde, og kan man dårligt nok købe en billet, så er det altså den værst tænkelige start på en rejse.

Meningen er vel, at vi alle skal have rejsekort.
Ikke at det bliver nogen service forbedring...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Kunne ikke købe returbillet!

af KimC, 4/3 2012, 18:21 (4488 dage siden) @ Willie Garvin

Sålænge billetter kun er et sekundært produkt, vil man aldrig opleve en ordentlig service i forbindelse hermed.
Årsagen til at 7Eleven nu også skal sælge billetter, er sikkert af økonomisk art. Hvis den generelle service bliver, som det allerede er beskrevet herinde i et par eksempler, så håber jeg der bliver så meget ævl og kævl og ballade; gerne på højt niveau, så det kommer til at gøre rigtig ondt.

De eneste der laver vrøvl og ævl og kævl er DSB's billetkontrollører. Det er som de er med toget for at skræmme dem væk som dog trods alt på mirakuløs vis fik en billet ud af 7-11 eller Skrup-Af automaten. De kukkelurer bare på et ellar andet at brokke sig over. Om det så er dimensionen på bagage. 100*60*30 er maks målet. Jeg har oplevet at en togkontrollør gik i koma på grund af en instrumentkasse jeg havde med. Den målte 50*40*32 cm. Han tilkaldte politiet som dog afviste at tage sig af den slags. Toget blev holdende en halv time i Rødekro, jeg forlod toget og tog X bussen videre, men toget blev holdende mens kontrolløren gik og jamrede.
Jeg fik i øvrigt min kasse med bussen unde nogen problemer. Dens rumfang er jo ikke det store problem, og langt mindre end maks.

Hvis man skal have folk ind i togene, så skal det altså være godt og nemt at være kunde, og kan man dårligt nok købe en billet, så er det altså den værst tænkelige start på en rejse.

Men det bliver mere og mere besværligt i stedet. Forleden ville jeg have været med toget fra Sønderborg på en loklarejse. Havde regnet med at kunne bruge mit Sydtrafik kort, men kortautomaterne er blevet fjernet og erstattet med Rejsekort dimser, med klistermærke om at de ikke kan bruges. Jo, der er en gammeldags rød klippekortautomat, med Sydtrafiks nye takstzoner. Problemet er bare at de kort den kan tage udgik for over 10 år siden.
Eneste alternativ var en kontantbillet til betydelig højere pris. Jeg tog bussen i stedet.

Det ersom om at nogen i DSB har trykket på "self destruction" knappen, og de tiltag man gør "fordi man er overbevist om at kunderne vil tage godt imod det" virker stik modsat. Jeg tvivler på at nogen i DSB's ledelse nogensinde har prøvet at bruge deres eget produkt. Ja ikke bare køre med toget, med en legitimation der giver fri rejse på 1ste. Men at skulle Kjøbe en Reisehiemmel, enten i 7-11 eller Skrup-Af, og paa forlangede forevise denne Reisehiemmel til de af Statsbanerne udsendte Kontrolleurer

I dag hader jeg at skulle køre med tog.

Kunne ikke købe returbillet!

af Willie Garvin, 4/3 2012, 18:57 (4488 dage siden) @ KimC

De eneste der laver vrøvl og ævl og kævl er DSB's billetkontrollører. Det er som de er med toget for at skræmme dem væk som dog trods alt på mirakuløs vis fik en billet ud af 7-11 eller Skrup-Af automaten. De kukkelurer bare på et ellar andet at brokke sig over. Om det så er dimensionen på bagage. 100*60*30 er maks målet.

Jeg anede ikke, at der var max. mål på folks baggage? Jeg er selv buschauffør, og kører på en pænt lang rute. I fredags havde jeg sågar en kontrabas med som baggage,og den var ikke engang i hardcase, hvilket gjorde håndteringen en smule mere delikat. Men det gik, og passageren kom frem til sit bestemmelsessted uden videre.

Men det bliver mere og mere besværligt i stedet. Forleden ville jeg have været med toget fra Sønderborg på en loklarejse. Havde regnet med at kunne bruge mit Sydtrafik kort, men kortautomaterne er blevet fjernet og erstattet med Rejsekort dimser, med klistermærke om at de ikke kan bruges. Jo, der er en gammeldags rød klippekortautomat, med Sydtrafiks nye takstzoner. Problemet er bare at de kort den kan tage udgik for over 10 år siden.
Eneste alternativ var en kontantbillet til betydelig højere pris. Jeg tog bussen i stedet.

Gælder månedskort da ikke også til tog nede hos jer?

I dag hader jeg at skulle køre med tog.

Det er ærgerligt, for det er jo en god og fornuftig transportform i sig selv. Det er bare det udenoms der halter:-/

Kunne ikke købe returbillet!

af Anders Pedersen @, Mørke, 4/3 2012, 20:41 (4488 dage siden) @ Willie Garvin

De eneste der laver vrøvl og ævl og kævl er DSB's billetkontrollører. Det er som de er med toget for at skræmme dem væk som dog trods alt på mirakuløs vis fik en billet ud af 7-11 eller Skrup-Af automaten. De kukkelurer bare på et ellar andet at brokke sig over. Om det så er dimensionen på bagage. 100*60*30 er maks målet.

Jeg anede ikke, at der var max. mål på folks baggage? Jeg er selv buschauffør, og kører på en pænt lang rute. I fredags havde jeg sågar en kontrabas med som baggage,og den var ikke engang i hardcase, hvilket gjorde håndteringen en smule mere delikat. Men det gik, og passageren kom frem til sit bestemmelsessted uden videre.

Vidste heller der var max mål på bagage, den største ting jeg har haft med toget er en sækkestol.
den er mig bekendt noget større end det mål der står, og så vidt husker var der ingen kontrollær der brokkede sig.

Men det bliver mere og mere besværligt i stedet. Forleden ville jeg have været med toget fra Sønderborg på en loklarejse. Havde regnet med at kunne bruge mit Sydtrafik kort, men kortautomaterne er blevet fjernet og erstattet med Rejsekort dimser, med klistermærke om at de ikke kan bruges. Jo, der er en gammeldags rød klippekortautomat, med Sydtrafiks nye takstzoner. Problemet er bare at de kort den kan tage udgik for over 10 år siden.
Eneste alternativ var en kontantbillet til betydelig højere pris. Jeg tog bussen i stedet.

Gælder månedskort da ikke også til tog nede hos jer?

I dag hader jeg at skulle køre med tog.


Det er ærgerligt, for det er jo en god og fornuftig transportform i sig selv. Det er bare det udenoms der halter:-/

Er os selv glad for skulle kører med tog.
Nu køber jeg meget sjælden billet hos 7-eleven.

Kunne ikke købe returbillet!

af Leif Jørgensen, København Ø., 4/3 2012, 21:08 (4488 dage siden) @ Willie Garvin

De eneste der laver vrøvl og ævl og kævl er DSB's billetkontrollører. Det er som de er med toget for at skræmme dem væk som dog trods alt på mirakuløs vis fik en billet ud af 7-11 eller Skrup-Af automaten. De kukkelurer bare på et ellar andet at brokke sig over. Om det så er dimensionen på bagage. 100*60*30 er maks målet.

Der er lidt forskelle selskaberne imellem. Generelt er det spørgsmål om, hvor vidt der er plads, og det ikke er til gene. Men hvor f.eks. Sydtrafik ikke sætter mål på i deres rejseregler, så sætter Movia 100 x 60 x 30 cm som maks for et enkelt stykke bagage.

Det ændrer så selvfølgelig ikke på hvordan de enkelte medarbejdere reagerer. Er de fleksible, er de paragrafryttere, eller påberåber de sig regler der ikke findes? Alle typer forekommer overalt, DSB er bestemt ikke noget enkelttilfælde.

Med venlige fleksible hilsner
Leif Jørgensen

Kunne ikke købe returbillet!

af Jens MO-Møller @, 4/3 2012, 21:07 (4488 dage siden) @ KimC

Da man forbød tobaksrygning i togene, var det også slut med at rejse med tog for mit vedkommende.

Venlig hilsen

Jens Møller

Kunne ikke købe returbillet!

af Leif Jørgensen, København Ø., 4/3 2012, 21:14 (4488 dage siden) @ Jens MO-Møller

Til gengæld kan ikke-rygere som undertegnede så glæde sig over ikke længere at skulle styre udenom rygerkupeer. Ja man har måske mistet et par passagerer på det, men for de fleste andre har det været en fordel. Selv mange rygere ville jo ikke engang sidde der.

Med venlige dampende hilsner
Leif Jørgensen

Kunne ikke købe returbillet!

af Ekaeli007, 4/3 2012, 22:48 (4488 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg kan da huske at jeg har kørt med passagerer i tog, der lige skulle hen i en rygerkupe og have en osepind, da vedkommende kom tilbage spurgte en anden passagerer hvorfor han ikke så havde plads i en rygerkupe du godeste sagde han jeg kan da ikke holde ud at sidde i al den røg og det hænger i luften overalt i vognen at det er ryger og det er sandt ikke en vits. Noget andet er det med seveneleven og biletter det er et eller andet sted forkasteligt at det foregår, i vore dage hvis man forlanger at unge mennesker skal kunne de samme i geografi som vi andre ældre måtte lære i skolen uhada, men det er jo ikke deres skyld, man skulle forlange at de hutigt måske via internet kunne slå op og lære det mest almindelige om bilettet og stationer med mere og så håbe at køen af pølse og cola hungrende kunder ikke bliver for lang.Nej jernbanens kerneområde er åbenbart ikke mere at sælge biletter og køre tog, men at sælge kioskvarer.


Hurra for fremskridtet.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Kunne ikke købe returbillet!

af Jens MO-Møller @, 4/3 2012, 23:11 (4488 dage siden) @ Ekaeli007

Den der skrøne med, at rygerkupeerne var åh så forfærdelige, skal jo nok tages med et meget stort gran salt. Jeg har i firserne oplevet BN-vogne, hvor ventilationsanlægget var i drift og selv i rygerafdelingen forsvandt røgen med det samme. Der har og er vel også ventilationsanlæg i både IC 3 og sågar vel også i IC 4, men hvis man ikke anvender det, er det da klart, at der vil blive røggener i en rygerkupè.

Nu kan det hele så være lige meget, for der er indført totalt rygeforbud i materiellet og de frelste antirygere har vundet slaget, men skal jeg nogensinde ud at køre i tog, har jeg da tænkt mig at medtage en stor madpakke med saltede sild og gammel kål mm! Tillige er det vel (endnu) ikke et krav, at man skal være renvasket, så man kunne jo lade være med at skifte tøj og vaske sig i et par uger, inden en sådan togrejse skulle finde sted! Så længe man ikke tilsmudser sæder eller andet inventar og tillige ikke generer de andre medrejsende med nedsættende tilråb, kan man vel ikke nægtes adgang til befordring. Det kunne vel egentlig være sjovt at afprøve denne teori i praksis og så se, hvor rummelig DSB og andre lignende firmaer i virkeligheden er!

Med venlig lugtende hilsen

Jens Møller

Kunne ikke købe returbillet!

af Willie Garvin, 4/3 2012, 23:24 (4488 dage siden) @ Jens MO-Møller

Enhver passager, som er til væsentlig gene, kan afvises af togpersonalet. Du vil sikkert falde ind under den kategori. Jeg ville nu heller ikke være glad for, at du skulle med i min bus;-)

Kunne ikke købe returbillet!

af Jens MO-Møller @, 4/3 2012, 23:43 (4488 dage siden) @ Willie Garvin

Men hvem træffer afgørelsen i det konkrete tilfælde; hvis jeg nu dropper madpakken eller indtager den forinden, jeg stiger på toget, vil du så også smide mig ud? Hvad, hvis jeg forinden påstigning har befundet mig i en rygerkabine i en lille times tid og således lugter temmelig meget af røg, men i øvrigt opfører mig pænt og har gyldig rejsehjemmel? Jeg ved da godt, at sagen er sat på spidsen, men alligevel!

Hvad med rejsende, som er virkelig forkølede og hoster og harker i een uendelighed; skal de så også kastes af toget eller bussen? Ældre mennesker har ofte ufrivillig flatus på grund af utæt spinchter; hvis disse så samtidig fremtræder usoignerede, skal det samme så også overgå dem?

Det er en helt ny problematik, som er opstået efter rygerlovene, men hvem sætter egentlig grænserne?

Venlig hilsen

Jens Møller

Kunne ikke købe returbillet!

af Willie Garvin, 5/3 2012, 00:13 (4488 dage siden) @ Jens MO-Møller

I første omgang er det op til togføreren eller buschaufføren at tolke på rejsebestemmelserne, og så handle ud fra dem. I forhold til, hvem jeg ville give adgang eller ej, så vil alle få adgang, hvis de har gyldig billet eller agter at erhverve en sådan, og iøvrigt ikke er til gene.
Men hvornår og hvordan man ikke er til gene, vil det sikkert være en stor udfordring, at nedfælde på skrift; det er en helt klart subjektiv opfattelse. Men hvis man nu er smurt ind i et eller andet, som vil svine sæderne til, er sagen vist lige til;-)

Kunne ikke købe returbillet!

af Peter Matros, Holbæk, 4/3 2012, 21:35 (4488 dage siden) @ Willie Garvin

Om der stå 7Eleven, eller hvad der nu står på "kitlen" af den man nu bliver betjent af er ikke det vigtigste, det jeg synes der halter er at de ikke aner hvad det koster. Og skal man fra A til B, så må man nogengange af med en større formue, end hvis man lige skal en, eller to stationer længere. Det er bestemt heller ikke med til at gøre det lettere for de stakkels sælgere som ikke ved hvad de skal sælge.
De burde lave et system der er så enkelt at selv en "blondine" kunne finde ud af det. Man så jo sidste efterår et glimrende eksempel på det.. Kørte bussen den ene vej "kostede" det 3 zoner. Men var det den anden vej 4 zoner. Er der noget at sige til at folk bliver forvirret når de får den slags at vide? Eller i det "gamle" VT-område, dengang klippekort var til. Der kunne man køre for ca. 12 kroner inden for bygrænsen, men skulle man have billet kostede det 26 kroner. Er der noget at sige til at folk så tager bilen?
Offentlig transport, om der så står Arriva, DSB, Regionstog på siden af "kassen" er lige meget, burde være til at betale!! Og så lad os få nogle på stationerne, hvor det stadigt er muligt, til at sælge billetter. Det ville begrænse hærværk, nedbringe arbejdsløshed, og politiet der ikke kan lave meget i forbindelse med hærværk på stationernes inventar, får tid til andre ting. Og da transporten koster, og materiellet alligevel er af model igår, så er det jo ikke nyanskaffelser der tynger. Det kan "kun" være P-afgiften til div. spagetti-materiel som gør det.

--
[image]

Kunne ikke købe returbillet!

af jiko, 4/3 2012, 23:32 (4488 dage siden) @ Peter Matros

Det med uvidende personale på stationerne, gælder også i bilernes verden.

Hvor mange betjente tankstationer kan man kører ind på, og spørge ekspedienten om bl.a. en forlygtepære, eller hvor man tjekker olie. Så er svaret ofte, kan du ikke komme igen i morgen så er chefen her.

Kunne ikke købe returbillet!

af Jens MO-Møller @, 4/3 2012, 23:53 (4488 dage siden) @ jiko

For mange år siden, var de fleste benzintankningssteder samtidig servicestationer, hvilket ofte fremgik af skiltning mm. Da de moderne tankstationer opstod, var der ikke mere et værksted tilsluttet og i dag kan du vel ikke en gang få svar på selv de mest banale spørgsmål om biler, men kun om pølsen skal være med chili eller andet! Service er efterhånden blevet en by i Rusland og det gælder desværre overalt i samfundet.

Venlig hilsen

Jens Møller

Kunne ikke købe returbillet!

af Willie Garvin, 5/3 2012, 00:16 (4488 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg var i USA, for ikke så længe siden, og det er muligt, ikke at stige ud af bilen, når man skal tanke op. Det er der folk til, og man betaler ude ved standeren.
I N.Y var der en stor boghandel "The Strand", hvor der sandelig står personale, og åbner og lukker døren samt siger velkommen eller tak for i dag. Det kunne vi godt bruge lidt af herhjemme.

Kunne ikke købe returbillet!

af Jens MO-Møller @, 5/3 2012, 00:44 (4487 dage siden) @ Willie Garvin

Ak ja, de tider er forlængst forbi her i Danmark, desværre. Jeg var engang i 1966 med toget fra Kh til Oslo, med afgang fra Kh sidst på aftenen. Ud på morgenstunden, da vi var i Norge, kom en ældre venlig dame rundt i toget med nogle termokander kaffe og tillige rundstykker, som de rejsende kunne købe. Der var en sådan hjertelig stemning i toget, som jeg stadig med glæde tænker tilbage på og vi skrev altså 1966 dengang! Dette ikke for på nogen måde at forklejne det venlige personale med trillebaren,som vi i dag ser i fjerntogene. Service varmer altid!

Venlig hilsen

Jens Møller

Kunne ikke købe returbillet!

af Fysikeren, 5/3 2012, 01:33 (4487 dage siden) @ Jens MO-Møller

Service har altid været en god ting. Men den koster, så service fungerer vel kun hvis kunderne gider betale for den. I USA gives der jo drikkepenge i et væk, noget der viser, at holdningen derovre tydeligvis er, at service betaler man (ofte) for.

Men tag et beslægtet eksempel: Indenfor flyvning har lavprisselskaber jo haft ret stor fremgang, og det vil være synd at påstå, at de er snynonyme med service, især ved uregelmæssigheder. Hørte fra andre, at flyselskaberne tidligere havde bleer og andet nødvendigt til småbørn på rejsen, men hvem forventer en sådan service i dag? Den dag vi vil betale for service, så skal den nok komme igen, men næppe før.

Kunne ikke købe returbillet!

af Jens MO-Møller @, 5/3 2012, 01:52 (4487 dage siden) @ Fysikeren

Skræmmende udsigter, men det er jo nok prisen vi må betale, for at leve i et superliberalistisk samfund, hvor der dog ikke er er plads til rygere!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Kunne ikke købe returbillet!

af Fysikeren, 5/3 2012, 03:08 (4487 dage siden) @ Jens MO-Møller

USA er jo liberalistisk, og der findes service. Desværre bryder jeg mig så bare ikke om konceptet med drikkepenge. Men service er der hvor nogen vil betale for den.

Kunne ikke købe returbillet!

af Henrik B Thomsen, 5/3 2012, 07:20 (4487 dage siden) @ Fysikeren

USA er jo liberalistisk, og der findes service. Desværre bryder jeg mig så bare ikke om konceptet med drikkepenge. Men service er der hvor nogen vil betale for den.

Så er det ikke længere service, for service betyder vederlagsfri ydelse.

Hilsen
henrik

Avatar

Kunne ikke købe returbillet!

af Morten Beck, Græsted, 6/3 2012, 06:06 (4486 dage siden) @ Willie Garvin

Amerika er en ung nation som ikke har fundet sit værd endnu, de har endnu ikke fundet ud af, at det ikke kan betale sig at fedte for kunderne. -De må se og vågne op, og gøre som i DK. Her må man klare sig selv på bedste vis, og der er stort set ingen som vil hjælpe med noget. For folk og fæ er bare til besvær.. Det eneste de skal, er at lægge så mange penge som muligt i statskassen, og ellers holde deres kæft..

Det ovennævnte er ment ironisk, men sætter vel alligevel nogle tanker i gang.. Jeg mener at der bliver sparet for meget væk, men om det ændrer sig til det bedre. Ved jeg ikke.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Avatar

Kunne ikke købe returbillet!

af Erik H, Frederikssund, 5/3 2012, 21:39 (4487 dage siden) @ Willie Garvin

Ja jeg giver dig ret i det det kun er økonomien der tæller!
At sætte sådan et par "gæs" der ikke engang forstår/kan tale dansk som i Kokkedal er sgu sørgeligt.
Det får jo ikke ligefrem folk til at benytte toget.
Men servicen kan man ikke klage over; for der er nemlig ingen!!!!!

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Kunne ikke købe returbillet!

af Fysikeren, 5/3 2012, 02:09 (4487 dage siden) @ Ove N.

Synes det er rent ud sagt rædselsfulgt at DSB ikke kan opretholde billetsalget på et normalt niveau, som man ser det i andre lande.

Okay, kan forstå det ikke kan fungerer i mindre byer, men når man vil lukke det i byer som Aalborg, Esbjerg og Kolding, så er der noget galt. Danmarks ti største byer burde da som minimum kunne opretholde et salg med uddannet og dedikeret personale. Selv rejsekortet kan da kræve en personlig betjening til tider, vil jeg tro. Eller hvad med når systemet en morgen er nede... (og ja, det vil ske, selv dankort bryder ned til tider).

Kunne ikke købe returbillet!

af Ekaeli007, 5/3 2012, 09:51 (4487 dage siden) @ Fysikeren

lille sidebemærkning om rygeren der skulle hen i rygeafdeling og have smøg, jeg kan ikke huske om det var en kupevogn eller det var storrum i Ma toget men det var ikke en vits, han sagde det virkelig.

Men mere alvorlige med manglende billetsalg, alle eer specielt firmaer, uha vi skal spare penge, vi skal afskedige medarbejdere vi har ikke råd til dem, men store firmaer de skal nok finde pengene hvis deres topdirektører skal have lønforhøjelse, eller de skal have aftrædelsesgodtgørelser, eller måske pensioneres, men de almindelige medarbejdere, 10 kolde tæer i rumpen og stil op i A kassen for at få penge eller jobcenter så kan du med næsten garanti ikke få arbejde igen, bitter ja jeg er lidt har nu gået ledig i lang tid og nå det var lidt galde undskyld kære forumdeltagere, Men sådan skal det være med service sålænge f.eks DSB ikke vil give den efter min mening nødvendige service, OK som en skriver ikke alle landstationer skal have billetsalg, jeg syntes også det var for meget hvis her i Gadstrup at der var billetsalg, men Roskilde f.eks hvorlænge endnu, Køge og alle lidt større byer burde have, og den der med jeg kan godt lide svenskere men en svensker der skal stå i 7-11 var det i Kokkedal og han eller hun ikke forstår dansk, det må være en ommer, så må man sige til vedkommende at du må få job ovre på den anden side af sundet.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Kunne ikke købe returbillet!

af Svend, 5/3 2012, 10:36 (4487 dage siden) @ Ekaeli007
redigeret af Svend, 5/3 2012, 10:57

Problemet er ikke så meget at det er en svensker der arbejder i 7eleven-kiosken, men mere at vedkommende ikke har selv den mest basale viden om billetsystemet. Her har DSB virkelig fået sparet uddannelsen helt i bund; den daglige leder er åbenbart glad og tilfreds, bare der bliver solgt kaffe og ugeblade nok .......

Men så længe vi blot sidder og udveksler synspunkter her, sker der ikke det mindste. At skrive til DSB er nok lige så nyttesløst - det er jo deres politik at det skal være så dårligt. Man skal nok involvere det politiske system - ved f eks byrødderne i Roskilde, at DSB påtænker at "slagte" den personlige/faglige betjening på Roskilde station?

--
Svend

Kunne ikke købe returbillet!

af Ekaeli007, 5/3 2012, 18:36 (4487 dage siden) @ Svend

ja Svend du har da ret, jeg vil se og lave et brev til Roskilde byråd, ja for nu er det rejsebureauet de lukker, men i må kalde mig mads at man ikke om et stykke tid har fundet ud af
her kan de spare mere, uanset servicen går i bund, måske er der nogen her i forumet der har forbindelser højere oppe i systemet og gøre opmærksom på at det er ikke alle der kan skrive under på sloganet thank god we have seven eleven eller noget i den stil.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Kunne ikke købe returbillet!

af Anders Madsen, 5/3 2012, 20:47 (4487 dage siden) @ Ekaeli007

Tiden med jernbaneuddannet personale med kendskab til jernbaneforhold er desværre slut, og som flere indlæg påpeger er det nok politikerne man skal have på banen. Jeg tror bare at et af problemerne er, at det politiske system ikke er klar over problematikken i billetsalget. da de ofte ikke selv benytter kollektiv trafik.

Man kan i dag ikke købe en billet på et personalebetjent billetsalg på Lolland, hverken i Nakskov, Maribo eller Rødby Færge. Da Regionstog indstillede den personlige betjening på stationerne på Lollandsbanen i november gjorde store landsdækkende ældre- og handicaporganisationer som Ældre Sagen og Dansk Blindesamfund sammen med private personer - inklusiv undertegnede - kraftige indsigelser igennem læserbreve og skriftlige klager til banen, men politisk gjorde dette kun et ringe indtryk. Vores daværende lokale socialdemokratiske folketingsmedlem indkaldte transportministeren i samråd og stillede flere spørgsmål om emnet, uden at få et fyldestgørende svar på frygten for manglende kompetent rådgivning fra personalebetjente billetkontorer. Nu er situationen - som ventet - forvirrede rejsende, såkaldte svage ældre og handicappede med behov for personlig betjening bliver lagt i stikken ved de lukkede billetkontorer. Banens rejsende ryster på hovedet og spørger hinanden til råds. Det kan man da kalde serviceforringelser. Så det er svært at vække politikernes interesse for området.

Med lukningen af Lollandsbanens Rejsebureau og de personalebetjente billetsalg på stationerne i Maribo og i Nakskov den 11. oktober 2011 blev der sat et kedeligt punktum for 137 års stationstjeneste på det, der engang var Danmarks største privatbane.
Vi har ikke engang en 7-Eleven på stationerne på Lolland, så i en rejsesituation er det enten Rejsekort - der ikke kan fyldes op uden dankort, hvilket mange ikke har på Lolland - eller billetautomater, der kun tager mønter!

Kunne ikke købe returbillet!

af Georg Schmidt, 5/3 2012, 21:20 (4487 dage siden) @ Anders Madsen

Lige netop, politikerne kender ikke til forholdene. Gamle mastodonter som Risgaard, Melchior, Kresten Damsgård, Niels Mathiasen, J K Hansen, Sv Horn m mange fl vidste alle hvordan en jernbanekupe så ud indvendig, de havde alle "rørt ved banen" vidste hvad det var for noget.

I dag klarer politikerne sig fint med bil og fly, og spørger man til udlandsrejser tænkes der omgående på Kastrup og måske Billund. Og sjovt nok så får man stadig en overvældende personlig betjening i lufthavnene, det er der tilsyneladende råd til.

Hilsen Georg

Kunne ikke købe returbillet!

af Leif Jørgensen, København Ø., 5/3 2012, 22:26 (4487 dage siden) @ Georg Schmidt

I dag klarer politikerne sig fint med bil og fly, og spørger man til udlandsrejser tænkes der omgående på Kastrup og måske Billund. Og sjovt nok så får man stadig en overvældende personlig betjening i lufthavnene, det er der tilsyneladende råd til.

Ja det skal jeg godt nok love for. Kan huske sidste år da familien og jeg skulle med et af de billige flyselskaber til London - seks forskellige indchecknings- og kontrolpunkter skulle vi forbi, før vi kunne sætte os i flyet:
1) indcheckning af billet ved automat der bestemt ikke var brugervenlig
2) indcheckning og aflevering af bagage
3) Sikkerhedskontrol
4) Paskontrol da vi skulle udenfor Schengenområdet
5) Kontrol af billet ved boarding
6) Kontrol af billet da vi kom ind i flyet

Tager man toget til Hamburg stiger man derimod direkte ombord i toget og bliver kun udsat for billetkontrol to gange undervejs. Den sidste endda kun fordi at tyskerne forlanger ny billetkontrol hver gang, der skiftes personale på toget. Tolderne ses måske en gang på hver tiende tur.

Personlig betjening er fint, men nogle gange skal det altså lige afpasses.

Med venlige sammenlignende hilsner
Leif Jørgensen

Kunne ikke købe returbillet!

af Georg Schmidt, 5/3 2012, 23:21 (4487 dage siden) @ Leif Jørgensen

I 1969 kunne man få en herlig flyveoplevelse på indenrigsruterne med CV 440 Metropolitan. SAS havde en billettype for ungdommen der hed U2 ungdom pladsreservation kan ikke foretages. Vi stod i kø i terminalen, der blev holdt mandtal og der blev fjernet en snor og vi gik ombord. Tirstrup-København og Rønne-København kostede denne enkelt chancebillet kun 43 kr.Vi kunne have alting med ombord, der var ingen der spurgte om noget, og rygning var ikke noget problem. De fløj på 130 oktan så smøgen skulle i hvert fald slukkes på forpladsen.:-D
Undervejs betalte man så de 43 kr til stewardessen og fik en billet, hun havde en lille pengekasse med regnskab og billetter, jeg har stadig billeten.
[image]
Her ser vi Rønne tower fra OY KPE Sune Viking lige efter take off på bane 29. Med flightlevel 4500 feet kunne man se det hele dernede. Og hvilken herlig lyd de havde de to Pratt & Whitney CB 17 motorer på hver 2500 hk.:-P
Der var dengang der var rigtig flyvning til, og tænk for kun 43 kr.:-D

Hilsen Georg

Kunne ikke købe returbillet!

af Ekaeli007, 6/3 2012, 00:24 (4486 dage siden) @ Georg Schmidt

Den lyd af lige de motorer du nævner, savner jeg også, ja dengang jet maskinerne begyndte at flyve civil troede man det var løgn at en flyvemaskine skulle larme så meget, idag er det næsten et særsyn hvis man hører en propelmaskine, men der er da masser af små maskiner herude som starter og lander Roskilde lufthavn men den rigtige lyd mangler, nå ja der er en DC3 der flyver en gang imellem. Ned på jorden igen, måske skulle vi starte en underskriftindsamling om manglende service på stationer og sende ind til vores folkevalgte og sige hallo tag lige og få fødderme med. tingene fungerer ikke helt hos jernbanen,men om det hjælper hmm, sender måske en tanke når de trykker på speederen ude på motorvejen eller ser toget når de kører over Storebælt.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Kunne ikke købe returbillet!

af Hedegaard, 5/3 2012, 19:41 (4487 dage siden) @ Ove N.

Man kunne lære meget af bla. japanerne og kineserne.

Glemmer aldrig min tur til Tokyo, hvor jeg oplevede stationsmiljøet på nogle af de store banegårde. Man fulgte samme koncept som i lufthavne, hvor de store billetsalg var opdelt efter hvilken togtype man skulle med.
Og hvis man skulle have information, så var man altid 100% sikker på at få fat i en venlig medarbejder som kunne hjælpe.

Og u hvor vi snakker om 7-11. Dem har jeg også oplevet i hhv Japan og Hongkong. Udover salg af normale dagligvare og rejsekort, så stod visse butikker også for apotek-salg, post-uddeling og sågar personlig skatteinformation.
Mange af disse medarbejdere var gymnasieelever, præcis ligesom i Danmark.

Jeg tror i bund og grund det handler om viljen til at yde en god service.
Desværre er mange af de danske ungarbejdere i dag kun fleksible hvis det fremstår i deres kontrakt.
Det med at yde en ekstra service eller sætte sig ind i tingene ser man stort set kun hos de ældre medarbejdere.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak