Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hobros første banegård 1869-1893

af Jenny Lyngaa @, 16/3 2012, 09:35 (4433 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hobros første banegård 1869-1893

af Thomas Boberg Nielsen , Skørping/Hammel/Hadsund, s�ndag 24. april, 2011, 10:56 (327 dage siden)

Den nuværende station i Hobro er fra 1893 og er bygget i forbindelse med indvielsen af jernbanen til Aalestrup samme år.
Hobros første banegård er - mig bekendt - ikke gengivet i jernbanelitteraturen, heller ikke i "biblerne" "Forsvundne stationer" og "Flere forsvundne stationer", der da også oplyser, at der fortsat mangler at blive afbilledet en række nedrevne stationer for at gøre "serien" komplet.
Jeg har en enkelt gang ved et besøg på Hobro Bibliotek set et billede af Hobros første banegård; men der var tale om et "panoramabillede" af hele byen, hvor man lige med nød og næppe kunne skimte banegården i baggrunden.
Hobros første banegård optræder sandsynligvis på et postkort (det gør de flere stationer jo) men et sådan har - så vidt jeg har kunnet se - aldrig været sat til salg på QXL.

Så kære Forum:
Hvem kan berige os med et billede/postkort af Hobros første banegård?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas!

I bogen "Set og sket i Hobro 1880-1914" kan du finde et fint billede af den gamle banegård fra 1869 med dens omgivelser.

Mvh
Jenny Lyngaa


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak