Man kunne slå op i vognens manual, en s.k. "RYFM."
Så har man jo opfyldt et af dine krav, nemlig ikke at se på vognen/bremsen. Hvorfor egentlig dette krav?
Men hvad mener du forresten med "at måle på bremsen?" Det kan vel ikke gøres som statisk måling? Men det kunne være, du tænker på at måle trykket mellem bremseklodser og hjul og derfra udlede bremsevægten.
Skal man helt til bunds i det, kan det nok kun gøres som en deaccellerations-måling med kendte og kontrollerede værdier så som hastighed, vognvægt og tilført bremsekraft. Desuden skal man vel så også vide, hvad en "normalbremsning" er, d.v.s. hvilken deaccelleration (a, målt i meter pr. sec i anden potens) man skal anse for at være en 100% bremseprocent for den pågældende vogn ved en given/den givne vognvægt (m i tons).
I den sidste ende drejer det sig om at løse ligningen K=m*a, hvor a principielt er negativ, da der jo bremses. Vognen -og toget- skal jo kunne præstere en vis værdi for a. En sådan dynamisk måling for den enkelte vogn må selvsagt foretages for hver bremseindstilling på vognen. Jeg tror, der indgår en del "normative" ting, idet "håndtaget" jo kun kan sættes på to værdier. Det er nok derfor, det skal være skrevet på selve vognen, så man kan lave en hurtig beregning af togets samlede bremseprocent, når håndtaget er sat korrekt efter belæsningen.
Jeg har set bort fra lastafhængige bremser og fra retardering af bremseeffekten.