Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år (Trafikpolitik)

af BoergeOf61, Randers C, 20/9 2013, 19:28 (3878 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af BoergeOf61, 20/9 2013, 20:01

Aarhus _er_ hovedbyen i regionen, uanset hvad Randers, Silkeborg, Viborg eller andre småbyer måtte mene om sig selv...

Nej, Aarhus er ikke hovedby i noget som helst. Den lader bare som om, den er.
Fx. har byen lukket sit turistkontor, og kunne kun byde på Internationalt Melodi Grand Pris, fordi den endnu mindre by Herning havde en passende koncertarena.

Hvorfor har du så travlt med at komme til Herning og vestjylland? Sker der noget specielt derude?

Det er muligt, der nogle gange sker noget specielt derude.
Hvorfor må jeg ikke komme derud? Der sker heller ikke noget særligt i Aarhus, når de da ikke graver indfaldsveje op el. fører sig frem som storby med 'lånte fjer'.

Jeg har boet det meste af mit liv i Skive og opland, men har også boet i Skødstrup nord for Aarhus.

Tillykke med det. I min barn- og ungdom boede jeg mest på landet mellem Aarhus, Silkeborg og Viborg nær en mindre provinsby kaldt Hammel. Senere boede jeg i Viby ved Aarhus, før jeg flyttede til Randers for 16 år siden. Der er ikke sket ret meget positivt i Aarhus i de 16 år.

Men hvis jeg skal se på hvor tingene sker, så er det stadig Aarhus der trækker. Boligpriserne holder mig dog væk, indtil videre...

Jeg mener, det afhænger af, hvad "tingene" er. Ja, det er jo nok stadig Aarhus, der trækker, fordi den by får mest omtale. Selv kan jeg godt lide at kunne bruge Randers' tilbud suppleret med andre byer efter behov.

Når jeg hører dig misunde Aarhus alle deres tiltag og 'støtte', så minder det mig helt ærligt, om dengang jeg læste om MFVJ første gang.

Det er dit problem. For mig handler det om, at jeg synes, det er trist, at Aarhus profiterer på fx. ikke alene Musikhuset og Aros men også Værket, Jysk Musik og Kulturhus, Randers Kunstmuseum, Gaia Museum Outsider Art, Museum Jorn og Kunstcentret Silkeborg Bad, og Europæisk Kulturhovedstad formentlig forbindes med Aarhus Festuge men ikke fx. Randers-Ugen og Riverboat Jazz Festival. Jeg synes, Aarhus får serveret nogle kulturinstitutioner på et fad, og mener, en evt. dynamik mellem de byer, der til tider kaldes "Det østjyske Bybånd". skabes ved, at byerne konkurrerer el. samarbejder efter behov, og på den måde holder hinanden til ilden.
Hvis Randers og andre jyske byer ikke er store nok, tager jeg hellere til Tyskland el. Storbritannien end til København.

Overført til dit eksempel svarer min holdning til Aarhus til, at Mariager kaldte sig en storby, fordi den var en stationsby, og jernbanen mellem Randers og Mariager blev opfattet som en hovedstrækning, mens den var ved at blive nedlagt.

Edit: Jeg kunne tilføje, at Randers har sin regnskov, Silkeborg har Aqua, Grenå har Kattegatcentret og Djursland har både Skandinavisk Dyrepark og Ree Park. Det nærmeste, Aarhus kommer, er vist Naturhistorisk Museum med udstoppede dyr... Desuden undrer det mig, hvor Stadionhallen i Aarhus blev af. Den blev tidligere brugt til store koncerter, men det gør den åbenbart ikke længere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak