Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sammenkoblingsmuligheder for ny/nyere tog (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 13/4 2012, 12:16 (4398 dage siden) @ gamle ole

men hvordan ligger det så med de andre nævnte kombinationsmuligheder?

I Tyskland vedtog man i 1994 er "regionaliseringslov", der indebar, at rollen som "trafikkøber" af regional togtrafik blev udlagt til delstats- eller lavere niveau, typisk i "Zweckverbände" i form af "Verkehrsverbünde".

Samtidig stillede forbundsstaten anlægsmidler til rådighed til revitalisering af regional baneinfrastruktur.

Endelig opfordrede sammenslutningen af private operatører Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) industrien til at udvikle nye lette togtyper til den regionale togtrafik, hvor anskaffelsesprisen beregnet pr. siddeplads burde lande på ca. 70 % af, hvad den var i traditionelle dieseltog (VT 628, NE81). Der skulle tillige satses på anvendelse af standardkomponenter samt delvist lavtgulv.

Fabrikkerne bed på, og for at være rustet til den kommende konkurrence på de regionale skinner bestilte DB Regio forskellige antal af de togtyper, der over en kortere periode dukkede op:

VT640 og VT648 (LINT-27 hhv. LINT-41 fra Alstom)
VT641 Alstom Coradia A TER ("fransk LINT")
VT642 Siemens Desiro Classic
VT643 og VT644 TALENT fra Talbot (de hhv. dm)
VT646 GTW fra Stadler

I sit udbud specificerede DB, at alle disse togtyper, der er udrustet med centralkobling, på tværs af fabrikater skulle kunne køres sammenkoblet. Udviklingen gjorde imidlertid, at dette højst kan realiseres f.s.v.a. mekanisk sammenkobling, idet en standardisering af el-systemer og togcomputere ikke lykkedes.

Dette har så heller ikke været et krav fra trafikkøbernes side.

Som en krølle på halen skal også nævnes:

VT650 RegioShuttle

hvor DB valgte at bestille udgaven med puffer/skruekobling uanset, at typen også er leveret med centralkobling.

En VT650 (på Kahlgrundbahn) kunne fuldt multiplekøres med denne banes NE81-materiel. Dette materiel havnede senere hos DB på Westfrankenbahn.

DB anskaffede aldrig Siemens' RegioSprinter, som ellers var det allerførste bud på et nyt, let dieseltogskoncept. Disse tog er leveret med centralkobling eller puffer/skruekobling efter købers ønske, hvor LNJ som bekendt valgte puffer/skruekobling.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak