Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S fantaserer: Nordhavns-Metro et markant løft (glem Brønshøj (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 22/6 2012, 13:35 (4338 dage siden) @ Lars Kongshøj

Du mener at det er Københavns kommunes opgave at stå for den kollektive transport i forstadskommunerne?

Regeringen havde vist en plan om at forbedre forbindelserne fra forstæderne, men den fik forstadsborgmestrene skudt ned (trængselsringen).

Mvh. Lars

Jeg mener København er forpligtet til at tænke i helheder. Jeg mener at det er snævertsynet og i sidste ende heller ikke godt for byen, at transportnettet ikke bliver så sammenhængende som muligt, og jeg mener det giver en dårlig udnyttelse af investeringskronerne.

Selvfølgelig skal Københavns kommune ikke betale for en metrolinje til Rødovre eller alene for et nyt S-togsrør. Men de skal planlægge linjerne så det hænger sammen. Det andet er kortsynet og pinligt.

Problemet er, at der ikke er en myndighed, der varetager den overordnede trafikplanlægning. Dermed bliver det København som den klart største kommune, der svinger taktstokken, og i staten er der åbenbart heller ikke nogen, der tør sætte foden ned og sende kommunen tilbage til tegnebordet.

(Jeg skal lige oplyse at jeg selv bor i København - på Vesterbro med udsigt ud over banen :-) - og ikke selv har meget brug for forbindelser til forstæderne. Men jeg mener forstæderne har - og København har)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak