Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En lille en... (Generelt)

af Jonathan Borch, 5/4 2012, 20:26 (4448 dage siden)

Hej alle

Jeg vil tro denne tråd bør ligge i jernbanehistorie, selvom den har noget med nutiden at gøre. Nu til sagen:

Jeg har set billeder, og mener også jeg har set et 1-vogns 4. generations S-tog. Hvad har det gået ud på? Jeg mener at det må have været i 2004 eller senere jeg har set det? Jeg er daglig pendler med S-tog, men mener aldrig jeg har set det siden...

Jonathan

En lille en...

af dykker5502, 5/4 2012, 21:48 (4448 dage siden) @ Jonathan Borch

Det kan ikke umiddelbart lade sig gøre, da hver vogn kun har en boggie eller en aksel.
De hænger sammen 4 eller 8 vogne.

DOG kan man sagtens forestille sig nogle "rulleskøjter" som kan understøtte en enkelt vogn på vækstedet, så de 4 vogne kan skilles ad og evt byttes rund - f.eks efter kollisioner hvor man samler 2 ødelagte tog til eet kørende og et antal reservedele.

En lille en...

af Jonathan Borch, 5/4 2012, 22:12 (4448 dage siden) @ dykker5502

Om det er photoshop ved jeg ikke, i hvert fald er det sådan her jeg husker den. I øvrigt skal det lige siges at SA-delen har 2 ''bogier''.

Jonathan

En lille en...

af Cargoman, 5/4 2012, 23:23 (4448 dage siden) @ Jonathan Borch

Om det er photoshop ved jeg ikke, i hvert fald er det sådan her jeg husker den. I øvrigt skal det lige siges at SA-delen har 2 ''bogier''.

Jeg ville nu nøjes med at kalde det 2 aksler, så den kan sagtens stå uden støttehjul.

Billedet er ikke ægte. Det ses meget enkelt på strømaftageren. Den sidder nemlig på SB-delen.

En lille en...

af caprani ⌂, København, 5/4 2012, 23:45 (4448 dage siden) @ Cargoman

Hvis det holder stik hvad jeg på et tidspunkt mener at have læst, at akslerne rent faktisk er horisontalt drejelige, så stemmer betegnelsen "boggie" vel teknisk, selvom denne kun har en aksel(?)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

En lille en...

af re20000, 6/4 2012, 00:26 (4448 dage siden) @ caprani

De har enakslede bogier. Det lyder som sludder men akslerne kan drejes efter togets gang i kurver. Billedet i youtubevideoen kunne vel teoretisk være en prototype som msn har forsynet med strømaftager for at få den til at køre?? Mener bare at traktionselektronikken ikke sidder under SA? Men spøjst ser det unægtelig ud.

Nold

En lille en...

af Langelandsbanen, 6/4 2012, 00:38 (4448 dage siden) @ Jonathan Borch

For mig ligner det helt klart photoshop, hvor det ser ud som man har prøvet at lave et 1 vogns s-tog med førerum i begge ender, jeg mener at jeg har set et andet photoshop billede af det samme et andet sted.

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

En lille en...

af Erik, 6/4 2012, 10:15 (4447 dage siden) @ Jonathan Borch

Billedet er 3min 23 sek henne i klippet

Avatar

En lille en...

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/4 2012, 10:34 (4447 dage siden) @ Erik

Billedet er 3min 23 sek henne i klippet

Det er sådan et indlæg, der er helt sort...
Overskriften: En lille en...
Og indlægget: Billedet er 3min 23 sek henne i klippet
Hvis I nu i emnefeltet skrev, hvad emnet var og i indlægget citerede (klik på citér) det indlæg, I kommenterede, så behøvede vi ikke alle sammen at skulle gå tilbage i gamle indlæg, for at prøve at finde ud af, hvad dette handler om.
Fortsat god påske!

--
[image]

En lille en...

af Svend, 6/4 2012, 01:46 (4447 dage siden) @ Jonathan Borch

Det må have været lige omkring den 1. april, du må have set dette korte S-tog litra S..?
:-)

--
Svend

En lille en...

af Henrik Hit @, 8/4 2012, 18:54 (4445 dage siden) @ Jonathan Borch

[image]

DSB vil i slutningen af maj 2012 få leveret 20 ultrakorte S-tog.

Det nye togsæt hedder litra SI og er udviklet hos Siemens, der har arbejdet de sidste tre år på projektet. Projektet har været holdt tophemmeligt for - belært af erfaringerne med IC4 - at sikre størst mulig ro om projektet. Udviklingen af SI er dog gået over al forventning og det første prøvetog har allerede været i drift.

Det nye litra SI er miljøvenligt, da det er en del lettere end andre togsæt, og derfor vil driftsomkostningerne pr. togkilometer været reduceret. Togsættet passer derfor som fod i hose i en tid, hvor der er stor fokus på miljøet. De nye togsæt vil blive indsat udenfor myldretiderne, og dermed vil de være medvirkende til, at energiforbruget kan reduceres.

Togsættet blev præsenteret 1. april 2012

Avatar

En lille en...

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 8/4 2012, 20:20 (4445 dage siden) @ Henrik Hit

[image]

DSB vil i slutningen af maj 2012 få leveret 20 ultrakorte S-tog.

Det nye togsæt hedder litra SI og er udviklet hos Siemens, der har arbejdet de sidste tre år på projektet. Projektet har været holdt tophemmeligt for - belært af erfaringerne med IC4 - at sikre størst mulig ro om projektet. Udviklingen af SI er dog gået over al forventning og det første prøvetog har allerede været i drift.

Det nye litra SI er miljøvenligt, da det er en del lettere end andre togsæt, og derfor vil driftsomkostningerne pr. togkilometer været reduceret. Togsættet passer derfor som fod i hose i en tid, hvor der er stor fokus på miljøet. De nye togsæt vil blive indsat udenfor myldretiderne, og dermed vil de være medvirkende til, at energiforbruget kan reduceres.

Togsættet blev præsenteret 1. april 2012

Ja, det er vist noget med at Nærumbanen skal laves til S-bane, så vil de passe ind dér. Den første hedder vist SI 10001. Det er dog besynderligt, at de har fået den utidssvarende farve.

Hilsen
Henrik

--
[image]

En lille en...

af caprani ⌂, København, 9/4 2012, 13:44 (4444 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hvis man lavede en to-vogns (tre aksels) version kunne man også få flex-sektionen med. Ikke helt dumt hvis man virkeligt påtænkte at trække køreledninger på Nærumbanen :-D

PS. Men denne er sjovere :-P

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

En lille en...

af KimC, 9/4 2012, 13:52 (4444 dage siden) @ caprani

Hvis man lavede en to-vogns (tre aksels) version kunne man også få flex-sektionen med. Ikke helt dumt hvis man virkeligt påtænkte at trække køreledninger på Nærumbanen :-D

PS. Men denne er sjovere :-P

Nejda, man kunne bare koble en Sa på en halv Lint. Så får man et hybridtog. Gerne i lokalbanens farver, hvis nogen er frisk på en Photoshop fake.
Køreledninger vil skæmme Nærumbanen.

Avatar

En lille en...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/4 2012, 18:06 (4444 dage siden) @ caprani

...hvis man virkeligt påtænkte at trække køreledninger på Nærumbanen :-D

...men det er der vel heller ikke nogen hos hverken DSB S-tog, Lokalbanen eller Movira der seriøst overvejer?

Man kunne forestille sig at Lokalbanen grne så Regiosprinteren udskiftet med Lint-27 ligesom man muligvis på nogle af de større ture i Nordsjælland måske kunne bruge en Lint-58 (3 vogns Lint), men der vil da være sine udfordringer med at køre sådan en Lint-27 til Hillerød for service.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

En lille en...

af caprani ⌂, København, 10/4 2012, 11:49 (4443 dage siden) @ Michael Deichmann

Nu tror jeg vi er kommet så langt vi kan tillade os i et seriøst jernbaneforum.
Alt det sludder jeg har skrevet ovenfor udspringer jo af en ret åbenlys aprilsnar gående på den dobbeltførrerums, enkeltkørende SA som nogen havde Photoshopped til at starte med :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

En lille en...

af dykker5502, 8/4 2012, 21:18 (4445 dage siden) @ Henrik Hit


Togsættet blev præsenteret 1. april 2012

Og vi lader lige datoen stå et øjeblik!!! Men nydeligt photoshoparbejde. :-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak