Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Regeringens Vækstplan DK (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/2 2013, 13:05 (4087 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 26/2 2013, 13:15

Sakset fra regeringens Vækstplan DK:

"Godstogenes betaling for at benytte baneinfrastrukturen er forudsat justeret i lyset af kørselsafgiftssystemet for lastbiler.

Beslutningen om ikke at indføre kørselsafgifter for lastbiler ville således isoleret set indebære, at transport af gods på vej ville blive favoriseret i forhold til på jernbanen. Regeringen er optaget af at sikre, at konkurrenceevnen for jernbanegodstransport ikke forringes.

Regeringen vil derfor opretholde miljøstøtten til transport af gods på bane samt imødegå nye baneafgifter. Dermed støttes jernbanegodstransport med 20 mio. kr. i 2015 stigende til ca. 55 mio. kr. i 2020."

(.....)

"Fremrykning af Femern Bælt-forbindelsen

Forberedelserne af Femern Bælt-forbindelsen er i fuld gang. Med forbindelsen, der forventes at stå færdig i 2021, vil der blive skabt en bedre forbindelse mellem Skandinavien og resten af Europa, der styrker den trafikale forbindelse til Danmarks store eksportmarkeder til gavn for den økonomiske vækst og beskæftigelsen. Den faste forbindelse vil samtidig give regionerne på begge sidder af Femern Bælt udviklingsmuligheder, der ikke eksisterer i dag.

Regeringen vil i forbindelse med Femern Bælt-projektet fremrykke aktiviteter på op til godt 1 mia. kr. fra 2015-2016 til 2013-2014. Fremrykningen vedrører blandt andet en række foranstaltninger i forhold til den kommende produktion af tunnelelementer mv. Herudover vil der på jernbanestrækningen Ringsted-Rødby blive fremrykket en række aktiviteter, blandt andet forhøjelse af broer på Lolland og Falster. Fremrykningen vil indebære et løft i investeringerne i 2013 og 2014. Det vil understøtte beskæftigelsen – særligt på Lolland-Falster – her og nu. En anden fordel ved fremrykningen er, at tidsplanen for hele Femern Bælt-projektet bliver mere robust.
Fremrykningen forventes konkret at øge aktiviteten med op til 350 mio. kr. i 2013 og 750 mio. kr. i 2014. Det modsvares af en lavere aktivitet på 1.000 mio. kr. i 2015 og 100 mio. kr. i 2016."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
DSB ME1509ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak