Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Turen går til Viborg - forbavsende god analyse (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 20/2 2013, 02:40 (4093 dage siden) @ Fysikeren

en kattegatbro ville svække toget. Billetpriserne ville stige voldsomt og for de få tilbageværende passagerer ville tidsbesparelsen være begrænset når alt medregnes. Hvis kommunerne fik bare en brøkdel af de penge til fx at prioritere deres stationer i al by-planlægning ville effekten være langt større med flere passagerer, fyldte tog, billigere billetter. Mange kommuner ville kunne bygge boliger til flere tusinde på gamle godsarealer som det allerede sker i fx Aarhus. Togets problem er ikke rejsen mellem stationerne men hvordan man kommer til og fra stationerne.

Jeg synes i øvrgit man virker til at undervurdere opgraderingen af kbh-odense, der kommer ned på kun 58 minutter station-til-station, hvad der faktisk er en hastighed på niveau med noget af det hurtigste i europa. Og det er en tidsbesparelse, der uden yderlgiere investeringer forplanter sig videre ud i alle rejser mellem jylland og hovedstaden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere
DSB MY1125 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak