Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet (Generelt)

af Steff, 20/6 2013, 12:46 (3999 dage siden)

[image]

--
Steffen Dresler

Avatar

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af BoergeOf61, Randers C, 20/6 2013, 22:43 (3999 dage siden) @ Steff

Der mangler bare et tysk museumstog. Findes det?

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af MZ1411, 20/6 2013, 23:01 (3999 dage siden) @ BoergeOf61

Der mangler bare et tysk museumstog. Findes det?

Hvad er det for et tysk museumstog du mangler? Af teksten fremgår, at de "kun" skal til Puttgarden. Museumstoget venter i Rødby mens deltagerne sejler frem og tilbage - det er i hvert fald det jeg får ud af reklamen fra Steff.

Avatar

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af BoergeOf61, Randers C, 21/6 2013, 00:01 (3999 dage siden) @ MZ1411

tænkte bare, at toget strengt taget ikke kommer til Tyskland, og arrangementet næsten beder om et samarbejde med et evt. museumstog på tysk side.

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af Stephan Aller, 21/6 2013, 00:10 (3999 dage siden) @ BoergeOf61

tænkte bare, at toget strengt taget ikke kommer til Tyskland, og arrangementet næsten beder om et samarbejde med et evt. museumstog på tysk side.

Hvorledes skulle det foregå? Folk stiger af toget i Rf, går ombord på færgen og når de kommer tilbage efter sejladsen, holder toget klar til afgang mod Kh. Det er et koncept man har kørt i små 10 år efterhånden. Der har også været enkelte ture til Ge.

//Stephan

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af Anders Madsen, 21/6 2013, 11:07 (3998 dage siden) @ Stephan Aller

Man kan så køre debatten videre, og spørge hvorfor man ikke prøver at ændre koncept, når man nu har haft 10 år i samme stil.
Jeg tænker på at få overført et tog med færgen, så storindkøb lettere kan anbringes i en pakvogn, således at udflugtsgæsterne kunne gå direkte til vognen i Puttgarden med deres storindkøb. Det tiltag kunne måske lokke flere rejsende / jernbaneentusiaster med på turen fra København.
Sidste år havde DSB Museumstog en pakvogn med på turen til Rødby Færge, men vognen blev på færgestationen sammen med resten af togstammen.
Billeder: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=54557

Museumsbanen har flere gange lavet aftale med Scandlines om overførsel af tog til Bordershoppen. Det samme kunne DSB Museumstog vel?

I den anledning har jeg tidligere luftet idéen med dette indlæg:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=54736

Avatar

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af BoergeOf61, Randers C, 21/6 2013, 11:55 (3998 dage siden) @ Anders Madsen

Jeg tænkte mere i retning af et tilslutningstog i Puttgarden. Uden at vide det, tænker jeg, det kræver rangering at få vognene ombord på færgen uden lokomotivet.

I øvrigt fandt jeg nogle videoer på YouTube med tyske museumstog. Nogle af dem er fra i år. Desværre fandt jeg ingen med diesellokomotiver. De tyske museumstog fremføres åbenbart mest med damp el. el.

Ex.: http://www.youtube.com/watch?v=4c_HEozzzUA
http://www.youtube.com/watch?v=CHhBoRotnLo
http://www.youtube.com/watch?v=-XWzq1deZGA

Avatar

Bitte sehr!

af mss ⌂, 21/6 2013, 20:31 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

http://www.youtube.com/watch?v=kjKR3wxTbHE
http://www.youtube.com/watch?v=6bkukhg7lew
http://www.youtube.com/watch?v=3ECbcHYNZwY

Der findes en del køreklare diesellokomotiver, bl.a. af typerne V100, V160, V200, samt diverse skinnebusser og motortog som historisk materiel i Tyskland.

Jeg synes at din idé er god, med et tilslutningstog af tysk museumsmateriel til f.eks. Hamburg med afgang fra Puttgarten. F.eks. en V200 med en stribe gamle tyske vogne, lækkert :-)
Men fokus ved disse ture er desværre grænseshopping. Det er altså meningen at man bruger tiden i Tyskland på at handle, ikke at køre med tysk tog...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Danke schön

af BoergeOf61, Randers C, 21/6 2013, 20:54 (3998 dage siden) @ mss

To af de tre videoer er desværre fra den vestlige side af Schleswig-Holstein.
Selv bor jeg jo i Jylland, hvor vi jo nærmest skal til Hamburg el. måske Neumünster for at få indkøbsmuligheder af betydning nær stationen. Der er ikke ret meget ved Padborg og Flensborg stationer.
Er der ikke lidt langt fra Puttgarden til Hamburg?

Danke schön

af MZ1411, 21/6 2013, 21:00 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

Er der ikke lidt langt fra Puttgarden til Hamburg?

Puttgarden-Hamburg Hbf = 1 time 34 minutter.

Padborg-Hamburg Hbf = 2 timer 22 minutter.

Se den tyske Rejseplan.

Avatar

Danke schön

af BoergeOf61, Randers C, 21/6 2013, 21:15 (3998 dage siden) @ MZ1411
redigeret af BoergeOf61, 21/6 2013, 21:40

Puttgarden-Hamburg Hbf = 1 time 34 minutter.

Det må være op til hver enkelt, om det er langt.

Padborg-Hamburg Hbf = 2 timer 22 minutter.

Det er længere, men opleves ikke nødvendigvis sådan.
Grænsebutikkerne ved Flensburg ligger ikke ved en jernbanestation, og Flensborg station ligger uden for byen. Grænsebutikkerne ligger nær en motorvej mellem Padborg og Flensborg.
Set fra Jylland svarer Hamburg vist næsten til København, og er desuden en mellemstation på rejser længere ud i Europa.

Edit: Kiel set fra et togvindue på vej fra Jylland til Hamburg.
[image]
På en måde kører togene over Kiel...

Danke schön

af Svend, 21/6 2013, 21:49 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

Edit: Kiel set fra et togvindue på vej fra Jylland til Hamburg

... Rendsburg ;-)

--
Svend

Avatar

Danke schön

af BoergeOf61, Randers C, 21/6 2013, 22:05 (3998 dage siden) @ Svend

Det er muligt, men jeg tvivler. Ganske vist tog jeg billedet i august 2011, men er ret sikker på, det blev taget på broen, der fører over Kieler Kanalen i en by, hvor toget ikke standsede. ICE-togene fra Jylland standser i Rendsburg men ikke i Kiel. Det samme gælder SH-Express.

Danke schön

af MZ1411, 21/6 2013, 22:10 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

ICE-togene fra Jylland standser i Rendsburg men ikke i Kiel. Det samme gælder SH-Express.

ICE-togene fra Jylland til Hamburg Hbf kører IKKE over Kiel! Prøv lige at læse i en køreplan.

Avatar

Danke schön

af BoergeOf61, Randers C, 21/6 2013, 22:23 (3998 dage siden) @ MZ1411

ICE-togene fra Jylland til Hamburg Hbf kører IKKE over Kiel! Prøv lige at læse i en køreplan.

Jo, de gør. De standser ikke i Kiel, men kører over en jernbanebro, der starter og ender i en by, som jeg formoder er Kiel. Broen og byen ligger mellem Rendsburg og Neumünster.

Danke schön

af MZ1411, 21/6 2013, 22:30 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

ICE-togene fra Jylland til Hamburg Hbf kører IKKE over Kiel! Prøv lige at læse i en køreplan.


Jo, de gør. De standser ikke i Kiel, men kører over en jernbanebro, der starter og ender i en by, som jeg formoder er Kiel. Broen og byen ligger mellem Rendsburg og Neumünster.

Den bro, du her beskriver, er broen over Kielerkanalen ved Rendsburg.
Prøv nu at kig på et kort, inden du kommer med flere kommentarer!!!

Danke schön

af andersj, Aalborg, 21/6 2013, 22:32 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

ICE-togene fra Jylland til Hamburg Hbf kører IKKE over Kiel! Prøv lige at læse i en køreplan.


Jo, de gør. De standser ikke i Kiel, men kører over en jernbanebro, der starter og ender i en by, som jeg formoder er Kiel. Broen og byen ligger mellem Rendsburg og Neumünster.

Der er ikke nogen højbro i Kiel, da "Nord-Ostsee-Kanal" / Kielerkanalen udmunder nord for Kiel. Desuden er Kiel en sækbanegård, og ligger ikke på strækningen Flensburg-Hamburg. Den høje bro ligger i Rendsburg, og efter stationen kører man i godt 10 minutter i "ring" for at opnå højde til at komme op på broen.
Se fx.
http://de.academic.ru/pictures/dewiki/82/Rendsburg-map.png
og
https://www.google.dk/search?q=rendsburg+hochbr%C3%BCcke&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&...

Avatar

Danke schön

af BoergeOf61, Randers C, 21/6 2013, 22:40 (3998 dage siden) @ andersj

Ok. Så er Rendsborg åbenbart større og Kiel beliggende et andet sted, end jeg troede.
Undskyld, jeg blamerede mig på baggrund af egne minder fra togrejser på strækningen, hvoraf den seneste var d. 2. januar.

Danke schön

af Rolf Jensen, Nexø, 21/6 2013, 23:13 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

Jeg har et par fotos fra efteråret, da jeg skulle på togtur til Milano :-)

[image]

[image]

[image]

Danke schön

af Egif, 21/6 2013, 23:39 (3998 dage siden) @ Rolf Jensen

Lidt billeder "first hand" fra en meget overskyet efterårsdag
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Danke schön

af thomash, 21/6 2013, 23:46 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

Ok. Så er Rendsborg åbenbart større og Kiel beliggende et andet sted, end jeg troede.
Undskyld, jeg blamerede mig på baggrund af egne minder fra togrejser på strækningen, hvoraf den seneste var d. 2. januar.

Jeg synes efterhånden det er en belastende tendens ret mange af dine indlæg har fået, hvor de indeholder den her sætning "end jeg troede". Kunne du ikke overveje at sætte dig lidt mere ind i tingene inden du påstår et eller andet??

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Avatar

Danke schön

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/6 2013, 23:50 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

Ok. Så er Rendsborg åbenbart større og Kiel beliggende et andet sted, end jeg troede.
Undskyld, jeg blamerede mig på baggrund af egne minder fra togrejser på strækningen, hvoraf den seneste var d. 2. januar.

Jeg vil lige minde om, at der ikke er nogen præmie for at skrive flest indlæg i løbet af en dag.

--
[image]

Danke schön

af steenth, 22/6 2013, 11:07 (3997 dage siden) @ andersj

Der er ikke nogen højbro i Kiel, da "Nord-Ostsee-Kanal" / Kielerkanalen udmunder nord for Kiel. Desuden er Kiel en sækbanegård, og ligger ikke på strækningen Flensburg-Hamburg. Den høje bro ligger i Rendsburg, og efter stationen kører man i godt 10 minutter i "ring" for at opnå højde til at komme op på broen.

Der er også en højbro ved Kiel - Levensauer Hochbrücke - den ligger lige i udkanten af byen.
[image]
Billedet er fra Wikipedia Commons og taget af Flickr-brugeren "More Steel".

Mvh
Steen

OT - vi er vist komme udefor emne, med ...

af TeamBaumann, Hjordkær, 22/6 2013, 11:33 (3997 dage siden) @ steenth

denne bro havde jeg også vist før
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=41554

og det går rygter om, at den skal nedrives indenfor den nemmerst fremtid.
men med andre synspunkter, er den fredet pga. der lever sjælne flagermuser inden bag murstens væg.

Og en tredje og en fjerde højbro

af Casper, 23/6 2013, 04:38 (3997 dage siden) @ TeamBaumann

Der er fire jernbanehøjbroer over Kielerkanalen.

Den tredje er på Marschbahn (banen fra Tønder/Sild til Hamborg):

http://de.wikipedia.org/wiki/Hochbr%C3%BCcke_Hochdonn

Marschbahn: Br 232 Hochbrücke Hochdonn, Güterzug-Umleiter
http://www.youtube.com/watch?v=ZRx04hmBfB8

Den fjerde, og mindst kendte, er på jernbanelinjen Heide-Neumünster:

http://de.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%BCnentaler_Hochbr%C3%BCcke

Det må siges at være noget upraktisk og dyrt i vedligeholdelse med alle de højbroer i fladlandet Slesvig-Holsten. Især Rendsborg, hvor sløjfen forlænger strækningen, tager utrolig meget plads og giver velsagtens en pæn larm.

Er der nogen der ved om konceptet sløjfe + bro er unikt for Rendsborg, eller findes det andre steder i verden?

Hvis man vil se noget andet på vej mellem Jylland og Hamborg kan man med fordel tage via Flensborg-Kiel. Det tager kun en halv time ekstra mellem Flensborg og Hamborg, i praksis dog en time pga. ventetid i Flensborg.

Landskabet i Angel er rigtig hyggeligt, og så ser man endnu en interessant bro hvor jernbanesporet er lagt ned i vejen, ligesom den gamle Hadsundbro:

http://de.wikipedia.org/wiki/Lindaunisbr%C3%BCcke

CNL er blevet omledt via Kiel-Flensborg mens der var arbejde på højbroen i Rendsborg. Her ses en meget speciel lokomotivkonfiguration. To diesellokomotiver trækker, og det elektriske lokomotiv hænger bag på toget:

CNL Umleiter über Nebenstrecke Kiel-Flensburg
http://www.youtube.com/watch?v=D0ciS8PUNVs

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af thomash, 21/6 2013, 14:59 (3998 dage siden) @ Anders Madsen

Man kan så køre debatten videre, og spørge hvorfor man ikke prøver at ændre koncept, når man nu har haft 10 år i samme stil.
Jeg tænker på at få overført et tog med færgen, så storindkøb lettere kan anbringes i en pakvogn, således at udflugtsgæsterne kunne gå direkte til vognen i Puttgarden med deres storindkøb. Det tiltag kunne måske lokke flere rejsende / jernbaneentusiaster med på turen fra København.
Sidste år havde DSB Museumstog en pakvogn med på turen til Rødby Færge, men vognen blev på færgestationen sammen med resten af togstammen.
Billeder: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=54557

Har du overvejet hvilke konsekvenser det ville have for billetprisen? Og er det i så fald stadig interessant for folk at tage med på turen?

Hvordan skal folk transportere deres store indkøb videre ved ankomst til KH? Mange ankommer formentlig i S-tog eller med bus, og så er det måske ikke så interessant længere.

Sakset fra din anden tråd:

Rent praktisk, kunne DSB Museumstog vel medbringe et mindre tungt rangerlokomotiv bagerst i stammen, som kunne anvendes til rangering ombord på færgerne.

Kbh-Rf med maks. 90Km/t? Det bliver en lang tur..

Hvis konceptet stadig virker efter 10 år, og der er tilstrækkelig med passagerer med på turene, er der måske slet ikke behov for at ændre konceptet? :-)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af Anders Madsen, 21/6 2013, 16:33 (3998 dage siden) @ thomash

Man kan så køre debatten videre, og spørge hvorfor man ikke prøver at ændre koncept, når man nu har haft 10 år i samme stil.
Jeg tænker på at få overført et tog med færgen, så storindkøb lettere kan anbringes i en pakvogn, således at udflugtsgæsterne kunne gå direkte til vognen i Puttgarden med deres storindkøb. Det tiltag kunne måske lokke flere rejsende / jernbaneentusiaster med på turen fra København.
Sidste år havde DSB Museumstog en pakvogn med på turen til Rødby Færge, men vognen blev på færgestationen sammen med resten af togstammen.
Billeder: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=54557


Har du overvejet hvilke konsekvenser det ville have for billetprisen? Og er det i så fald stadig interessant for folk at tage med på turen?

Hvordan skal folk transportere deres store indkøb videre ved ankomst til KH? Mange ankommer formentlig i S-tog eller med bus, og så er det måske ikke så interessant længere.

Jeg har intet kendskab til, hvad eller hvorfor billetprisen skulle blive anderledes end den er i dag. Jeg ved dog godt, at Scandlines kan være svære at lave aftaler med. Og med hensyn til de rejsendes videre transport i København, så kunne man vel bliver hentet af et familiemedlem e.l.
Det handler vel også om at skabe en uforglemmelig og udsøgt jernbaneoplevelse med henblik på at komme ud og sejle.

Sakset fra din anden tråd:

Rent praktisk, kunne DSB Museumstog vel medbringe et mindre tungt rangerlokomotiv bagerst i stammen, som kunne anvendes til rangering ombord på færgerne.


Kbh-Rf med maks. 90Km/t? Det bliver en lang tur..

Strækningslokomotiverne fra Museumstog køre vel omkring de 120 km/t på disse ture, så MO må være svaret. På den måde medbringes MO-vognen (der tidligere har været med på disse ture), for derefter at kunne anvendes til rangering ombord på færgerne.

Hvis konceptet stadig virker efter 10 år, og der er tilstrækkelig med passagerer med på turene, er der måske slet ikke behov for at ændre konceptet? :-)

Det er muligt, at konceptet fungerer tilfredsstillende. og jeg tvivler ikke på, at Museumstog gør, hvad de kan for at udarbejde og planlægge disse ture bedst muligt.
Jeg har stået og “modtaget” toget hver gang i Rødby Færge i de sidste 4-5 år, og jeg kan blot konstatere, at der ikke er fuld belægning på toget. Det er med den begrundelse, at jeg efterlyser, at man måske tænker i nye “baner”. Der skal også være plads til nytænkning indenfor kørsel med veterantog. Og netop her er der mulighed for en anderledes oplevelse med veterantogsoverførsel, sejlads på Østersøen og indkøbsmuligheder i Bordershoppen.

Avatar

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af BoergeOf61, Randers C, 21/6 2013, 00:15 (3999 dage siden) @ BoergeOf61

Tilføjelse: Jeg faldt over denne video fra DBs Museum Koblenz.

Jeg ved ikke, hvordan det kunne foregå. Det var bare en strøtanke el. drøm afledet af ordet "Tysklandstur".

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af Stephan Aller, 21/6 2013, 00:24 (3999 dage siden) @ BoergeOf61

Tilføjelse: Jeg faldt over denne video fra DBs Museum Koblenz.

Jeg ved ikke, hvordan det kunne foregå. Det var bare en strøtanke el. drøm afledet af ordet "Tysklandstur".

De sejler til Tyskland... Man kan så gå i bordershoppen eller blive ombord på færgen og tage to dobbeltture.

//Stephan

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af Rolf Jensen, Nexø, 21/6 2013, 10:14 (3998 dage siden) @ Stephan Aller

Toget har følgende køreplan:

København H kl 09.26
Roskilde kl 09.48
Ringsted 10.22

ank Rødby Færge kl 11.47

Sidste Færge fra Puttgarden er kl 15.15

Toget kører fra Rødby kl 16.30

Ank Ringsted 17.46
Ank Roskilde 18.05
Ank København H 18.23

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af thomash, 21/6 2013, 15:03 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

tænkte bare, at toget strengt taget ikke kommer til Tyskland, og arrangementet næsten beder om et samarbejde med et evt. museumstog på tysk side.

Hvad er det du vil opnå med et samarbejde med et museumstog på tysk side? Turen med museumstog er bl.a. arrangeret med henblik på at komme ud og sejle og lave nogle indkøb i Border Shop som ligger lige ved siden af Puttgarden. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Avatar

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af BoergeOf61, Randers C, 21/6 2013, 16:14 (3998 dage siden) @ thomash

Jeg kender ikke Border Shop i Puttgarden, men antog, den er mindre end fx. varehusene i Harrislee. Derfor ville jeg opnå bedre indkøbsmuligheder fx. i Lübeck.

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af Allan Støvring-Nielsen, 21/6 2013, 16:17 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

Jeg kender ikke Border Shop i Puttgarden, men antog, den er mindre end fx. varehusene i Harrislee. Derfor ville jeg opnå bedre indkøbsmuligheder fx. i Lübeck.

Bordershoppen er kæmpe og i 4-5 etager!

Allan

Avatar

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af BoergeOf61, Randers C, 21/6 2013, 16:48 (3998 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Ok. Det fremgår ikke af Border Shops side på internettet. Udvalget minder om Otto Duborg men ser ud til at være mindre end hos Fleggaard i Harrislee.
Udvalget er vist endnu større i Lübeck.

Det kommer selvfølgelig ikke mig ved, så jeg har vist skrevet rigeligt i denne debat.

Edit: Med et tænkt samarbejde med DB-Museum kunne de måske have nogle passagerer med den anden vej, som DSB Museumstog kunne køre til fx. Nykøbing F., hvis der er indkøbsmuligheder dér.

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af MR4073, 21/6 2013, 17:24 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

Edit: Med et tænkt samarbejde med DB-Museum kunne de måske have nogle passagerer med den anden vej, som DSB Museumstog kunne køre til fx. Nykøbing F., hvis der er indkøbsmuligheder dér.

For tyskere er Nykøbing F. nok et pænt dødt sted at handle ind..

Avatar

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af BoergeOf61, Randers C, 21/6 2013, 17:45 (3998 dage siden) @ MR4073

Så må DSB Museumstog tage dem med til København pg henvise dem til selv at finde hjem.
Nu må jeg bare erkende, at jeg har udtalt mig om noget, jeg ikke har forstand på.

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af Stephan Aller, 21/6 2013, 17:53 (3998 dage siden) @ BoergeOf61

Så må DSB Museumstog tage dem med til København pg henvise dem til selv at finde hjem.
Nu må jeg bare erkende, at jeg har udtalt mig om noget, jeg ikke har forstand på.

Jeg vil give dig ret!

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af Steff, 21/6 2013, 18:45 (3998 dage siden) @ Steff

Go´aften til alle!
Sjovt at se de drejninger en lille meddelelse/orientering om DSB museumstogs kørsel Rødby-Færger og retur har medført. Men det hører vel også til tråden mere eller mindre.
En sådan tur er jo baseret på OGSÅ økonomi, da det jo ikke er ren ”con amore” at køre tog. Det skal løbe rundt og helst mere end udgifterne, for at kunne køre også en anden gang. OG her må man jo se i øjnene, at ”kun” det jernbaneinteresserede publikum næppe kan dække udgifterne og mange af disse, vil kun fotografere ”fra siden af”. Sidstnævnte, ingen indtægter, vel? Derfor et håb om ”familien” vil tage med.
Turen er vel en ”to-trins” raket, første trin kørsel med gammelt IC materiel på Fugleflugtslinjen (jubilæum i år) og andet trin et tilbud fra Scandlines om en gratis sejltur og – frit for alle – benyttelse af border-shop eller det man kan købe ombord på færgen. Det KUNNE jo være en tilskyndelse til at benytte toget, hvis man alligevel indenfor en overskuelig fremtid skal afholde en fest, der kræver lidt støtte fra ”Messe Syd”, ikke sandt?
Hvorfor er der ikke veterantog på den modsatte side? Vel af den årsag, at der ikke er økonomi for en privat klub til dette og at de fleste klubber er lidt længere væk end lige på Fehmern. Og DB museum har ikke nogen kørende afdeling sådan lige ved hånden. Altså igen økonomi og helt sikkert også mangel på publikum, hvis IKKE lige, det er en stor DB damper (privat eller DB). Og DEN koster.
Og så er der lige tiden tilrådighed. 2 x Kh-Rf+overfart+indkøb, tja, så er tiden faktisk gået, hvis man er en almindelig familie, der ikke ønsker ”natteroderi”. En evt. tur til BURG eller længere (aner ikke om det er praktisk muligt) skal lige tillægges med ca. 2½ time yderligere!
Så alt i alt har Jernbanemuseet og specielt DSB museumstog lavet en tur, der forhåbentligt er lidt økonomi i, til glæder for gæsterne og MULIGVIS også en gevinst for Scandlines, det sidste sekundært og det hele indenfor de mulige rammer der giver sig.
Og DET er vel slet ikke så dårligt endda, vel?

Fortsat god aften og kommende weekend,

Steff

--
Steffen Dresler

Tysklandstur med DSB museumstog og jernbanemuseet

af Information @, 21/6 2013, 19:15 (3998 dage siden) @ Steff

Og så er der lige tiden tilrådighed. 2 x Kh-Rf+overfart+indkøb, tja, så er tiden faktisk gået, hvis man er en almindelig familie, der ikke ønsker ”natteroderi”. En evt. tur til BURG eller længere (aner ikke om det er praktisk muligt) skal lige tillægges med ca. 2½ time yderligere!

Det har i et par år eller tre været muligt at køre med tog til/fra Burg. Se bare en af flere muligheder her:

[image]

Der køres "trekantkørsel" med Burg som rebroussementsstation.

Svenska-lok
DSB MZ1401ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak