Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

gl. dsb-biletter

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/12 2010, 07:00 (4877 dage siden) @ Svend

For en uges tid siden, var der her i Forum et par spørgsmål om gamle DSB-billetter, vist først om den gule stribe på gamle edmonsonske papbilletter, og derfter griber sådanne ting om sig.

Som jeg læste det, var der vist nogle læsere, der blev overraskede over de mange forskellige billettyper, der egentlig var (og stadig er) ! ! !

Svend bragte et nydeligt udvalg af forskellige billet-typer, men jeg vil da egentlig gerne supplere med endnu et lille udvalg, af nogle af de billetter, der ikke alle blev nævnt.

[image]

Først den edmonsonske dobbelt- / returbillet med den gule stribe: Københavns Bybane - Roskilde (købt på Nørreport station (Kn) i billetsalg D (D), og man ser markering af de to brune stribers betydning: "H" for Henrejse og -til højre- "T" for Tilbagerejse.

Herefter tre pladsbilletter, der også blev skrevet om, --om disse i sig selv var gyldige som "rejsehjemmel" (som det dengang hed på DSB´sk. -- " Man skulle være i besiddelse af gyldig rejsehjemmel" for at måtte tage plads i togene -- det skal man så også i vore dage, men det udtrykkes lidt anderledes).

Nej, --pladsbilletten var ikke gyldig rejsehjemmel, --kun udtryk for, at man havde ret til netop dén reserverede plads i toget, som stod anført på pladsbilletten/papirstykket, der var hæftet på. Egentlig var det meningen, at oplysningerne skulle stå på på selve papstykket (det midterste af de tre pladsbilletter), men vel af rent praktiske årsager (nemmere at skrive på), skrev man oplysningerne på nogle tilsvarende "papir-billetter", som man hæftede fast til papstykket med en hæfteklamme (de to yderste pladsbilletter).

---

I anden række følger et par "rene" Bybane-billetter, alene gyldige til een enkelt uafbrudt rejse på Københavns Bybane (indenfor Hvidovre/Husum og Hellerup). Den første billet som "rullebillet", beregnet til afrivning fra en større rulle, den anden som "alm" edmonsonsk papbillet, men af nyere type med stort "E" for Enkeltbillet.

Herefter følger et par eksempler på "Rabatbilletter", der kunne købes i et antal (10) som sammenhængende afrivningsbilletter, hvor man fik en mindre ("mængde";-) )rabat, men gyldige i samme omfang.

Tredie række: To blå "Timebilletter", gyldige til valgfri rejse på Bybanen indenfor en time som det markeredes ved klip. Også datoen markeredes ved klip. Herefter en lyserød(-violet) "Fællesbillet" som var gyldig på samme måde på S-banestrækningerne, men også gyldig til kørsel i sporvogn indenfor disse´s københavnske område (stort set = bybaneområdet + Amager).

Nederste række: Bagsiderne af de to billettyper med de anførte gyldighedsregler.

---

Jo, --der var mange billettyper dengang, --og mange flere ! ! !

Som nævnt ovenfor, skulle man være i besiddelse af "gyldig rejsehjemmel" for at måtte tage plads i togene, men dengang var der jo billetkontrol ved ind(og ud-)gangen
til perronerne, så hvad, når man bare skulle ned og vinke farvel til svigermor (eller sikre sig, at hun virkelig tog toget, og ikke bare gik ud i den anden ende af perronen). Her skulle man sandelig have en såkaldt "Perronbillet", vist i de første år til en mindre "symbolsk" betaling, men senere til samme pris som en Bybanebillet, og man tillod da også(så igennem fingre med), at man rejste på bybanen på dem.

Lidt mere om billetterne og deres klipning og gyldighed (rejseregler) på:
http://www.evp.dk/index.php?page=vogntyper
og til dels de efterfølgende sider.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billederDSB ME1506

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak