Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 20/9 2013, 16:40 (3878 dage siden) @ BoergeOf61

Hej!

Køretiden i bus mellem Randers og Aarhus er jo sådan set ikke ret lang.


Den er 53-67 min. fra Busterminalen i Randers til rutebilstationen i Aarhus. Om det er langt, er et subjektiv vurdering.

Det er mest betegnelsen 'østjysk', jeg ikke bryder mig om for et net, hvor kun linier til Aarhus er indtegnet. Jeg er nok ikke den eneste indbygger i fx. Randers, som ikke bryder mig om, hvis sådanne byer defineres som forstæder til Aarhus.
Faktisk føler jeg efterhånden, Aarhus mest suger alt til sig uden at give ret meget tilbage, og tvivler meget på, fx. Randers og Silkeborg får ret meget om noget ud af sin støtte til Aarhus' projekter om letbane og europæisk kulturhovedstad. Det er dog off-topic.

Jeg er bange for du kun vil blive konstant mere frustreret med den holdning. Randers ligger nu engang bare på den "forkerte" side af Aarhus ift til en eventuel mere mangesidet udvikling som nede i trekantsområdet. Aarhus er den altdominerende by for Randers at forholde sig til, og medmindre man er overdrevet bange for at føle sig opslugt burde det kunne udnyttes som en fordel, især fordi al væsentlig udvikling i Aarhus trækker mod nord med universitetet, Skejby og Lisbjerg.

Skejby bliver fx det største hospital i Skandinavien, og det ligger, hvad, 25 km fra Randers? er det en ulempe eller grund til, at Randers skal fokusere på bedre forbindelser til Silkeborg? Jeg kan egentlig ikke se problemet i, at Randers måske på sigt bliver en form for bydel i en større sammenhæng. Det vil jo højest sandsynligt blive en attraktiv del. Og hvad er alternativet?

Det største problem for Randers for mig at se, er at det med de foreliggende planer ikke er særlig godt integreret i lokaltrafikken. Der kommer givetvis S-tog op til Aarhus med den nye togplan og herfra vil letbanen formentlig blive meget effektiv videre til Lisbjerg. Men her er der så et hul op til Randers, der ikke virker til at være særlig gode løsningsforslag til at få lukket.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak