Istanbul (Jernbanen i dag)
Det er ganske interessant at se i andre byer at man kan det, der ikke kan lade sig gøre i København - nemlig moderne integreret overfladetrafik, der sikrer en hurtig og fleksibel på- og afstigning, samt anvendelse af kørebanen udenfor togtid (=sporvogne). I Istanbul fungerer den relativt nye linje forbilledligt og har just fået nye vogne fra Alstom (ikke de afbildede):
Ingen sporvogn:
Nu kommer den.......
....og kører forbi....
Ellers er det mest byens hovedbanegård som stadig er tiltrækkende, inkl et mikroskopisk jernbanemuseum. Er noget afstupmet i og med at nogle tog kører som bus de 300 km til den bulgarske grænse. Lokaltrafikken er der dog stadig, som her:
Ventesalen emmer dog stadig af Orientekspressen:
Banegårdsforholdene og lokaltrafikken afventer dog i mange henseender det ikke færdige Marmaray-tunnelprojekt under Bosporus, som er noget af en ingeniørmæssig bedrift, heldigvis godt forsinket af arkæologiske udgravninger, hvilket der bl.a. kan læses om her. Linieføringen kan bl.a ses på dette skilt i Üsküdar, men bliver også gennemgået http://www.ita-aites.org/fileadmin/filemounts/e-news/doc/ITANews11/TUST_OS_2005_marmara...
Hvad der skal ske med den brandhærgede, men alligevel ganske fantastiske hovedbygning på den asiatiske side (Haydarpasa i Kadiköy) er vist uvist, men flottere beliggenhed findes vist ikke:
I mellemtiden ligger jernbanefærgerne der fortsat, hvis der er noget at overføre:
Og forresten: tænk hvis turisterne havde sådan en sporvognslinje på Strøget i København:
Sidst men ikke mindst lå der et containerskib i havnen med denne last som jeg hverken kender udskibningshavn eller destination på (velsagtens en art billedgåde):
Lidt tættere på: