Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SH Express

af Volker von Seckendorff, 7/12 2010, 13:48 (4889 dage siden) @ Bent Olsen
redigeret af Tommy Nilsson, 10/3 2016, 17:18

Her er en oversigt over Schleswig-Holstein-Express (Del 1).

1. Historie
Efter enden af den tyske Interregio i 2002 kørede den private selskab FLEX (Flensburg Express) med tog mellem Padborg og Hamburg Hbf. Toget var i regelmæssig 2-time interval tidsplan af Interregio. Efter 1 år var liquidationen af FLEX og derefter har NOB trafiken med Connex vogne og lokomotiver. Fra 11. December 2005 DB AG kører igen med ‚SH-Express’, dvs ‚Schleswig-Holstein-Express’ mellem Padborg og Hamburg Hbf. Det er ironisk: Efter udløbet af Interregio kører DB igen med delvis ombyggde Interregio-vogne i Interregio interval tidsplanen.

2. Lokomotiver, vogne og toget

2.1 Lokomotiver
DB elektriske lokomotiver er af den serie 112, i.e. den østtyske (ex-DDR) 212. Tekniske data: Lengde: 16.640 mm Tjeneste vigt: 82,5 t; maksimale hastighed: 160 km/t; akselrækkefølge: Bo'Bo'; motorydelse i time 4200 kW, kontinuerlig motorydelse 4000 kW.
(Dataleverandør http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_212#DR-Baureihe_212_bis_DBAG-Baureihe_112)

2.2 Vogne
Vogne er typer Aimz 541.8, Bimz 548.8 og Bybdzf 482.4. Den Aimz 541.8 (ex Am 204) og Bimz 548.8 (ex Bm 234/235) bliv bygget for Interregio tog (PFA Weiden), den styrevogn Bybdzf 482.4 er en ombygget østtysk (ex-DDR) vogn (Halberstadt). Alle vogne tilhører de Regionalbahn Schleswig-Holstein (Regionaltog Slesvig-Holsten) og er stationeret i Kiel Hbf.

Aimz 541.8: Umodificerede Interregio vogn. Maksimale hastighed 200 km/t. Denne vogne haver 2 WC.

Bimz 548.8: Modificerede og ombyggde Interregio vogn. Maksimale hastighed 200 km/t. Modifikation er: vognen har kun 1 WC på enden 1 (akser 1, 2) med todelt sidevinduer af matteret glas, men på enden 2 (akser 3, 4) WC er ubyggt og nu findes en åben rum med regalen for bagagen og en gennemsigtig sidevindue med skiven i ét stykke.

Bybdzf 482.4: Styrevogn med løfteanordning, rum og WC for handicappede og med afdelen for cykler. Halberstadt vogn med Wittenberge end (ex-DDR). Maksimale hastighed 160 km/t. Modifikation er: vognen har en skydedør med særlige vindue form, og ingen foldedøre af serienvogne. Den fire styrevogne har navnen og våbenskjolden af byerne "Flensburg", "Neumünster", "Rendsburg" og "Elmshorn".

Farvegivning: Farven er i en modificerede DB AG Regio farvescheme. Den vognkasse er i RAL 3020 (verkehrsrot, traffic red, trafikrød). Dørerne og to vandret kantstriber (oversiden, undersiden) er i RAL 7035 (lichtgrau, light grey, lysegrå). Taget er i grå (RAL 7040; fenstergrau, window grey, vindue grå) og har en basale blå tagkantstribe (RAL nr. ubekjend; normalt før DB Regio vogne er trafikrød tagkantstribe). Den tre farver blå - hvide - rød er den farver af den Slesvig-Holsten flaggen. På en end af siden findes en symbolisk fugl og den indskrift ‚SH-Express’, på anden end det regionaltrafik logo med en kort af Slesvig-Holsten og den indskrift ‚Mein Weg. Der Nahverkehr in Schleswig-Holstein’, dvs ‚Min vej. Bytransport i Slesvig-Holsten’. Den styrevogne har desuden navnen og våbenskjolden af de respektive by på hver siden af kontrol kabinen og en symbol for cykel på hver side.
Interiør: I den lille og store afdeler af Aimz 541.8 og Bimz 548.8 findes lille modificeret indretning fra Interregio. Farverne er den nye farver af DB Regio med blå polstrede sæder og ryg i brun træ. I den store rumer findes borden også i brun træ. Væggen af afdelen og sidegangen og gardiner er i lysegrå. Der er en lille forskel i farve mellem første og anden klasse.

2.3 Liste over vogne numre med data af sidste revision (ikke aktuelt)
findes i del 2

2.4 Togsæt oprangering

Det er fire togsæt. Hvert togsæt består typisk af lokomotiv og seks vogne. Lokomotiven er i slutningen af toget i retning Hamburg, styrevognen i slutningen af toget i retning Padborg. Skematisk er dette (i parentes numere af vogne):
(Hamburg slutningen) 112 + Aimz (12) + Bimz (9) + Bimz (8) + Bimz (7) + Bimz (6) + Bybdzf (5) (Flensburg-Padborg slutningen).

2.5 Køreplan

Den normalt schema af cyklisk udveksling mellem togsæt T1 til T4 på fire dage er T1 - T2 - T4 - T3 (T1 -> T2; T2 -> T4; T4 -> T3; T3 -> T1). Togsæt T1 til T3 kører mellem Hamburg Hbf og Padborg. Togsæt T4 er en reserve tog og er normalt den dag i Hamburg. De findes også cyklisk udveksling på tre dage T1 - T2 - T3 (T1 -> T2; T2 -> T3; T3 -> T1). To togsæt er i løbet af natten i Flensburg og to togsæt i Kiel.
Tabellen viser tidsplanen af den fire togsæt og den cyklisk udveksling for den årlige tidsplan 2009/12/11 til 2010/12/13.

Forklaring
T1 .. T4 togsæt 1 til 4
(fra T?) (i T?) normale cyklisk udveksling mellem togsæt på fire dage
[fra T3] [i T3] modificerede udveksling mellem togsæt på tre dage
RE (Regionalexpress) Regional express tog; RB (Regionalbahn) Regional tog; Lr (Leerzug) Tog uden passagerer
(14) 2010-08-15 til 2010-12-11
(15) 2009-12-13 til 2010-08-14
(21) 2009-12-13 til 2010-04-17, 2010-04-19 til 2010-08-07 Ma-Lø; også 06-20, 06-27, 2010-08-09 til 2010-21-11
(Dataleverandør
(1) http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?3,3511535,3511535#msg-3511535
Interregio - Datum: 18.10.07 19:01
(2) http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?3,3511535,3511789
DiH - Datum: 18.10.07 19:45
Sachsen Paule - Datum: 18.10.07 21:29
(3) DB tidsplaner for ruten Hamburg-Padborg og ruten Hamburg-Kiel
http://www.bahn.de/regional/view/mdb/pv/dbregio/ausfluege/schleswigh/events/2010/MDB792...
http://www.bahn.de/regional/view/mdb/pv/dbregio/ausfluege/schleswigh/events/MDB80250-ha...

Med venlige hilsen

Volker


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak