Billedserie (Generelt)
Berlingske Tidende har en flot billedserie med DSB tog gennem tiderne
http://www.b.dk/billedeserier/dsb-i-roeg-og-damp
af Karl Høst, 18/12 2012, 15:22 (4189 dage siden)
Berlingske Tidende har en flot billedserie med DSB tog gennem tiderne
http://www.b.dk/billedeserier/dsb-i-roeg-og-damp
af Tommy Nilsson , Ringsted, 18/12 2012, 15:34 (4189 dage siden) @ Karl Høst
Berlingske Tidende har en flot billedserie med DSB tog gennem tiderne
http://www.b.dk/billedeserier/dsb-i-roeg-og-damp
Det er vist en 8. klasses erhvervspraktikant, de har sat til at skrive billedetekster...
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 19/12 2012, 17:42 (4188 dage siden) @ Tommy Nilsson
Det er vist en 8. klasses erhvervspraktikant, de har sat til at skrive billedetekster...
Det var også min første tanke, ihvertfald da jeg var nået til Ebeltoft-billedet.. Synd og skam for en ellers flot billedekavalkade
Klaus
--
af Krabsen , 19/12 2012, 18:15 (4188 dage siden) @ K.B.Andreasen
Ja, det er (sørg)munter læsning, hvis man da kan kalde det det.
Der er dog en enkelt ting der undrer: Det ser ud til at MY kørte uden nummer på fronten i starten - er det rigtigt eller er det et enkelt smutter-tilfælde, vi ser?
af OLL, Ballerup, 19/12 2012, 18:24 (4188 dage siden) @ Krabsen
Ja, det er (sørg)munter læsning, hvis man da kan kalde det det.
Der er dog en enkelt ting der undrer: Det ser ud til at MY kørte uden nummer på fronten i starten - er det rigtigt eller er det et enkelt smutter-tilfælde, vi ser?
I starten kørte MY'erne kun med nummer på siden, men da kong Christian X (Ret mig hvis jeg tager fejl), var en ivrig tog elsker, og ville gerne vide hvilket lokomotiv, som trak hans tog og derfor fik MY'erne numre på enderne, for at han kunne se hvilket lokomotiv det var fra hans vogn og siden har alle loks fået det. Mener historien er sådan.
Mvh. Oliver
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
af Gjæst, 19/12 2012, 19:46 (4188 dage siden) @ OLL
I starten kørte MY'erne kun med nummer på siden, men da kong Christian X (Ret mig hvis jeg tager fejl), var en ivrig tog elsker,
Kong Christian X døde 1947, mens de første MY blev leveret 1954.
af Torben Villumsen, Odder, 19/12 2012, 19:50 (4188 dage siden) @ Gjæst
Det var hans søn, Kong Frederík IX, der havde en stor interesse for lokomotiverne, og efter sigende var medvirkendeårsag til at alle diesellok. fik nr. på fronterne.
Torben Villumsen
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 19/12 2012, 22:29 (4188 dage siden) @ Torben Villumsen
Det var hans søn, Kong Frederík IX, der havde en stor interesse for lokomotiverne, og efter sigende var medvirkendeårsag til at alle diesellok. fik nr. på fronterne.
Det havde damplokomotiverne jo også - i hvert fald nogen af dem.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Coenen-Bache, 21/12 2012, 12:10 (4186 dage siden) @ OLL
Det skete ofte, at kort før at toget der trak salonvognen havde afgang, sneg Kong Frederik sig op, og sad i lokomtivet, fremfor at sidde med den svenske hejre han var gift med, i salonvognen. Så mon ikke mangt et tog, har været kørt af en kongelig ?...
af h087 , køge, 19/12 2012, 18:25 (4188 dage siden) @ Krabsen
Hej
Nej, det er skam rigtigt nok, de første 24 stk MY ( mener jeg det er ) havde ikke nummer på fronten.
Så efter Hans Kongelige Majestæt Frederik d 9 påtalte at han ikke kunne se hvilket nummer der fremførte toget, blev det indført - vistnok i 1957, fortæller historien
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Stephan Aller, 19/12 2012, 20:48 (4188 dage siden) @ h087
Hej
Nej, det er skam rigtigt nok, de første 24 stk MY ( mener jeg det er ) havde ikke nummer på fronten.
Så efter Hans Kongelige Majestæt Frederik d 9 påtalte at han ikke kunne se hvilket nummer der fremførte toget, blev det indført - vistnok i 1957, fortæller historienmvh
henning h087
Så vidt jeg er orienteret var det i 1956 men det er jo så mange år siden uanset hvad ;)
af Tommy Nilsson , Ringsted, 19/12 2012, 21:26 (4188 dage siden) @ Stephan Aller
Hej
Nej, det er skam rigtigt nok, de første 24 stk MY ( mener jeg det er ) havde ikke nummer på fronten.
Så efter Hans Kongelige Majestæt Frederik d 9 påtalte at han ikke kunne se hvilket nummer der fremførte toget, blev det indført - vistnok i 1957, fortæller historienmvh
henning h087
Så vidt jeg er orienteret var det i 1956 men det er jo så mange år siden uanset hvad ;)
Ifølge denne hjemmeside var det i 1957.
--
af OD, Od , 19/12 2012, 21:39 (4188 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej
Nej, det er skam rigtigt nok, de første 24 stk MY ( mener jeg det er ) havde ikke nummer på fronten.
Så efter Hans Kongelige Majestæt Frederik d 9 påtalte at han ikke kunne se hvilket nummer der fremførte toget, blev det indført - vistnok i 1957, fortæller historienmvh
henning h087
Så vidt jeg er orienteret var det i 1956 men det er jo så mange år siden uanset hvad ;)
Ifølge denne hjemmeside var det i 1957.
1957 er også årstallet i følge MM 5 (side 30).
af Asger Christiansen, 21/12 2012, 14:05 (4186 dage siden) @ OD, Od
Lige en sammenligning med Frichs My'erne:
MY 1201 forlod Frichs som ny 9. april 1957, og havde da intet nummer på fronten. Et foto fra prøvekørsel 2. juli samme år viser, at frontnummer nu er påsat.
af Niels Munch, 21/12 2012, 14:36 (4186 dage siden) @ Asger Christiansen
www.danskebilleder.dk - Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling. Billednummer: CD0308-092303 Filnavn: b775100-CD0308-092303-1796-print.jpg.
Billedteksten lyder: "Århus 1957-4, A/S Frichs. MY-lokomotiv til DSB. Fotograf: Rahbek-Clausen, Ib".
M.v.h.
Niels
af Asger Christiansen, 21/12 2012, 15:59 (4186 dage siden) @ Niels Munch
Dette foto blev bragt i Aarhus Stiftstidende, 12. april 1957
af Claus Frost, 19/12 2012, 22:10 (4188 dage siden) @ h087
Til gengæld kan man let identificere 1101-04 på den påskruede lem på siden af lygtehuset. Den blev senere fjernet. Samt de amerikanske HYATT-lejer
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2012, 15:38 (4189 dage siden) @ Karl Høst
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 18/12 2012, 16:01
Berlingske Tidende har en flot billedserie med DSB tog gennem tiderne
http://www.b.dk/billedeserier/dsb-i-roeg-og-damp
Flotte billeder. Er der nogen der kan stedfæste dette billede: http://a.bimg.dk/node-images/926/5/580x362-c/5926217-dsb.jpg
Islands Brygge?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Ove Nygaard, 18/12 2012, 16:23 (4189 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Flotte billeder. Er der nogen der kan stedfæste dette billede:
Islands Brygge?
Med venlig hilsenThomas Boberg Nielsen
Hs-rangermaskine i spor 1 i Holstebro?
Mvh
Ove
af Jean Henrik , 18/12 2012, 16:26 (4189 dage siden) @ Ove Nygaard
Hej
Der er tale om København, på bygningen tv. ses at der står KBK /KJBK og noget
med Københavns Brand.... ? - se også kraner der tyder på at være nær en havn.
Forslag - København SV ned mod Ford Fabrikken
hilsen jean henrik
af Jan Nielsen , Aalborg, 18/12 2012, 16:37 (4189 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hvis man bruger browserens zoom funktion kan man ane at der på bygningen står
KBK - Københavens brændsels kompanie
mvh
Jan
af Jean Henrik , 18/12 2012, 16:43 (4189 dage siden) @ Jan Nielsen
Det må være Sydhavnsgade - KBH SV se sporplan
hilsen
Jean henrik
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 18/12 2012, 17:02 (4189 dage siden) @ Jean Henrik
Det må være Sydhavnsgade - KBH SV se sporplan
Det bliver meget svært at finde ud af - med mindre man har en telefonbig fra tiden og kan slå op hvor KBK holdt til.
Der var faktisk kulpladser op til Ford fabrikken så Sydhavnsgade er bestemt et godt gæt. Det er fuldstændig umuligt at genfinde bygningerne i Sydhavngade idag da ALT i den gade er saneret. Den er også gjort bredere, men om den var så forholdsvis smal i 1959 som billedet angiveligt er fra er svært at sige. Sjællandsbroen blev indviet 1. marts netop det år og der mener jeg at Sydhavnsgade netop blev en del af det overordnede vejnet i Sydhavnen og så ville den måske have været bredere.
Det kunne måske også være Skandiagade, men så kniber det med at finde ud af hvor de kraner hører til.
Min første tanke var Tømmergravsgade:
men der er lige et forklaringsproblem med H.C.Ørstedsværket i højre side. Meget kan man skjule med damp, men....
--
Venligst
Michael Deichmann
af Jean Henrik , 18/12 2012, 17:18 (4189 dage siden) @ Michael Deichmann
hermed et luftfoto fra det omtalte område i 1954.
hilsen
jean henrik
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2012, 17:27 (4189 dage siden) @ Jean Henrik
Må ske kan dette link hjælpe til:
http://www.sydhavnenshistorie.dk/index.php?id=381&lang=dk
eller måske det modsatte. Bemærk sporet længst til højre.
Med venlig hilsen
af Jean Henrik , 18/12 2012, 17:35 (4189 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej
jamen vi kan jo se på min sporplan at der er spor hver sin vej
på Sydhavnsgade - eller er der noget jeg ikke helt er med på?
Der kan nok ikke være tvivl om at det er Sydhavnsgade set mod
Ford med kul og kraner til venstre.
hilsen
Jean henrik
af Thorbjørn , Kbh Ø, 18/12 2012, 17:36 (4189 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Må ske kan dette link hjælpe til:
http://www.sydhavnenshistorie.dk/index.php?id=381&lang=dk
eller måske det modsatte. Bemærk sporet længst til højre.
Med venlig hilsen
OG sporet helt til venstre. Grønbech og sønner, som ses til venstre, ligger i den store
hal midt i JHs billede.
af Thorbjørn , Kbh Ø, 18/12 2012, 21:43 (4189 dage siden) @ Michael Deichmann
Min første tanke var Tømmergravsgade:
men der er lige et forklaringsproblem med H.C.Ørstedsværket i højre side. Meget kan man skjule med damp, men....
...........se lige her
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2012, 22:13 (4189 dage siden) @ Thorbjørn
...........se lige her
Jeg vil vove den påstand, at der her er tale om en rygende pistol. Tak til Thorbjørn - og alle andre der bidrog til opklaringen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 18/12 2012, 22:42 (4189 dage siden) @ Thorbjørn
Min første tanke var Tømmergravsgade:
men der er lige et forklaringsproblem med H.C.Ørstedsværket i højre side. Meget kan man skjule med damp, men....
...........se lige her
Nej - den nutidige bygning er længere end den gamle bygning, men det var de to bygninger der i første omgang led mig i uføre - og åbenbart også Ole Jørn.
--
Venligst
Michael Deichmann
af OJK37, 19/12 2012, 00:25 (4189 dage siden) @ Michael Deichmann
Se nu godt på de to billeder een gang til og tæl antal af porte! Og prøv at tyde bogstaver i det afskallede over portene - tag evt. Google til hjælp og se vinkelret på bygningen. Og vend så tilbage!
Ole-Jørn
af OJK37, 19/12 2012, 00:52 (4189 dage siden) @ OJK37
Og kast lige blikket op på taget - selv den 3-fasede el-indføring stemmer overens.
Ole-Jørn
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 19/12 2012, 11:46 (4188 dage siden) @ OJK37
Og kast lige blikket op på taget - selv den 3-fasede el-indføring stemmer overens.
Ole-Jørn
Ja men det var jo også min første indskydelse - men forklar så lige hvor den der store bygning overfor er blevet af? Den bygning det ser ud til der er på det oprindelige billede ligger 100m længere ude af Tømmergravsgade. Og de 3 skorstene.
Eneste mulige forklaring er at det er taget med meget længere brændvidde end Google Streetview. Det er taget med længere brændvidde end Streetview - men om det er så meget mere så billedvinklen snævres ind kombineret med at det oprindelige billede er taget i sporet (altså lidt længere til højre end Streetview) KAN betyde at den store bygning og skorstenene netop kommer uden for billedets højre kant.
Der er ikke andet for at en med et kamera med passende zoom tager der ud og prøver om han/hun kan finde samme snit. Nu er der heller ikke blade på træerne, så.....
--
Venligst
Michael Deichmann
af BlackThorneDK , Randers, 19/12 2012, 11:52 (4188 dage siden) @ Michael Deichmann
Og kast lige blikket op på taget - selv den 3-fasede el-indføring stemmer overens.
Ole-Jørn
Ja men det var jo også min første indskydelse - men forklar så lige hvor den der store bygning overfor er blevet af? Den bygning det ser ud til der er på det oprindelige billede ligger 100m længere ude af Tømmergravsgade. Og de 3 skorstene.Eneste mulige forklaring er at det er taget med meget længere brændvidde end Google Streetview. Det er taget med længere brændvidde end Streetview - men om det er så meget mere så billedvinklen snævres ind kombineret med at det oprindelige billede er taget i sporet (altså lidt længere til højre end Streetview) KAN betyde at den store bygning og skorstenene netop kommer uden for billedets højre kant.
Der er ikke andet for at en med et kamera med passende zoom tager der ud og prøver om han/hun kan finde samme snit. Nu er der heller ikke blade på træerne, så.....
Den lange bygning på streetview har også noget der ligner en skillevæg, ud for den midterste stolpe. Portene ser længere ud, og det kunne godt passe med at bygningen er forlænget, så den er blevet dobbelt så lang. Den pågældende murstump er i hvert fald ikke med på det gamle billede.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Thorbjørn , Kbh Ø, 19/12 2012, 12:46 (4188 dage siden) @ BlackThorneDK
Og kast lige blikket op på taget - selv den 3-fasede el-indføring stemmer overens.
Ole-Jørn
Den lange bygning på streetview har også noget der ligner en skillevæg, ud for den midterste stolpe. Portene ser længere ud, og det kunne godt passe med at bygningen er forlænget, så den er blevet dobbelt så lang. Den pågældende murstump er i hvert fald ikke med på det gamle billede.
Og dog ses den her
og bemærk vinduerne i det højre felt
som man også kan se ind til her i Streetview
og portenes længde er kun et spørgsmål om optageteknik og kameravinkel
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 19/12 2012, 16:26 (4188 dage siden) @ Thorbjørn
------------
Bemærk Logo´et "KBK" på det sort/hvide foto til højre: Københavns Brændsels Kompagni, som havde kontoradresse i Nørregade, lige overfor Sct. Petri Kirke.
Mine bedsteforældre fik koks derfra i min barndom under 2. verdenskrig. Hvert år ved juletid modtog kunderne en lille pakke fra Kompagniet, en nydelig, trykt farvegengivelse af et eller andet relevant motiv med en trykt hilsen og vedlagt en eller anden lille ting.
Et år var det en lille hestetrukket hestevogn:
KBK -- Københavns Brændsels Kompagni. "Lige til modeljernbanen"
Barnebarnet fik hestevognen til at lege med - det gjorde han, og på sine gamle dage har han faktisk stillet den på modeljernbanen.
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=december-2012
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/12 2012, 12:03 (4188 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Flotte billeder. Er der nogen der kan stedfæste dette billede: http://a.bimg.dk/node-images/926/5/580x362-c/5926217-dsb.jpg
Så vidt jeg kan se, er lokomotivet Hs 378. Såfremt ingen protesterer, vil jeg tillade mig at "arkivere sagen" under Hs 378.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Steen Heick , 18/12 2012, 17:35 (4189 dage siden) @ Karl Høst
Jean-Henriks røde firkant skal rykkes længere ud ad Sydhavansgade. Thomas billede er set den anden vej fra, men på ca. samme sted som det oprindelige. Københavns Brændselskompagni, blev overtaget af Texaco som senere havde lager og lastbiler på stedet, i Sydhavnsgade. Det er helt klart Sydhavnsgade. De andre to nævnte gader er for smalle og så ville sporene ligge i den forkerte side i forhold til havnekranerne.
Hilsen Steen
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 18/12 2012, 18:34 (4189 dage siden) @ Steen Heick
Jean-Henriks røde firkant skal rykkes længere ud ad Sydhavansgade. Thomas billede er set den anden vej fra, men på ca. samme sted som det oprindelige. Københavns Brændselskompagni, blev overtaget af Texaco som senere havde lager og lastbiler på stedet, i Sydhavnsgade.
OK - det var for mig den rygende pistol, for jeg har været ude en gang i 1980'erne tror jeg og besøge Dansk Veteranbilklubs daværende formand Svend Dråby, som var kørselschef hos netop Texaco i Sydhavnsgade.
--
Venligst
Michael Deichmann
af OJK37, 18/12 2012, 20:54 (4189 dage siden) @ Michael Deichmann
Hej. Mon ikke det er Tømmergravsgade - med H.C.Ørstedsværket i højre side. Sammenlign. rødstensbygn.
Ole-Jørn
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 18/12 2012, 22:41 (4189 dage siden) @ OJK37
Ole Jørn,
hvis du nu havde gjort dig den ulejlighed at læse alle de tidligere svar, inden du selv brugte tid på at kigge i Streetview, så ville du se at jeg allerede har været der - oven i købet med et bedre udsnit hvor husenere til venstre faktisk ligner de på det oprindelige billede.
Og min analyse nåede frem til at det nok ikke er Tømmergravsgade. Andre er så nået frem til at det er Sydhavnsgade.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Thorbjørn , Kbh Ø, 18/12 2012, 21:03 (4189 dage siden) @ Michael Deichmann
OK - det var for mig den rygende pistol, for jeg har været ude en gang i 1980'erne tror jeg og besøge Dansk Veteranbilklubs daværende formand Svend Dråby, som var kørselschef hos netop Texaco i Sydhavnsgade.
Prøv at se på dit eget billede en gang mere, og læg især mærke til bygningen til venstre
og el-indføringen på taget af denne, og her er udsigten lidt længere fremme ad Tømmergravsgade, hvor jeg synes at bygningen til højre virker bekendt
af Jan Nielsen , Aalborg, 18/12 2012, 21:15 (4189 dage siden) @ Thorbjørn
hej der er bare en fejl prøv at have de to billeder ved side af hinanden
så vil i kunne se at Tømmergravsgade er alt smal i forhold til gaden på det billed
som blev spurt på.
mvh
Jan
af Per Sørensen, 18/12 2012, 22:07 (4189 dage siden) @ Karl Høst
Jeg mener det er Kalvebod Brygge, hvor sporet løb midt i gaden på vej fra Gb til Amager.
Så er det set mod syd
Jeg er aldeles ikke sikker, meeennn....
Venligst
ped Hg
af Jean Henrik , 19/12 2012, 11:54 (4188 dage siden) @ Karl Høst
Hej igen
Sååå prøver vi igen - Det var godt gået af OJK37 det er på Tømmergravsgade at vi ser det omtalte foto med et damp Lok.
Herunder nogle fotos.....
Hilsen Jean Henrik
Foto 1.
Foto 2.
Foto 3.
Foto 4.
Foto 5.
Foto 6.
af Jean Henrik , 19/12 2012, 12:10 (4188 dage siden) @ Jean Henrik
Ja og se lige disse to fotos vedr. bygningen til højre - det er H.C.Ørsted...
Bemærk den stribe under de øverste vinduer.
Foto. 8
Foto. 9
NB: Det der med om en bygning er lang eller ej så betyder kameralinsen en del og
især Google der kører med vidvinkel.
Hilsen Jean Henrik
af Steen Heick , 19/12 2012, 17:21 (4188 dage siden) @ Jean Henrik
Jeg tog fejl. Jeg indrømmer ydmygt, at min skråsikkerhed var forkert. Det "ER" jo Tømmergravsgade, og kranerne er selvfølgelig fra selve kulpladsen og ikke kajkraner.
Når man er så klog som jeg er, - er det hårdt at indrømme fejl.
Venlig hilsen Steen
af Per Sørensen, 19/12 2012, 22:03 (4188 dage siden) @ Jean Henrik
OK OK Jeg kan godt se at du har ret!
God research!
Venligst
ped
af OJK37, 19/12 2012, 22:53 (4188 dage siden) @ Jean Henrik
Jeg vil lige knytte et par slutbemærkninger til "Tømmergravsgade-føljetonen" - jeg havde min gang dér (på cykel) hver sommer i årene 1956-63, og jeg var på intet tidspunkt i tvivl om stedfæstelsen, men der skulle altså bare bevisførelse til. Sporet blev også brugt af Valby Gasværks kultog, som blev læsset på Enghave Brygge.
Ole-Jørn
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/12 2012, 23:06 (4188 dage siden) @ OJK37
Jeg vil lige knytte et par slutbemærkninger til "Tømmergravsgade-føljetonen" - jeg havde min gang dér (på cykel) hver sommer i årene 1956-63, og jeg var på intet tidspunkt i tvivl om stedfæstelsen, men der skulle altså bare bevisførelse til. Sporet blev også brugt af Valby Gasværks kultog, som blev læsset på Enghave Brygge.
Ole-Jørn
Kære Ole-Jørn
Interessant kort - hvor stammer det fra?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af OJK37, 19/12 2012, 23:28 (4188 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas Boberg Nielsen.
Kortet er scannet fra en bog om Københavns Havn fra 1949. Der er 12 kort i ca. A4 størelse af hele havnen i lighed med det gengivne. Tilsyneladende er sporforløbene på kortene detaljerede og korrekte. Bagerst i bogen et sammenfoldet kort i "plakatstørelse" over hele havnen med sporforløb.
Ole-Jørn
Og jeg ved godt, hvad du tænker på og jeg vil godt hjælpe!!!
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 20/12 2012, 10:02 (4187 dage siden) @ OJK37
Og jeg ved godt, hvad du tænker på og jeg vil godt hjælpe!!!
Vi andre er skam også meget nysgerrige og vil gerne se mere
Men kan læse mellem linjerne at det en dag nok også vil være at se på www.havnebaner.dk
Med kort hilsen Klaus
--
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/12 2012, 10:18 (4187 dage siden) @ K.B.Andreasen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 20/12 2012, 10:31
Men kan læse mellem linjerne at det en dag nok også vil være at se på www.havnebaner.dk
Det er rigtigt, ja. I øjeblikket "tapper" jeg flest havnebane-sporplaner fra Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg, som et "biprodukt" i forbindelse med gennemgangen at samtlige arkivæsker fra DSB 2. distrikt.
Det er således sjældent, at jeg render over en havnebane-sporplan fra en DSB-station øst for Storebælt - disse skal findes på Rigsarkivet, der overtog Landsarkivet for Sjællands arkiv.
Der er dog mange oplysninger at hente andre steder, bl.a. Den danske Havnelods. Og Henning Orlowicz har også mange spændende ting i "bunkerne". Men når Ole-Jørn så disker op med en tegning som den viste, ja så aftvinger det (også) interesse.
Hvornår jeg så få tid til (læs: "prioriterer") at uploade de mange havnebane-sporplaner, er en helt andet snak. Men det skal nok komme.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af OJK37, 20/12 2012, 14:25 (4187 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej!
Ind imellem gøremål til banebøger's MM8 har jeg scannet 12 kort fra Københavns Havn. Men burde de retteligen ikke vises i "herreværelset"? En lille appetitvækker med gætteri måske??
Ole-Jørn
af h087 , køge, 20/12 2012, 15:03 (4187 dage siden) @ OJK37
Hej
skinnebusser til en østlig dansk klippeø ?
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af OJK37, 20/12 2012, 15:11 (4187 dage siden) @ h087
Jo, men hvor og hvad specielt er der? (Hvis du kender historien fra Skælskørbanens blad for år tilbage, er det usportsligt at deltage )
Ole-Jørn
af h087 , køge, 20/12 2012, 15:24 (4187 dage siden) @ OJK37
Hej Ole - Jørn
kender faktisk ikke artiklen, gættede pga af de ikke står på egne hjul.
Anledningen, ingen anelse, medmindre at DBJ har købt nogle skinnebusser og så må stedet vel være Randers havn, oder
hov, var der ikke noget med at DBJ købte nogle normalsporede "busser" og fik dem ombygget/omsporet til det lidt smallere spor ( var det 1000mm ) - og så kan det jo vel også være Aarhus havn !!??. Har desværre ikke fået fat i bogen om skinnebusser fra MM
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Niels Munch, 20/12 2012, 18:12 (4187 dage siden) @ OJK37
(Hvis du kender historien fra Skælskørbanens blad for år tilbage, er det usportsligt at deltage )
Jeg kender bogen "DBJ - Historien om Jernbanerne på Bornholm", Bornholms Museum 2007 (ISBN 978-87-88179-74-3), side 228-9.
M.v.h.
Niels
af OJK37, 20/12 2012, 19:13 (4187 dage siden) @ Niels Munch
Hej Niels.
Jeg havde helt glemt, at min "historie" fra BANEBØRSTEN blev bragt i DBJ-bogen.
Ole-Jørn
af Peter M. Thomsen, 20/12 2012, 18:48 (4187 dage siden) @ OJK37
Jeg har et eksemplar af DBJ bogen fra Bornholms museum
som jeg vil sælge for 250,- kr + forsendelse 50,-
Peter
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 21/12 2012, 17:50 (4186 dage siden) @ Peter M. Thomsen
Hej Peter
Hvis du stadig har bogen her et lille døgn efter, og den stadig er i fin stand, er jeg meget interesseret
Kontakt mig gerne via kuverten, så kan vi finde ud af noget
Mvh Klaus
--