Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Minister: Farlige tog skal ud af byen (Jernbanen i dag)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 3/12 2012, 00:09 (4214 dage siden)

Gamle lokomotiver sender skadelige partikler ud til tusindvis af københavnere:
Politiken.dk

--
[image]

Avatar

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/12 2012, 00:26 (4214 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nu ved jeg så ikke hvormeget mere miljøvenlige IC4 er? Er der ikke noget med at de faktisk sviner mere end IC3?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Jens MO-Møller @, 3/12 2012, 00:51 (4214 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er fuldstændig ligegyldigt hvor meget mere IC 4 sviner, for det er for regeringen ikke det vigtigste, men absolut kun signalværdien der tæller! Egentlig burde vel også lufthavnen i Kastrup snart lukkes helt ned, for der bliver der jo også svinet ganske gevaldigt, så fy fy skamme, det kan vi ikke ha`!

V.H.
Jens Møller

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af caprani ⌂, København, 3/12 2012, 11:09 (4214 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det er fuldstændig ligegyldigt hvor meget mere IC 4 sviner, for det er for regeringen ikke det vigtigste, men absolut kun signalværdien der tæller!

Jeg kunne ikke være mere enig. Politikerne hyler op om skadeligheden ved ældre dieselmaskineri, men jeg synes ikke rigtigt der kommer nogle konstruktive forslag til nyanskaffelser. At man er igang med anskaffelse af IC4 er vist lettere udtjent som undskyldning.
:-|

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Gæst, 3/12 2012, 11:12 (4214 dage siden) @ Jens MO-Møller

Men trods alt befriende at en minister for en gangs skyld godt kan se at det ikke kun er personbils-trafik som skaber luftforurening. For diesel-lokomotiverne laver jo megen luftforurening.

Men så længe der ikke kan køre el-tog helt til Aalborg og Esbjerg. Ja så bliver man jo nød til fortsat at bruge dieseltog, også ved København.

Så det er mest en gang snak fra ministerens side.

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af steenth, 3/12 2012, 11:28 (4214 dage siden) @ Gæst

Men så længe der ikke kan køre el-tog helt til Aalborg og Esbjerg. Ja så bliver man jo nød til fortsat at bruge dieseltog, også ved København.

Det er mere strækningerne til Kalundborg og Rødby, som mangler elektrificering for at få fjerne ME-lokomotiverne fra/til København. Esbjerg og Aalborg klare jo af IC3.

Så det er mest en gang snak fra ministerens side.

Tjaa. Hun vil gerne bytte rundt. Men der jo lidt svært når de kører på den strækninger hvor der er mest behov for dem.

Mvh
Steen

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Bent Jensen, 3/12 2012, 15:24 (4214 dage siden) @ steenth

en lille petitesse, er trafikministeren skiftet ud??? Jeg mener at det er en han og ikke hun der stadig er trafikminister, onde tunger kalder ham postbudet.

Bent

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Krabsen @, 3/12 2012, 15:28 (4214 dage siden) @ Bent Jensen

en lille petitesse, er trafikministeren skiftet ud??? Jeg mener at det er en han og ikke hun der stadig er trafikminister, onde tunger kalder ham postbudet.

En anden lille petitesse: Det er miljøministeren, det drejer sig om. Det er Ida Auken, hvilket lyder ret hunkønsagtigt....

Avatar

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 3/12 2012, 22:04 (4213 dage siden) @ Bent Jensen

en lille petitesse, er trafikministeren skiftet ud??? Jeg mener at det er en han og ikke hun der stadig er trafikminister, onde tunger kalder ham postbudet.

Hvis du så gerne vil gå op i petitesser så er trafikministeren hverken ef han- eller hunkøn... Men hvis det er transportministeren du mener, så kan du være inde på noget :) (Hvis man endelig vil så op i petitesser, så skal man da i det mindste have læst det man svarer på inden man svarer!) Men sådan er der så meget..

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af LasseG, 3/12 2012, 12:07 (4214 dage siden) @ Gæst

Men trods alt befriende at en minister for en gangs skyld godt kan se at det ikke kun er personbils-trafik som skaber luftforurening. For diesel-lokomotiverne laver jo megen luftforurening.

Men så længe der ikke kan køre el-tog helt til Aalborg og Esbjerg. Ja så bliver man jo nød til fortsat at bruge dieseltog, også ved København.

Holbæk/Kalundborg er også en vigtigt brik her. Hvis denne strækning bliver elektrificeret er de eneste BDK strækninger der mangler øst for storebælt Ro-Kj og Ler-Kk (samt Nf-Ge:-D). Herved vil alle regionaltog kunne erstattes af el-tog.


Så det er mest en gang snak fra ministerens side.

Det er heller ikke ligefrem første gang en historie af denne art har været oppe, dog typisk med Nørreport hovedrolleindehaver.

Dog er togforurening.dk også en interesseorganisation og man har offentliggjort tal for udledningen pr. km, hvilket jo er lidt misvisende da et tog jo (forhåbentligt) har flere passagerer end en bil!
Derfor har jeg lige ændre deres tal så udledning er basseret på passagerkm hvilket må være mere retvisende! (dog uden at tage hensyn til hvordan de er fremkommet med deres tal!)
[image]

Jeg kan heller ikke se hvordan deres kapacitet for ME og vogne er fremkommet.
IC3's tal passer præcist med 2 sæt inkl. klapsæder.
I følge jernbanen.dk burde tallet se såden ud (igen inkl. klapsæder):
ME+B+Bk+ABs 314
ME+2B+Bk+ABs 435
ME+3B+Bk+ABs 556
ME+4B+Bk+ABs 677

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 3/12 2012, 15:22 (4214 dage siden) @ LasseG

Men trods alt befriende at en minister for en gangs skyld godt kan se at det ikke kun er personbils-trafik som skaber luftforurening. For diesel-lokomotiverne laver jo megen luftforurening.

Men så længe der ikke kan køre el-tog helt til Aalborg og Esbjerg. Ja så bliver man jo nød til fortsat at bruge dieseltog, også ved København.


Holbæk/Kalundborg er også en vigtigt brik her. Hvis denne strækning bliver elektrificeret er de eneste BDK strækninger der mangler øst for storebælt Ro-Kj og Ler-Kk (samt Nf-Ge:-D). Herved vil alle regionaltog kunne erstattes af el-tog.


Så det er mest en gang snak fra ministerens side.


Det er heller ikke ligefrem første gang en historie af denne art har været oppe, dog typisk med Nørreport hovedrolleindehaver.

Dog er togforurening.dk også en interesseorganisation og man har offentliggjort tal for udledningen pr. km, hvilket jo er lidt misvisende da et tog jo (forhåbentligt) har flere passagerer end en bil!
Derfor har jeg lige ændre deres tal så udledning er basseret på passagerkm hvilket må være mere retvisende! (dog uden at tage hensyn til hvordan de er fremkommet med deres tal!)
[image]

Jeg kan heller ikke se hvordan deres kapacitet for ME og vogne er fremkommet.
IC3's tal passer præcist med 2 sæt inkl. klapsæder.
I følge jernbanen.dk burde tallet se såden ud (igen inkl. klapsæder):
ME+B+Bk+ABs 314
ME+2B+Bk+ABs 435
ME+3B+Bk+ABs 556
ME+4B+Bk+ABs 677

Prøv at regne tallene om igen, med 1-2 passagerer per bil.
Derudover er der vidst også noget med ståpladser i DD, specielt i myldretiden.
Det opvejes nok af tomme pladser i de andre timer dog...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af LasseG, 3/12 2012, 20:03 (4214 dage siden) @ BlackThorneDK

Prøv at regne tallene om igen, med 1-2 passagerer per bil.
Derudover er der vidst også noget med ståpladser i DD, specielt i myldretiden.
Det opvejes nok af tomme pladser i de andre timer dog...

Nu tog jeg blot tallene lidt hovedløst og delte med den maksimale kapacitet, men det er da rigtigt at gennemsnittet så vidt jeg husker ligger på 1½ person pr. bil... Men som du selv skriver kører togene jo også med en del ekstra kapacitet udenfor myldretiden...

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Per Sørensen, 3/12 2012, 21:13 (4214 dage siden) @ LasseG

Hej
alle der har prøvet at stå på Nørreport station bare én gang må da give ministeren ret!

Hvis nu man lod ME køre fra Nykøbing F og Kalundborg til Roskilde og der på den anden side af perronen holdt en EA også med DD, der lige kørte alle direkte ind i byen uden forurening. Ville det ikke være dejligt? Der skal skiftes men det går vel.

Hvorfor er der forresten aldrig ret mange DD med. Hos SBB CFF har jeg været med i stamme med 14 DD i timedrift fra Zürich til Geneve.
En af midtervognene var spisevogn - dejligt!

Emnet var forurening - så jeg siger igen: ME ud af Nørreport; det er et helvede med den larm og røg med så mange mennesker på de smalle perroner.

Bare en idé.

NB! Jeg elsker jernbaner...:-P

venligst

ped

Avatar

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/12 2012, 21:49 (4213 dage siden) @ Per Sørensen

Emnet var forurening - så jeg siger igen: ME ud af Nørreport; det er et helvede med den larm og røg med så mange mennesker på de smalle perroner.

Her ser vi bredden i brugerne af dette fourm - det du kalder larm er der andre her der står i timer og venter med et videokamera for at optage lyden af "GM" der kører op ad en bakke med mange tons på krogen....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Per Sørensen, 3/12 2012, 21:57 (4213 dage siden) @ Michael Deichmann

Der ER stor bredde - men tingene kan også være mere nuanceret end de ser ud - jeg elsker skam også lyden af en GM eller anden diesel.
Bare ikke på Nørreport, hvor man ikke kan trække vejret. Alle andre steder er det pragtfuldt.

ped

Avatar

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 3/12 2012, 22:13 (4213 dage siden) @ Per Sørensen

Hvis nu man lod ME køre fra Nykøbing F og Kalundborg til Roskilde og der på den anden side af perronen holdt en EA også med DD, der lige kørte alle direkte ind i byen uden forurening. Ville det ikke være dejligt? Der skal skiftes men det går vel.

Det tror jeg ikke kunderne vil synes om. Mange undgår netop forbindelser med mange skift og rejsevaneundersøgelser viser at den direkte forbindelse og den forbindelse med færreste skift (og ikke nødvendigvis altid den hurtigste) er den de fleste foretrækker. Det er derfor der er mest pres på InterCity-togene i myldretiderne, selvom der sideløbende kører regionaltog hvor kapaciteten ikke er udnyttet. Personligt er jeg ikke end skid bedre end flertallet. Hellere stå op og komme hurtigere frem/hjem end sidde ned og kommer lidt langsommere frem/hjem.

Hvorfor er der forresten aldrig ret mange DD med. Hos SBB CFF har jeg været med i stamme med 14 DD i timedrift fra Zürich til Geneve.

Perronlængder er nok en del af forklaringen og så passer den aktuelle toglængde til den efterspørgsel der er og kapacitet der er behov for.

Emnet var forurening - så jeg siger igen: ME ud af Nørreport; det er et helvede med den larm og røg med så mange mennesker på de smalle perroner.

Det kan du godt sige, men det får du nok ikke noget ud af før det bliver muligt at køre til Kalundborg og Nykøbing F med el-togsæt.

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Svend, 3/12 2012, 23:11 (4213 dage siden) @ Tommy Nilsson

Børnehaven Tusindfryd ligger åbenbart lige op til jernbanen i Valby. En løsning her og nu kunne være at flytte den lidt længere bort.

--
Svend

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Gæst, 6/12 2012, 16:43 (4211 dage siden) @ Svend

Børnehaven Tusindfryd ligger åbenbart lige op til jernbanen i Valby. En løsning her og nu kunne være at flytte den lidt længere bort.

Min kone og jeg kiggede for mange år siden på hus i Valby. Undervejs fremkom forslagene om udbygning af banen København H-Ringsted med to alternativer: Udbygning af den eksisterende bane eller nybygning af en ny bane over Køge.

Det betød at de huse vi havde kigget på langs nordsiden af banen og tæt på denne, med et faldt bort. Set i bakspejlet, nu hvor nybygningsløsningen er under projektering og anlæg, er det lidt ærgerligt, for der var især et bestemt byggeforeningshus som kunne have været interessant.

Minister: Farlige tog skal ud af byen

af Traxx, 4/12 2012, 02:21 (4213 dage siden) @ Tommy Nilsson

for ikke så mange år siden gav DSB ca. ½ delen af ME'erne emmissionskit - dem som man formodede ville køre flest km.

artiklen med detaljer kan findes på ing.dk findes her:
http://ing.dk/artikel/106000-se-hvordan-dsb-giver-gammel-togmotor-nyt-liv

og svaret fra ministeren kan ses her:
http://www.ft.dk/samling/20111/almdel/tru/spm/47/svar/839930/1051169/index.htm

"DSB oplyser desuden, at DSB’s ME-lokomotiver er forsynet med etemmisionskit, der reducerer lokomotivets udledning af partikler med ca. 35-40procent. Endvidere er der de seneste 5 år er monteret nye motorer i alle IC3-togsættene, hvilket reducerede miljøpåvirkningen mht. partikler og NOX medca. 80%."

...så man har sådan set prøvet at gøre noget. men tænk på samme børnehave, 20-30 år siden... med MY, ME, MZ... og tænk på dem der bor ved lufthavnen.

hvis man vidste noget omkring IC4, kunne en umiddelbar løsning være at lease f.eks. nogle siemens ER 20 eller bombardier 246, men igen, who knows omkring IC4. kommer de i morgen, i 2013, eller aldrig nogensinde.:-|

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak