Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bremsevægt, hvordan!? (Generelt)

af Mike Lynge, 16/7 2012, 01:02 (4347 dage siden)

God aften kære forum!

Jeg har længe haft et plagende problem...
Hvis man nu har en vogn hvor alle data står på (tara vægt, længde, maks last osv..)undtagen bremsevægten! Er der så nogle formler, så man kan regne bremsevægten ud, uden at skal måle på vognens bremsetøj??
Har ledt landet rundt for at få mit problem løst, men har ikke kunne finde noget..

Håber der er en, eller flere der kan hjælpe med problemet.. [image]
Det er hvis denne tavle ikke kan ses, eller ikke er på...

Venlig hilsen - Mike Lynge.

[image][image][image][image]
[image]

Bremsevægt, hvordan!?

af Keld H. Mikkelsen, 16/7 2012, 04:12 (4347 dage siden) @ Mike Lynge

14 eller 21 tons, afhængig af om du drejer håndtaget til venstre eller højre.

Bremsevægt

af UTJ, 16/7 2012, 07:16 (4347 dage siden) @ Mike Lynge

Jeg har længe haft et plagende problem...
Hvis man nu har en vogn hvor alle data står på (tara vægt, længde, maks last osv..)undtagen bremsevægten! Er der så nogle formler, så man kan regne bremsevægten ud, uden at skal måle på vognens bremsetøj??

Det behøver ikke at plage dig. Der er netop en grund til at bremsevægten står på vognen. Du skal både ud at måle og regne.......hvis ikke det står i en tabel eller oversigt (eller på vognen). Det eneste tilfælde hvor du ikke behøver at måle og regne eller slå op i en tabel er hvis vognen ikke har nogen bremse...........

Bremsevægt, hvordan!?

af Søren A, 16/7 2012, 09:10 (4347 dage siden) @ Mike Lynge

drejer du håndtaget til venstre og der står 14 tons, og så er vognen som regel tom
og er den drejet til højre 21 tons, er vognen læsset
på lokomotivførerens bremseseddel står er der alle de data han skal bruge
til at udregne bremseprocenten, som er den bestemmer hvor stærkt der må køres på en strækning,
det er hvor meget alle vogne incl, lokomotiv har af bremsevægt
hvor meget alle vogne incl lokomotiv vejer
der står også hvor langt toget er

så for at regne bremseprocenten bruger vi følgende formel

en Mz har en ansat vognvægt på 140 tons
i Bremseart R bremser den 150 tons


så 150 tons deles med 140tons og ganges med 100, så har du bremseprocenten 107

bremsevægt x100
----------------
togvægt

vi kan også bruge den vogn du har og siger den er læsset og vejer 35tons
så tager du 21 tons, som vognen bremser og dividerer med 35 tons som vognen vejer, ganger med 100 og du får 60 i bremseprocent

mvh
Søren

Bremsevægt, hvordan!?

af Mike Lynge, 16/7 2012, 10:56 (4346 dage siden) @ Søren A

Hej

Tak for svarene.
Men alle de oplysninger, ved jeg, og det handler ikke om hvordan man laver en bremseseddel, finde bremseprocenten eller hvornår man skal bruge omskifteren...
Mit spørgsmål lyder på: Kan man finde bremsevægten, uden at se på omskifteren...

Lad os nu sige, at vi har en vogn på en station som der er lavet hærværk på, så de små skilte på omskifteren ikke kan ses..
Kan man så finde dens bremsevægt igen, uden at skal måle på vognens bremsetøj..

Venlig hilsen - Mike Lynge

[image][image]
[image]

Bremsevægt, hvordan!?

af A. Nissen, 16/7 2012, 21:16 (4346 dage siden) @ Mike Lynge

Man kunne slå op i vognens manual, en s.k. "RYFM.":-D :-D
Så har man jo opfyldt et af dine krav, nemlig ikke at se på vognen/bremsen. Hvorfor egentlig dette krav?

Men hvad mener du forresten med "at måle på bremsen?" Det kan vel ikke gøres som statisk måling? Men det kunne være, du tænker på at måle trykket mellem bremseklodser og hjul og derfra udlede bremsevægten.

Skal man helt til bunds i det, kan det nok kun gøres som en deaccellerations-måling med kendte og kontrollerede værdier så som hastighed, vognvægt og tilført bremsekraft. Desuden skal man vel så også vide, hvad en "normalbremsning" er, d.v.s. hvilken deaccelleration (a, målt i meter pr. sec i anden potens) man skal anse for at være en 100% bremseprocent for den pågældende vogn ved en given/den givne vognvægt (m i tons).

I den sidste ende drejer det sig om at løse ligningen K=m*a, hvor a principielt er negativ, da der jo bremses. Vognen -og toget- skal jo kunne præstere en vis værdi for a. En sådan dynamisk måling for den enkelte vogn må selvsagt foretages for hver bremseindstilling på vognen. Jeg tror, der indgår en del "normative" ting, idet "håndtaget" jo kun kan sættes på to værdier. Det er nok derfor, det skal være skrevet på selve vognen, så man kan lave en hurtig beregning af togets samlede bremseprocent, når håndtaget er sat korrekt efter belæsningen.

Jeg har set bort fra lastafhængige bremser og fra retardering af bremseeffekten.

Bremsevægt, hvordan!?

af Steff, 16/7 2012, 13:58 (4346 dage siden) @ Mike Lynge

Kære Mike Lynge!

Se herunder, muligvis den løsning du beder om:

En god ting er altid at se i udgivne reglementer og bestemmelser vedr. togdriftens gennemførelse.
Her er et uddrag fra Tjenestekøreplanens Indledende Bemærkninger (TIB), hvori står anført, hvordan en bremsevægt skal udregnes, hvis den ikke er skrevet på vognen.

”For godsvogne regnes med den på vognene angivne taravægt og bremsevægt. Er en godsvogn IKKE FORSYNET MED ANGIVELSE AF BREMSEVÆGT, regnes den – såvel for G-bremsens som P-bremsens vedkommende – at have følgende bremsevægt:
En vogn uden lastveksel: I alle tilfælde = vognens påmalede taravægt, afrundet til hele tons.
En vogn med lastveksel:
-Med lastvekslen i stillingen ”Tom” = vognens påmalede taravægt, afrundet i hele tons.
-Med lastvekslen i stilling ”Læsset” = vognens påmalede taravægt, afrundet til hele tons, + 4 tons (1/2 ton eller derover regnes = 1 ton, under ½ ton = 0).

Vognens data findes i Driftematerielfortegnelsen for den pågældende forvaltning jeres vogn engang tilhørte.

Så tror jeg ikke jeg kan komme det nærmere uden en "afsløring af" hvilken type vogn det drejer sig om.

--
Steffen Dresler

Bremsevægt, hvordan!?

af Jensen, Fredericia, 16/7 2012, 15:01 (4346 dage siden) @ Steff

”For godsvogne regnes med den på vognene angivne taravægt og bremsevægt. Er en godsvogn IKKE FORSYNET MED ANGIVELSE AF BREMSEVÆGT, regnes den – såvel for G-bremsens som P-bremsens vedkommende – at have følgende bremsevægt:
En vogn uden lastveksel: I alle tilfælde = vognens påmalede taravægt, afrundet til hele tons.
En vogn med lastveksel:
-Med lastvekslen i stillingen ”Tom” = vognens påmalede taravægt, afrundet i hele tons.
-Med lastvekslen i stilling ”Læsset” = vognens påmalede taravægt, afrundet til hele tons, + 4 tons (1/2 ton eller derover regnes = 1 ton, under ½ ton = 0).

Det er jo strengt taget en prokuratorregel, der i virkeligheden bare gætter på hvilke bremseegenskaber en vogn kan have.

Den rigtige løsning er en reel bremseberegning, som foreslået længere oppe i tråden.

Mvh Jens

Bremsevægt, hvordan!?

af Steff, 16/7 2012, 15:33 (4346 dage siden) @ Jensen

Hej Jens!

Ja, det ka´ da godt være det er en "prokuratorregel" som du skriver.
Men ikke mindre end, at det er den regel DSB foreskrev anvendt ved TB indførelse og beskrevet i "Trykluftbremsen", TIB og også gjort til genstand for undervisning i filmen om TB. Så helt "prokuratormæssig" er reglen vel ikke og sikkerhedsmæssigt er der jo ikke noget at komme efter.
Men du har da helt ret i, at skal/vil klubben med djævlens vold og magt helt ned i decimalerne, er der jo kun en beregning - som foreslået - der skal løse opgaven.
Men den letteste løsning vil jo så afgjort være, at banen løfter sløret for den velbevarede hemmelighed det åbenbart er, om hvilken vogntype det drejer sig om. Det kunne jo være, at nogen så med decimalers sikkerhed kunne fortælle hvad bremsevægten er for lige netop denn vogntype, ikke sandt?

--
Steffen Dresler

Bremsevægt, hvordan!?

af UTJ, 16/7 2012, 15:52 (4346 dage siden) @ Steff

Hej Jens!

Ja, det ka´ da godt være det er en "prokuratorregel" som du skriver.
Men ikke mindre end, at det er den regel DSB foreskrev anvendt ved TB indførelse og beskrevet i "Trykluftbremsen", TIB og også gjort til genstand for undervisning i filmen om TB. Så helt "prokuratormæssig" er reglen vel ikke og sikkerhedsmæssigt er der jo ikke noget at komme efter.
Men du har da helt ret i, at skal/vil klubben med djævlens vold og magt helt ned i decimalerne, er der jo kun en beregning - som foreslået - der skal løse opgaven.
Men den letteste løsning vil jo så afgjort være, at banen løfter sløret for den velbevarede hemmelighed det åbenbart er, om hvilken vogntype det drejer sig om. Det kunne jo være, at nogen så med decimalers sikkerhed kunne fortælle hvad bremsevægten er for lige netop denn vogntype, ikke sandt?

Jo, men spørgeren svarer jo næsten selv. Man kunne formulere det således: "kan man finde bremsevægten uden at regne på bremsen?" Og det kan man ikke, da bremsen til den enkelte vogn er konstrueret ud fra en beregning. Pointen er jo at bremsen netop skal bremse tilpas, dvs. hverken for meget eller for lidt og der kommer din husmandsregel ganske rigtig ind som brugbar "når man står ude i terrænet".

Og som du skriver ville det nok være godt hvis vor spørger er lidt mere konkret. For eksempel er et konkret problem eller det blot er en strøtanke.

Bremsevægt, hvordan!?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 16/7 2012, 19:32 (4346 dage siden) @ UTJ

Men den letteste løsning vil jo så afgjort være, at banen løfter sløret for den velbevarede hemmelighed det åbenbart er, om hvilken vogntype det drejer sig om. Det kunne jo være, at nogen så med decimalers sikkerhed kunne fortælle hvad bremsevægten er for lige netop denn vogntype, ikke sandt?


Jo, men spørgeren svarer jo næsten selv. Man kunne formulere det således: "kan man finde bremsevægten uden at regne på bremsen?" Og det kan man ikke, da bremsen til den enkelte vogn er konstrueret ud fra en beregning. Pointen er jo at bremsen netop skal bremse tilpas, dvs. hverken for meget eller for lidt og der kommer din husmandsregel ganske rigtig ind som brugbar "når man står ude i terrænet".

Og som du skriver ville det nok være godt hvis vor spørger er lidt mere konkret. For eksempel er et konkret problem eller det blot er en strøtanke.

Som jeg forstår det, er det ikke et konkret eksempel, men en generel forespørgsel.
Er der nogen herinde, der er i besiddelse af sådan en beregning, som vi kan se?

Jeg ville også godt se de formler der bliver brugt, men det er af ren interesse. Jeg har ikke nogen vogn stående uden bremsevægt påmalet, så det er kun en teoretisk forespørgsel.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Bremsevægt, hvordan!?

af Svend, 16/7 2012, 22:04 (4346 dage siden) @ BlackThorneDK

Som jeg forstår det, er det ikke et konkret eksempel, men en generel forespørgsel.
Er der nogen herinde, der er i besiddelse af sådan en beregning, som vi kan se? Jeg ville også godt se de formler der bliver brugt, men det er af ren interesse. Jeg har ikke nogen vogn stående uden bremsevægt påmalet, så det er kun en teoretisk forespørgsel.

Læs længere oppe i tråden.

--
Svend

Bremsevægt, hvordan!?

af Mike Lynge, 17/7 2012, 13:16 (4345 dage siden) @ Svend

Hej alle!

Jeg takker for de mange forskellige svar som jeg har fået, men kan nu selv konstatere, efter en lang god forklaring, af en inde for faget, at det jeg søger simpel hen ikke findes..
Skal man have bremsevægten kraver det nogle bestemte udregninger og test..
Man kan altså ikke få bremsevægten ud fra vognens data påskrifter..
Mit spørgsmål var ren nysgerrighed:-)

venlig hilsen - Mike Lynge

[image][image]
[image]

DSB MQ207 1Veterantog kalenderContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak