Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tema: Gedserbanen

af Anders Madsen, 27/12 2010, 16:19 (4869 dage siden) @ ljbanen

Nej, sådan skulle det desværre ikke gå.

Vi var ellers flere der i efteråret 2008 hjælp Landsforeningen for Danmarks Jernbaner med en underskriftindsamling til fordel for Gedserbanen, da vi på det tidspunkt vidste, hvilken vej vinden blæste. Foreningen havde udarbejdet en realistisk plan om to-timers drift med “lettere materiale” mellem Nykøbing og Gedser, således at togene havde forbindelse med færgerne. Personligt fik jeg underskrifter fra nærmest samtlige stationsbetjente på stationen i Nykøbing, langt hovedparten af stationspersonalet og lokomotivfører på LJ. Der blev indsamlet underskrifter blandt passagererne i det enlige daglige IC3-tog på banen. Der kom underskrifter fra hele Danmark, Oslo, Rostock og Berlin. Der var bare flere uheldige omstændigheder, der gjorde, at der kun blev indsamlet knap 700 underskrifter, som efterfølgende med overrakt til Transportministeren. Det er naturligvis et alt for ringe resultat til bevarelse af en international forbindelse, hvor Gedserbanen er en lille del i samspil med færgerne.

I dag undre det mig, hvor alle de gode folk og foreninger - der står bag Trafikkultur Gedser - blev af, da man kæmpede for Gedserbanens overlevelse og politisk dumhed. Beslutningstagerne vandt med deres snæversynethed. Men ingen grund til bitterhed i juletiden. I stedet vil jeg opfordre alle forummets brugere til at støtte op om veterantog på Gedserbanen med store DSB-damplokomotiver, der er ikke mange muligheder for disse tog med Banedanmarks nye signalanlæg.

Se link om Trafikkultur Gedser:

http://www.gedserbanen.dk/default.asp


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
DSB MY1126

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak