Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EC Aarhus - Hamborg (Generelt)

af Fysikeren, 26/5 2012, 12:40 (4405 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg ville nok føre en bane vest om Haderslev, med en station nord for banen til Vojens, og så lave stationen sådan, at der kan være forbindelse mod både syd og vest. Banen ville jeg anlægge enkeltsporet til 160 km/t, det koster vist 55 mio. kr./km ved den foreslåede bane til Silkeborg (eller var det beløbet for dobbeltsporet?). Realistisk kapacitet vil nok være to tog i timen, f.eks. et til København og et til Aarhus. Undervejs kunne man forestille sig en enkelt krydsningsstation i Christiansfeld.

Ang. dobbeltsporet på den nuværende bane: Det vil jeg beholde, lade alle godstog, ICE-tog osv. tage denne vej. Uanset hvad, så er der brug for det dobbeltspor før en ny bane ville kunne være færdig, og det koster ikke så meget igen at anlægge.

Skulle man lave en etape to, skulle det i mine øjne helt klar være (Rødekro)-Aabenraa-Avnsbøl-(Sønderborg).

Gik man helt amok: Genopbyg Padborg-Tørsbøl (og kør timedrift Sønderborg-Flensburg denne vej), og fortsæt banen fra Tørsbøl til Aabenraa-Haderslev. Med en sådan løsning kunne sønderjyderne ikke brokke sig.

Mit gæt ville være, at en samlet pris for bane Kolding-Haderslev-Aabenraa-Padborg/Avnsbøl: 6-7 mia. kr. for enkeltspor til 160 km/t. Der er ca. 100 km i alt, plus minus lidt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak