Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Turen går til Viborg - forbavsende god analyse (Trafikpolitik)

af Jonas, 20/2 2013, 03:26 (4094 dage siden) @ UTJ

Helt ned på jorden (!) og udstiller jernbanens manglende konkurrencekraft:
Politikens sammenligning af tog- og flytur

Det er ikke en 'analyse' i den artikel, som du linker til. Det er en pris-sammenligning, der for den valgte afgangs vedkommende falder ud til flyets fordel, intet andet.

Det er da fint nok, at flyet er noget hurtigere end toget, men ville man have regnet med andet? Og så er rejsetiden til Kastrup (+den omkostning, der måtte være herved, som nævnt andetsteds) ikke en gang regnet med.

Det er da også fint nok, at den artikel, som du besmykker med titlen 'analyse' breder sig ud om komforten i Norwegians fly, adgangen til læsestof, belysning og størrelsen af sidde-arealet osv., men da flyrejsen jo kun - iflg. 'analysen' - kun udgør 30 minutter af de samlet 3 timers rejsetid, skulle der så ikke også stå noget om komfortniveau, adgang til læsestof osv. på de øvrige 2½ timer af rejsen før vi begynder at lave direkte sammenligninger med DSB?

Den eneste anden omkostning, der er nævnt i pristjekket er de 37,- kr. for en teletaxa fra Karup til Viborg. Det lyder rørende billigt, men gad vide om ikke DSB kan gøre det hurtigere (og nok også dyrere) fra (den nærmeste station til) Karup til Viborg end de 2½ time, som man implicit kan se frem til at spendere i en teletaxa. Gad vide hvordan lys- og sædeforhold er i sådan en.

Hvis du eksempelvis rammer Kastrups sikkerhedskontrol på en dårlig dag, så kan du udmærket risikere at komme til at bruge mere tid på at stå i kø, tage sko af og på, blive visiteret af lufthavnsbetjente, lægge dine ting i kasser og tilbage på plads igen osv. osv. end du kommer til at tilbringe tid i luften imellem Kastrup og Karup...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1951
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak